22 ☾

1.1K 99 12
                                    

M U A L A F

M U A L A F

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


"Ya Ibu kitaorang kat luar rumah ni. Ha ya ya dengan bos dengan kawan kawan. Ha okay. Waalaikumussalam" ketika itu Aurelya sedang menelefon ibunya dan rakan rakannya tidak termasuk Eika, sedang berada di luar rumah bersamanya.

"Ha ibu aku suruh masuk" kata Aurelya. "Tapi kan makcik tu semua tak nak masuk bilik dia macam tahu tahu lah" Aurelya mula resah begitu jugalah dengan Jimin tetapi dia masih mengawal riak wajahnya.

"Tak apa Jimin kau buat relax je" sokong Yoongi dan Jimin mengangguk.

Mereka pun sudah duduk di ruang tamu. Jadi semua kekok mendiamkan diri. Actually kat situ pun ada mak bapak Aurelya.

"Ibu ayah ni lah dia" kata Aurelya dengan lambat. Tak sekarang ni kenapa dengan keluarga sendiri rasa kekok ni pulak ni. Halah halah.

"Jimin kan?" tanya Ayah Yusuf setelah lama mendiamkan diri. Jimin membuat muka tidak faham. Memang sebelum ni dia ada belajar Bahasa Melayu tetapi Ayah Yusuf cakap dengan terlalu cepat.

Jimin memandang Aurelya.

"Ha ya dia lah" Aurelya menjawab apabila mendapat tahu bahawa Jimin tidak faham.

"Pak cik bukan apa pakcik cuma takut kalau Jimin bawak Aurelya terpesong dari agama kami" kata Yusuf tanpa sebarang senyuman.

"Pakcik sebenarnya tak berapa nak percaya dengan Mualaf ni tapi atas sifat perikemanusiaan pakcik, pakcik benarkan. Pakcik tak kisah yang penting kena usaha belajar tentang Islam dan membawanya ke jalan yang benar" sambung Yusuf lagi. Pada kali ni Jimin faham apa yang dikatakan oleh Yusuf itu walaupun ada ayat ayat yang dia tak faham tu. Dia terus tersenyum.

"asaya akan usahakannya" kata Jimin dengan pelatnya. Aurelya tersengih lalu Jimin memandang ke arah Aurelya.

"Alamak kitaorang lambat ke?" kata Makcik Ainaa yang entah muncul dari mana. Serta merta Aurelya mengeluh.

Rakan rakannya termasuk Yoongi membuat muka menyampah. So ini lah makcik makcik Aurleya yang diaorang cakap tu? desis hati Jimin.

Mak cik Ainaa dan Maksu terus duduk di sofa yang ada.

"Eih kawan kawan Aurelya pun ada sekali? hi" sapa Maksu ceria tetapi membawa maksud lain.

"Assalamualaikum" sapa Nasuha kembali tanda dia menyindir Maksu itu. Yoongi cepat cepat memegang tangan Nasuha.

"Tch anak cina ni pun kau bawak?" Makcik Ainaa memandang hina pada Nasuha dan Yoongi.

"Sorry tapi dia Korean bukan Chinese. Sorry wrong person" Nasuha senyum sindir kearah Makcik Ainaa. Yoongi menolak perlahan tangan Nasuha lalu digeleng perlahan kepalanya. Farrah dan Ellina sudah terketawa kecil tetapi masih didengari oleh Makcik Ainaa dan Maksu.

[C] Mualaf   ╮ρjм  (S1)Where stories live. Discover now