Cinta Jangan Pergi ☑

By myladyv

1.9M 82K 7.6K

Bagaimana jika anda terjatuh cinta pada bekas suami kawan baik anda sendiri? Yang mana lebih penting? Persaha... More

Cinta Jangan Pergi : Pengenalan
Bab 1 : Kahwin Muda
Bab 2 : Polis Pencen
Bab 3 : Cerai Muda
Bab 4 : 'Master' Affendy
Bab 5 : Anne's Spy
BAB 6 : Naik Hantu
Bab 7 : Jumpa Esok
Bab 8 : Ilham Hakimi
Bab 9 : Pernah Jumpa?
Bab 10 : Kena Marah
Bab 11 : A Part of Me
Bab 12 : Sacrifices
Bab 13 : Especially You
Bab 14 : Bunga untuk Bunga
Bab 16 : Handsome Tahu Tak!
Bab 17 : I Hope It's Not You
Bab 18 : Happy Birthday
Bab 19 : Goodbye, Hana Dahlia.
Bab 20 : Masih Sakit
Bab 21 : I Miss You
Bukan Update #1
Bab 22 : Hancur Hati
Bab 23 : Just the Two of Us
Bab 24 : Please, Let Me Love You
Bab 25 : Perfect
Bab 26 : She's My Girl
WTH WATTPAD?!
Bab 27 : Marry Me
Bab 28 : Get Out, Hana
Bab 29 : Miss You More
Bab 30 : Perempuan Sundal
Bab 31 : I'm So Sorry
Bab 32 : Tinggalkan Affendy
Bab 33 : Jangan Tinggalkan Abang
Bab 34 : Janji
Bab 35 : Isteri Abang
Bab 36 : Manja
Bab 37 : Overtime
Bab 38 : Anak tak Guna
Bab 39 : Sampai Hati Abang
Bab 40 : Marah Abang
Bab 41 : Stunning
#Bukan Update 2 : Random Rant
Bab 42 : This is Not Marriage
Bab 43 : Makan Hati
Bab 44 : Mark My Words
Bab 45 : Koktel Ubat
Bab 46 : Pergi
Bab 47 : Torn
Bab 48 : Nyawa Abang
Bab 49 : Expecting
Bab 50 : Berjumpa Semula
Bab 51 : Our Little Baby
Bab 52 : Sangat Bahagia
Bab 53 : Silap Besar
Bab 54 : Pujuk Hati
Bab 55 : Rindu Banyak
Bab 56 : I Got You
Bab 57 : Masih Ada Dia
Bab 58 : Pengakhirannya
Special Chapter 1 : Berhenti Berharap
Special Chapter 2 : I'll Be Back
Special Chapter 3 : Kembali
Special Chapter 4 : Syed Affendy
Special Chapter 5 : Pertemuan
Special Chapter 6 : Luahan Hati Hana
Special Chapter 7 : Luahan Hati Affendy
Special Chapter 8 : Plan Affendy
Special Chapter 9 : Misi Berjaya
Special Chapter 10 : Happily Ever After
Penutup Kisah : Cinta Jangan Pergi

Bab 15 : If You Ever Need Me

29.1K 1.3K 89
By myladyv

Hana hanya mampu mengeluh apabila melihat langit hitam yang masih menurunkan air hujan yang mencurah-curah. Hari ini dia keluar dari pejabat lebih awal daripada biasa kerana mahu mengelak daripada Ilham, tetapi sehingga sekarang dia masih tersekat di lobi pejabat kerana hujan yang turun tidak henti-henti sejak tadi. Hana tahu hujan itu rahmat Tuhan, tetapi apabila hujan turun maknanya dia tidak boleh pulang ke rumah lebih awal.

Mesej Ilham yang menyatakan bahawa dia dalam perjalanan membuatkan Hana lebih tidak sabar untuk pulang ke rumah. Dia sudah berura-ura untuk meredahi sahaja hujan apabila hujan sudah reda sedikit nanti. Buat masa sekarang, Hana masih sabar menunggu hujan reda. Dia tidak mahu terburu-buru seperti hari itu dimana dia dikacau di perhentian bas. Nasib baik ketika itu ada Affendy yang menjadi penyelamat.

Dulu pun dia yang selamatkan aku juga. Abang Fendy ni memang dilahirkan untuk menyelamatkan aku je ke?

Lamunan Hana terhenti apabila sebuah kereta Honda CRV hitam metalik berhenti betul-betul di hadapannya. Hana buat tidak peduli kerana tidak tahu kereta itu berhenti untuk siapa. Di situ ada beberapa lagi pekerja lain yang sedang turut menunggu hujan reda ataupun menunggu seseorang menjemput mereka. Mungkin kereta itu mahu menjemput orang lain. Lagi pula, cermin kereta itu betul-betul gelap. Hana tidak tahu siapa gerangan si pemandu.

