DA - 44

71.4K 2.7K 49
                                    

Daniel Arfan terjaga dari lenanya apabila hidungnya terbau sesuatu. Automatik badannya yang terbaring terbangun dan terduduk di atas katil. Rambutnya yang kusut tidak dihiraukan. Dia turun dari katil setelah mamai dia betul-betul hilang.

Pintu bilik dibuka dan haruman itu makin kuat menusuk ke rongga hidung. Perutnya terus berkerongcang meminta diisi. Satu persatu anak tangga dituruninya. Dia tidak memaki orang gaji. Cukup saja rumahnya dikawal oleh orang-orang dia. Daniel Arfan lebih suka memasak sendiri.

Kaki dia melangkah menuju ke ruangan dapur. Dari  tempat dia saja, dia dapat melihat dengan jelas yang isterinya sedang memasak. Apron kemas tersarung di tubuh kecil wanita itu. Sepertinya isterinya telah mandi. Lihat saja pakaian wanita itu, berbaju-t warna kuning dan berkain batik.

Daniel Arfan berdiri betul-betul di belakang Elly Adelia. Kepalanya dijengukkan sedikit. Dilihat wanita itu sedang memotong hirisan timun.

"Kau masak apa?"

Soalan dari Daniel Arfan membuatkan Elly Adelia tersentak. Hampir saja dia mahu menghiris jarinya tadi. Dada diusap perlahan-lahan. Lemah jantung!

"Bagilah salam kalau nak tanya pun. Buatnya saya ada sakit jantung tak ke arwah" kata wanita itu separuh geram.

Daniel Arfan tersengih. Kepalanya yang tidak gatal digaru. Elly Adelia menutup api dapur apabila sambul tumis itu sudah masak. Dia mengauk sambal itu masuk ke dalam mangkuk kaca.

Tak sampai sepuluh minit sudah tersedia nasi lemak dan juga kopis panas. Turut tersedia juga pancake dan susu segar di atas meja. Cekap sekali.

"Kau buat semua ni?" Daniel Arfan menarik kerusi di meja makan. Kecur liur dia melihat nasi lemak yang masih panas. Lagi-lagi sambal sotong kegemaran dia.

"Makanan tu buat sendiri" balas Elly Adelia sarkastik. Kedua matanya dijuling ke atas.

Daniel Arfan merengus perlahan. Pantang dia buat salah, pasti wanita itu membalas dengan tajam. Tanpa kata dia menyeduk nasi ke dalam pinggan. Perut dia sudah meminta isi.

"Mandi tak lagi dah makan!" Tangan suaminya yang mahu mengapai sudu sambal sotong ditamparnya perlahan.

"Jangan sampai aku rogol kau atas meja ni"

Daniel Arfan cukup pantang jika waktu makan dia diganggu. Jika orang lain memang dah lama mati. Tapi ini isterinya, pasti dia akan menerkam gadis itu.

Elly Adelia cuak. Cepat-cepat dia mengalihkan duduknya. Dia duduk selang dari kerusi suaminya. Keselamatan dahulu. Daniel Arfan bukan boleh buat main-main.

"Tahu takut" gumam dia perlahan. Tangan dia menyuap nasi lemak ke dalam mulut dengan penuh berselera.

Elly Adelia buat tak dengar. Malas berbahas di pagi hari. Dia menikmati nasi lemak itu tanpa pedulikan Daniel Arfan. Semalam, habis dirinya dibelasah oleh Daniel Arfan. Terasa sengal satu badan.

Seusai makan, Elly Adelia mengemas meja makan dan mencuci pinggan mangkuk yang digunakan. Bertambah suaminya makan. Berselera sungguh. Selesai saja kerjanya, Elly Adelia naik ke bilik mereka. Buka saja pintu, kedengaran pancuran air dari bilik air.

