56 ☾

1.1K 104 20
                                    

M U A L A F

M U A L A F

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.






Ketika itu Jimin sedang bercakap melalui corong telefonnya. Sambil sambil itu ada juga ada memerhati Aurelya yang sedang duduk di tangga depan rumah Nekngah sambil meminum teh panas yang dibuat oleh Hairi.

Dalam keadaan pukul 2 petang itu agak panas menyebabkan dahi Jimin mengeluarkan peluh. Sejak Aurelya bangun dari pengsannya, Jimin tidak lagi menanyakan apa apa soalan.

Yang menelefonnya pun Mamanya bertanyakan khabar dirinya dan Aurelya. Ada jugak Encik Taeil itu menyuruh Puan Haejin itu bertanyakan tentang hal kerja tetapi Jimin hanya menjawab acuh tak acuh.

Setelah Jimin menamatkan panggilannya dia terus duduk di sebelah Aurelya.

"feeling better?" tanya Jimin lalu mengusap rambut Aurelya lembut. Aurelya memandang Jimin lalu dia mengangguk sambil tersenyum seperti tiada apa apa yang berlaku. "kita balik esok je lah eih" kata Jimin lalu dia mengesat peluh didahinya.

"Balik je lah hari ni, ingat saya tak tahu pasal kerja awak tu? Papa call awak semalam saya terdengar" terang Aurelya lalu membuat muka menangnya. "Kerja boleh buat bila bila masa atleast kat sini ada Nekngah ada Pakcik Hairi and ramai orang boleh tolong" terang Jimin sambil memandang wajah Aurelya.

"Jimin saya okay, kita lagipun kerja kat tempat yang sama even awak ada company lain tapikan saya selalu ada dekat depan mata awak" Aurelya mahu meyakinkan Jimin bahawa dia baik baik sahaja. Tak nak lah Jimin fikir yang dia ni perempuan lemah lah apa lah.

"Aurelya dengar cakap aku, apa yang okaynya bila kau dah terbaring dengan tangan berdarah darah kau rasa kalau kat tempat aku kau rasa okay ke? tolonglah aku sayang kau. dengar cakap aku" tanya Jimin yang sudah mengerutkan dahinya. Aurelya perlahan lahan mengalihkan pandangannya dari Jimin. Seram. Dah kena marah siapa je yang suka kan.

"Eih Liya Jimin" panggil Amir dan mereka berdua mengalihkan pandangannya. "Nekngah nak cakap sikit tu" kata Amir dan mereka bertiga pun masuk ke dalam bilik Nekngah. Terlihat lah Nekngha yang sedang duduk di atas katil begitu juga dengan Hairi, Pakngah dan Hasya.

Pakngah datang apabila dipanggil oleh Hairi. Pakngah ini kuat dengan pegangan agamanya, maka Hairi memanggilnya untuk melihat keadaan Aurelya.

"Aurelya dah okay?" tanya Pakngah apabila melihat Jimin, Aurelya dan Amir yang baru masuk ke dalam bilik tersebut. "dah, dah okay dah" kata Aurelya sambil mengangguk kecil. "jadi Jimin dengan Aurelya balik atau stay sini lagi?" tanya Amir lalu memandang Jimin dan Aurelya silih berganti.

"lagi baik kalau Liya dengan Jimin stay sini dulu, nanti boleh jugak kitaorang tengok tengokkan" kata Hairi lalu menepuk perlahan bahu Jimin. "Jimin pun fikir macam tu jugak tadi" kata Jimin pula.

"jangan"

Pandangan mereka teralih pula panda Nekngah. "kenapa pulak mak? dekat Korea tu tak de siapa boleh tengokkan kalau jadi lagi" bantah Hairi yang sudah mengerutkan dahinya. "orang yang berhasad dengki tu ada dekat persekitaran ni takkan sampai ke Korea dia nak datang" kata Nekngah lagi. Ada betulnya juga.

"mak tahu kan benda ni dekat mana mana boleh jadi?" tanya Pakngah. "ya mak tahu tapi kalau dia makin ada dekat sini dengan kawasan persekitaran kampung ni, bukan niat Nekngah nak halau kamu berdua" Nekngah memandang Aurelya dan Jimin. "Tapi lebih baik kalau kauorang berdua balik ke rumah sendiri. Sebab kita tak tahu tindakan yang seterusnya" Nekngah berkata dengan lembut.