Tinted habis cermin kereta! Kalau ada roadblock memang nahas ni!

Apabila cermin kereta itu tiba-tiba diturunkan, Hana jadi terkedu sebentar.

Ilham.

"Come on, babe. Masuklah," ujar Ilham dari dalam kereta. Tangannya menunjukkan isyarat kepada Hana supaya masuk ke dalam keretanya.

Hana mendengus geram. Susah betul cakap dengan orang yang tak faham bahasa macam ni! Sudah dipesan jangan datang ke pejabatnya, Ilham tetap juga datang. Sudah dipesan juga supaya jangan memanggilnya 'babe' lagi, tetapi Ilham masih juga degil!

Dasar lelaki tak makan saman!!!

"Tak nak, Ilham." Hana berkata tegas sambil memandang tajam tepat ke mata Ilham. Dia mahu Ilham tahu dia tidak akan ikut kehendak lelaki itu.

"We've talked about this on the phone Hana...."

"You've talked about this on the phone. Not me." Perkataan 'you' itu sengaja ditekan supaya Ilham tahu dia tidak pernah bersetuju untuk berjumpa dengan Ilham. Lelaki itu yang lebih-lebih!

Hana memandang kanan dan kirinya. Tepat seperti jangkaannya, beberapa pasang mata di situ sudah mula memandang-mandang. Silap-silap ada yang mahu pasang telinga juga.

Busybody! Just stop sticking your nose in someone else's business, okay!

"Hana...."

Ketika itu, tiba-tiba sahaja ada sebuah kereta berhenti betul-betul di belakang kereta Ilham. Kali ini Hana tahu siapa gerangan pemilik kereta Range Rover yang baru sahaja berhenti itu. Rasanya sudah berkali-kali juga dia naik kereta itu, jadi tidak mungkin dia lupa kepada kereta dan juga tuan kepada kereta itu.

Hana lihat Ilham turut berpaling ke belakang untuk melihat kereta yang baru sahaja berhenti di belakang keretanya. Dahi Ilham berkerut. Dia tahu siapa pemilik kereta itu. Kereta Affendy.

Telefon bimbit Hana tiba-tiba berbunyi dan nama monster yang tertera di atas skrin. Tanpa sedar bibir Hana terukir sebuah senyuman.

"If you ever need me... you know where to go."

Hanya sepatah ayat itu sahaja yang diungkapkan oleh Affendy sudah cukup meyakinkan Hana untuk melangkah kaki ke arah kereta Range Rover itu dan bukannya ke kereta Ilham. Hana tersenyum di dalam hati. Betullah tekaannya tadi.

Abang Fendy is always to the rescue.

Affendy tersenyum senang apabila melihat Hana mula melangkah kaki ke arah keretanya. Apabila Hana sudah selamat masuk ke tempat duduk penumpang, Affendy memusing steringnya dan menekan minyak lalu terus memotong kereta Ilham yang masih tercegat di tempat yang sama. Ilham menekan hon panjang untuk menunjukkan bahawa dia tidak puas hati tetapi Affendy buat tidak peduli sahaja.

Dia tidak pernah memaksa Hana untuk masuk ke dalam keretanya. Jika Hana lebih memilih untuk pergi bersamanya berbanding bersama Ilham, itu hak Hana. Ilham tidak boleh mempertikaikan hak itu.

"Habislah... habislah esok...." gumam Hana tidak henti-henti dari tadi. Pelik Affendy jadinya. Habislah apa?

"Hana jampi serapah apa ni? Tak habis-habis lagi dari tadi. Mandrem abang ke?" tanya Affendy untuk bergurau.

"Apa mandrem-mandrem?" Hana menjeling tajam. "Saya tengah risaulah... esok mesti orang pejabat bergosip!"

"Gosip? Gosip apa?"

"Gosip yang saya naik kereta abanglah!" ujar Hana dengan nada yang risau. "Masalahnya, kalau saya naik kereta Ilham tadi pun sama je kena gosip jugak. Hish, peninglah! Yang Ilham ni pun satu! Pergi tekan hon panjang tu dah kenapa? Kan semua orang dah tengok tadi!"

"Diorang kat pejabat tu memang suka bergosip ke?" Kini nada suara Affendy sudah berubah tegas. Wajahnya pula kelihatan serius sahaja.

"Tak adalah selalu... dan tak semua macam tu pun. Cuma ada la seorang dua orang yang memang suka stick their nose everywhere. Menyampah betul...!"

Hana ingat lagi ketika pertama kali dia ke pejabat bersama Affendy dahulu. Faezah beria-ria bertanya kemana dia dan Affendy pergi pagi itu sehingga masuk lewat ke pejabat. Apabila Hana tidak mahu menjawab, Faezah mengeluarkan kata-kata seperti; "Kalau nak chambering tu, buat cara nak chambering. Jangan sibuk dan mengorat master sendiri pulak!"