Dia terus bergerak menuju ke balkoni bilik. Sungguh indah sekali pemandangan. Dapat dia lihat kota yang sibuk itu dari atas bukit. Bukit yang dibeli oleh Daniel Arfan. Bukit persendirian. Bukan calang-calang orang yang boleh masuk ke bukit ini.

Sedar-sedar saja, suaminya sudah berada di tepi. Rambut tersisir kemas. Di tangan kanan mengepit rokok yang menyala bebas. Asap berkepul keluar dari mulut dan hidung Daniel Arfan. Lelaki itu hanya berseluar pendek tanpa baju.

Daniel Arfan menyedut asap rokok itu dalam-dalam. Dia berpaling ke arah isterinya yang asyik merenung keindahan alam. Asap dihembus keluar dengan penuh gaya.

"Kau suka?" Soal Daniel Arfan. Selama ini wanita itu hanya melihat sisi sahaja. Selebihnya tidak.

Rumah itu didirikan di dalam hutan. Ada sebab kenapa dia mahu rumah seperti ini. Dia mahukan privasi sekaligus berlatih untuk meningkatkan tahap ketangkasan dia.

Tidak hanya rumah, tapi markas membuat senjata, latihan dan tempat penyeksaan. Semua itu tidak nampak dengan mata kasar. Malah jika dilihat dari atas pun tidak nampak. Semua itu dilengkapi dengan satu sistem. Dimana orang tertentu saja yang nampak.

"Suka. Sini nyawan dan selesa. Jauh beza dari bandar yang bising dan kurang selesa" balas Elly Adelia sambil tersenyum.

"Baguslah kau suka" Daniel Arfan tersenyum sikit.

Telefon yang berada di tangan kiri berbunyi. Terus saja dia menjawab panggilan itu setelah melihat nama pemanggil.

"Aku dah jumpa Shah"

Wajah Daniel Arfan automatik berubah. Dari tenang berubah kepada bengis. Rokok dimatikan segera.

"Kau pasti?" Soalnya dalam nada keras.

"Ya, pasti. Dia sedang mengekori seseorang dan seseorang itu merupakan ahli keluarga kau" kata Christ di dalam talian.

"Perhatikan dia"

"Itu je? Kenapa tak bunuh saja? Bukankah lebih menyenangkan?" Christ ketawa kecil di hujung talian. Sengaja mahu bergurau.

"Nanti dulu. Aku nak tengok sejauh mana permainan dia" ujar Daniel Arfan lalu mematikan talian.

Elly Adelia diam. Malas mahu masuk campur. Sehingga sekarang dia belum tahu lagi pekerjaan suami dia itu. Kerja kedua dirahsiakan dari pengetahuan isterinya. Tiba masanya dia akan bagitahu semuanya.

Daniel Arfan diam. Cuba menenangkan perasaan dia. Elly Adelia yang melihat suaminya diam berasa pelik. Tapi dia malas mahu bertanya, kang tak pasal-pasal kena sembur dari bapak singa itu.

"Kau free tak?"

Elly Adelia yang baru saja mahu mengelamun tersentak. Soalan suaminya membuatkan dia berasa pelik. Tapi dia tetap mengangguk dengan wajah polos dia itu. Memang dia tak ada kerja sekarang ni.

Daniel Arfan tersenyum sinis. Tanpa kata dia mengendong tubuh isterinya ke atas bahunya. Terkejit Elly Adelia dibuatnya. Sesungguh seorang Daniel Arfan memang susah dijangka.

"Hari kerja kau layan aku je" bisik Daniel Arfan lalu masuk ke dalam bilik. Dia menginginkan isterinya. Hanya Elly Adelia saja yang mampu membuatkan dia begitu.

Elly Adelia pasrah. Sekali lagi dia bakal dijadikan permainan oleh suaminya. Semalam belum cukup agaknya. Tapi dia layankan saja. Kalau ingkar sudah terpalit satu dosa untuknya.

DANIEL ADELIA | C | A R S •4•Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon