Ukiran Batu

2.2K 176 16
                                    

A bit bromance scene here!


Bab 22


Lelaki berambut perang semulajadi itu kini sedang berdiri di atas sebuah batu besar yang dikelilingi air laut yang sangat deras di bawahnya. Angin lembut memukul dirinya juga amat kuat seperti air laut yang deras itu. Dia masih tidak tahu apa yang ada di fikirannya pada ketika itu. Terlalu banyak perkara yang harus dia risaukan. Kenangan waktu dulu langsung tidak pernah lari dari ingatannya. Terutama sekali masalah dirinya dengan air. Dia tidak tahu jika dia boleh berbaik dengan air. Dia masih teringat bagaimana dia hampir mati ketika terjun di laut.

"Kris..."

Kris tersentak kemudian menoleh memandang ke belakang. Kelihatan Tao memandangnya sambil cuba tersenyum. Lelaki itu kelihatan seperti terdesak dengan keadaan yang agak bimbang.

Kris kembali merenung laut sambil menarik nafas panjang apabila terpandang wajah lelaki itu. "Ada apa, Tao.?"

"Awak okey.?" tanya Tao dari jarak yang sedikit jauh dengan keadaan teragak-agak. Dia langsung tidak berani untuk mendekati Kris bagaimanapun cuba untuk berbual secara baik.

Kris menarik nafas panjang sekali lagi. "Saya okey."

Mereka mendiamkan diri seketika. Masing-masing tidak tahu apa yang ingin dicakapkan. Kedua-dua mereka cuba menenangkan diri. Keadaan itu terlalu kekok bagi mereka. Setelah berfikir agak lama dan mendesak dirinya sendiri, akhirnya perlahan-lahan Tao membuka langkah mendekati lelaki itu. Kris berusaha menahan dirinya daripada marah.

"Kenapa duduk sendiri kat sini.?" Tanya Tao lagi acuh tak acuh seperti tiada soalan lain yang lebih baik.

"Saja je." selamba Kris menjawab.

Tao segera duduk di sebelah lelaki itu dengan jarak yang sedikit jauh. "Pasal sejarah ayah dan ibu awak dulu..."

Kris memejamkan matanya cuba untuk mengawal emosinya. Kenapa? Kenapa perkara itu diungkit lagi?

"Saya dah dengar dari Luhan."

Kris langsung tidak membalas apa-apa. Dia masih berusaha mengawal dirinya agar tidak terganggu atau terkesan dengan kenangan yang terlalu pahit dalam sejarah hidupnya itu.

"Saya minta maaf." ucap Tao. "Saya tak tahu perkara tu buat awak jadi dingin dengan saya."

Kris mendengus kuat dengan sengaja agar Tao faham. "Tak perlu lah ungkit perkara tu lagi."

Tao terdiam seketika. Dia hanya mengangguk tanda faham. Dia tahu perkara itu sangat sukar bagi Kris.

"Saya minta maaf, Tao."

Tao tersentak kemudian menoleh memandang lelaki itu.

"Saya benar-benar minta maaf."

Tao tercengang memandang Kris sambil membesarkan matanya. Dia langsung tidak pernah menyangka perkataan itu akan keluar dari mulut lelaki itu. Lelaki itu kini sedang menghadap laut yang luas terbentang itu.

"Saya asyik mengamuk bila dengan awak." Kris menarik nafas sedalam-dalamnya. Terasa lidahnya sukar untuk berkata-kata. "Asyik marah tak tentu pasal. Sampai saya hampir-hampir bunuh awak."

"Tak." Tao membalas. "Tak mengapa. Bukan salah awak pun."

Kris berdiam diri seketika.

"Awak ada sebab yang munasabah untuk jadi macam tu." sambung Tao sambil curi-curi memandang Kris. "Kalau saya jadi awak pun saya akan buat benda yang sama macam tu."

Huruf (EXO Version) ✔Where stories live. Discover now