enam belas 🐾

1.9K 240 12
                                    

hari seterusnya menjelang dan semua menjalankan hari mereka seperti biasa. jaeni mendapat lagi banyak pujian dari pelajar sekolahnya kerana video gitarnya semakin popular. hampir semua pelajar sudah tonton video itu, juga guru sekolahnya.

jaeni agak bangga kerana itu dan amat-amat terima kasih kepada jihoon kerana viralkan video tu. kalau tak, jaeni menjadi tidak popular seperti dulu.

malam tiba dan semua menjalankan aktiviti mereka seperti biasa. jaeni sedang membuat kerja sekolahnya yang diberi oleh gurunya dengan tekun dan tanpa gangguan seperti sebelum ini.

tiba-tiba, dia merasa lapar lagi walaupun sudah makan. jaeni terus turun ke bawah dan ke dapur tujuannya. waktu lalu di ruang tamu, ternampak ruang tamu bercahaya dan terlihat minhyun berada di sana, menonton sebuah drama. jaeni tidak mahu ganggu dia lalu pergi ke dapur.

dapur mereka sungguh besar dan ini kali pertama dia masuk ke dapur. walaupun hampir seminggu sudah tinggal dalam rumah itu. dapur penuh dengan barang-barang masakan, alat masakan dan banyak lagi. mungkin dia boleh belajar memasak nanti.

jaeni tidak sedar yang ada seseorang berada di dapur sehinggalah dia terbau sesuatu sedap. belakangnya sedang menghadap jaeni jadi, dia tidak tahu siapa orang itu.

jaeni mendekatkan dirinya ke orang itu untuk lihat apa yang dia sedang lakukan. apabila orang itu memusing badannya, jaeni mendongak ke bawah, mengakibatkan dia terjatuh ke lantai. orang itu sedang memegang pisau, jikalau jaeni tidak dongak, mungkin hidup dia akan melayang dengan senang.

" jaeni, buat apa kat bawah tu? " jaeni mendongak kepalanya ke atas untuk melihat siapa yang bertanya. terlihat ia jisung dan jisung lah yang sedang memasak itu dan juga memegang pisau itu. jaeni cepat-cepat bangun dari bawah dan lap habuk yang berada pada bajunya.

" tak buat apa. jisung tengah buat apa nie? sedap ja bau. " kata jaeni, memuji masakan jisung kerana baunya yang harum itu.

" oh! tengah masak ramen ja. " jawab jisung. jaeni membulatkan bibirnya.

" tapi, kenapa nak potong bawang tu semua? " tanya jaeni yang curiga tentang bahan masakan lain yang telah jisung potong. ramen masak simple ja tapi dia buat macam hidangan yang paling susah nak masak.

" nak bagi ramen tu rasa lagi sedap. "jawab jisung dan jaeni membulat mulutnya. sepanjang jisung memasak itu, jaeni lihat sahaja dia masak. potong sayur, cuci tomato, periksa ramen.

" okay! apa kata jaeni tolong jisung masak.. " kata jisung dan beri pisau dan cili merah kepada jaeni.

" potong cili nie. dah pi jauh-jauh. " kata jisung dan menolak jaeni ke tempat yang ada papan untuk dia potong sayuran.

selepas beberapa minit, jaeni telah habis potong. jisung amat bangga yang dia telah menolongnya. begitu juga dengan jaeni. kemudian, jisung masukkan cili itu ke dalam periuk yang penuh dengan ramen dan sayur-sayuran lain.

" sekarang, kita tunggu sahaja. " kata jisung dan jaeni angguk. mereka berdua keluar dari dapur untuk tunggu ramen itu sepenuhnya masak.

selepas beberapa minit, mereka memasuki semula ke dapur dan terlihat ramen mereka sudah dimasak. jisung buka penutup periuk itu dan bau masakannya. ia amat harum.

jisung ambil sudu untuk merasa bagaimana rasanya. jisung juga beri kepada jaeni untuk merasainya. ternyata jaeni turut menyukai juga. tiba masanya untuk hidang makanan itu.

jisung membawa periuk itu ke ruang tamu untuk dihidang ramai. jaeni tolong ambil pinggan dan mangkuk. mereka makan di ruang tamu kerana mereka mahu menonton televisyen sambil makan. di ruang tamu, ada minhyun, daniel dan jaehwan.

mereka semua memula makan dan juga jaeni. itu sebabnya dia turun ke bawah, sebab mahu makan. jaeni makan ramen tersebut dan ia sangat sedap. mereka puji masakan jisung.

kemudian, datang woojin yang baru turun dari tingkat atas.
woojin tidak tergesa-gesa untuk merasai ramen jisung. dia memakan sedikit ramen dari mangkuk jisung.

" hyung, boleh tolong ambilkan remote tak? ada kat atas rak sana. " kata daniel yang sedang makan itu. jisung turuti apa yang daniel mahukan manakala woojin makan lagi sedikit ramen itu.

selepas beberapa minit, jisung datang dengan alat kawalan jauh televisyen dan berikan kepada daniel, seperti dia mahukan. kemudian, pergi pulak woojin dari ruang tamu. sebaik dia mahu duduk dan sambung makan, dia sedar ramen dia sudah habis.

" yah. " kata jisung kepada woojin. woojin pandang belakang dan terlihat jisung sedang beri mata tajam kepada woojin. woojin cepat-cepat lari naik atas bilik dia sebelum jisung kejar dia.

jaeni yang melihat gelagat mereka tertawa kemudian. apalah, woojin. kesian kat jisung. dia masak susah-susah, habis macam tu ja. nasib ada lagi.

---

hai semua. nie update baru 😉 sebelum results aku keluaq, baik aq update cepat 😂 anyways, ampa semua nak aq buat Q&A tak? aq teringin nak buat Q&A dan buat kat sini boleh kan? 😂 so siapa ada soalan, sila komen disebelah Q&A di bawah.

QUESTION & ANSWER

VOTE & COMMENT

Brothers ↻ Wanna One √Where stories live. Discover now