"Jadi Aurelya kena balik hari ni?" tanya Hasya lalu Aurelya tersenyum kecil. Nekngah hanya mengangguk perlahan. "ini juga untuk keselamatan yang lain" kata Pakngah yang sudah mengangguk kecil tanda dia juga bersetuju dengan cadangan ibunya itu.

"mak" terpancar lah muka Makcik Ainaa yang dalam kegelisahan di muka pintu bilik. "kenapa ni Ainaa?" tanya Nekngah yang sudah kehairanan. "Amiraa (maksu)" kata Makcik Ainaa yang sudah mengalirkan air matanya. Amir terus bangun dari duduknya. "kenapa dengan mak?" jantung Amir sudah berdegup kencang.

ʕ••'ʔ

Hospital.

Amir sedang melihat ibunya yang disahkan koma selepas kepalanya dihantukkan beberapa kali di bucu meja rumahnya.

Amir memeluk bahu Makcik Ainaa yang sedang menangis. Mereka pun keluar dari wad yang disediakan itu. Hairi, Pakngah, Makngah, Aurelya dan Jimin sedang tunggu di luar. Manakala Hasya menemani Nekngah dirumah.

"Ainaa cerita sekarang apa yang berlaku sebenarnya" kata Hairi yang memandang tajam kearah Makcik Ainaa. Makcik Ainaa yang masih ada sisa sisa tangisannya itu mengesat lemah matanya.

"cubaan dia untuk membunuh Aurelya memang daripada dulu lagi" Jimin memegang erat tangan Aurelya. "semuanya tak menjadi sampai lah dia berjumpa dengan sorang tok bomoh" Pakngah menggeleng kepalanya perlahan tanda dia cukup kesal dengan perangai adiknya itu.

"Jadi dia buat sedaya upaya untuk sakitkan Aurelya. Aku sendiri yang nampak dan teman dia untuk pergi ke rumah tok bomoh tu. Dia rasa tak puas hati dan dia sakitkan diri dia sendiri dengan hantukkan kepala dia dekat bucu meja. Semua itu berlaku sebab kan Aurelya" terang Makcik Ainaa dengan suara tangisannya. Amir sudah membelakangi mereka semua kerana dia sendiri tak menyangkan ibunya berperangai serba gitu. Aurelya mengusap bahu Amir perlahan.

Jimin yang daripada tadi hanya senyap, dalam diam dia berfikir tentang mereka semua ini. Dia memandang Makcik Ainaa dan juga Makngah salih berganti. There is something wrong with them kata hati Jimin.

"Kau pun terjebak sekali kan?" tanya Pakngah tanpa nada pada Makcik Ainaa. Makngah terus memegang lengan suaminya itu. Air mata Makcik Ainaa terus keluar dari matanya.

"ak..aku minta maaf. Aurelya makcik Ainaa nak maaf sangat sangat atas apa yang Maksu dah buat" kata Makcik Ainaa lalu memegang lengan Aurelya erat. Aurelya memandang Makcik Ainaa yang sudah separuh merayu.

Aurelya mengangguk perlahan. Kemudian Makcik Ainaa mendapatkan Amir dan berpelukan dengan anak muda tersebut. Jimin memandang Aurelya yang hanya menunduk dan seperti memikirkan sesuatu.

"Jadi yang hantar benda benda ini semua dekat Aurelya, Amiraa (maksu)?" tanya Hairi yang sudah memeluk tububnya. Makcik Ainaa mengangguk lemah. "Tapi kenapa?" tanya Amir pula dan memandang Makcik Ainaa.

"Dia dah anggap Hafiz tu dah macam anak dia sendiri. Semuanya berkait" terang Makcik Ainaa dengan muka sayunya itu. "Siapa Hafiz?" tanya Aurelya dan Amir serentak dan mereka pasti juga Hasya juga tidak mengetahui siapakah Hafiz itu.

Makcik Ainaa tersenyum lemah pada Amir dan Aurelya. "Bukan masanya" jawab Makcik Ainaa lalu dia mengeluarkan sapu tangan dalam bagnya lalu mengesat wajahnya yang sudah sembap itu.

Jimin sendiri tidak tahu kenapa orang orang berada dihadapannya ini kelihatan pelik sehinggakan dia sendiri tidak tahu apa yang membuatkan mereka nampak pelik dengan cara percakapan mereka itu. Dia memandang sekali lagi kearah Aurelya yang sudah membuat muka rasa bersalah.

Jimin terus menarik kepala Aurelya kearah dadanya.






























M U A L A F

[C] Mualaf   ╮ρjм  (S1)Where stories live. Discover now