Sehingga sekarang dia masih ingat kata-kata Faezah terhadapnya tau!

"Kalau ada yang bergosip tentang awak, report terus pada abang. Jangan simpan-simpan, okey?" pesan Affendy. "Abang tak suka pekerja yang sibuk bergosip ni. Macamlah kerja sendiri tak cukup banyak lagi. Tengok belakang tu...." Affendy menjeling ke arah tempat duduk belakang melalui cermin pandang belakangnya. Hana pula terus berpaling untuk melihat. "Itu semua kerja-kerja yang abang bawak balik setiap hari. It's a never ending job. Tak faham abang bila diorang ni sempat lagi nak bergosip tentang orang...."

Terlopong Hana melihat kotak-kotak dan beg di tempat duduk belakang yang penuh dengan kertas yang bertimbun-timbun. Dia pun ada juga membawa pulang kerja-kerja yang belum siap ke rumah, tetapi tidak pernah sebanyak lelaki itu.

"You're a workaholic!"

Affendy tersenyum sumbing. "Because I have nothing to lose."

"Habis tu, setiap hari tidur pukul berapa kalau kerja dah banyak macam ni?"

"Dua atau tiga pagi. Kadang-kadang tak tidur." Affendy menjawab selamba.

Mata Hana membuntang. Tak tidur! "Abang ni vampire ke? Tak tidur malam?"

Affendy tergelak besar. Dia berpaling sekilas memandang Hana sebelum kembali fokus dengan pemanduannya di atas jalan raya yang basah. "How did you know? Have I bitten your neck yet?" tanya Affendy nakal.

Merah pipi Hana mendengar pertanyaan Affendy yang berbaur nakal itu. Apabila dia mendengar Affendy ketawa besar, Hana menjeling geram.

"Eh. Kita nak pergi mana ni?" tanya Hana apabila dia menyedari Affendy telah masuk ke lebuhraya lain yang bukannya menghala ke arah rumahnya.

"Kenapa? Dah takut dengan vampire ni dah?" Affendy masih galak mengusik Hana.

"Eleh, tak takutlah!" balas Hana berani.

Affendy tergelak lagi. "Kita pergi makan dulu. Nanti baru abang hantar awak balik."

Suasana kembali senyap antara mereka berdua apabila tiada siapa membuka topik bicara. Ruang kereta itu hanya ditemani dengan celoteh DJ radio yang tidak henti-henti menemani pendengarnya dalam cuaca hujan dan tersekat di atas jalan raya ini.

"Macam mana abang boleh ingat saya eh?" Tiba-tiba sahaja Hana bertanya memecah kesunyian. "Sedangkan saya langsung tak ingat abang."

"Ingat tak masa kita jumpa dekat airport dulu? Kita naik flight yang sama and we bumped into each other on our way out."

Hana mengangguk. Dia masih ingat lagi peristiwa itu.

"Masa tu abang dah rasa lain macam. Rasa macam kita pernah jumpa. When Anne introduced us and you said your name was Hana Dahlia, I was shocked. Tapi abang masih tak percaya awak ni 'Hana Dahlia' yang abang pernah selamatkan dulu. Abang ingatkan nama je yang kebetulan sama."

Hana mengangguk-angguk lagi mendengar cerita Affendy.

"Tapi... bila kita pergi fitting baju pengantin dan baju awak, masa tu abang yakin awak ni 'Hana Dahlia' yang abang pernah selamatkan dulu."

"Kenapa? Macam mana boleh yakin?" tanya Hana tidak sabar-sabar.

"Sebab abang nampak rantai yang awak pakai masa tu." Wajah Hana dipandang sekilas. "Rantai yang abang pernah bagi dekat awak dulu."

Hana memegang rantai yang masih dipakai hingga kini. Rantai emas putih yang loketnya berbentuk bunga berwarna putih dan tengahnya ada sebutir permata berwarna merah jambu.

"Hanya sebab rantai ni? Kalau orang lain pun ada rantai yang sama macam ni jugak?"

"That's not possible." Affendy senyum penuh makna. "Because I designed the necklace myself. So, there's only one in this world."

Hana terlopong. Biar betul dia ni....

"And now it belongs to you, Hana."

***

Saya harap dengan update ni dapat ceriakan malam anda! Like and comment sikit untuk #HanaFendy 💕

Continue Reading

You'll Also Like

2.8M 149K 61
6th Romance by CikMardiah DELISHA ANDARA Binti Datuk Sri Ismadi. Gadis lincah berusia 25 tahun yang hidupnya dipenuhi dengan kemewahan. Dari hujung r...
611K 24.2K 81
[COMPLETE] Kehilangan kedua ibu bapanya buatkan Razia rasa hidupnya sudah pun seperti di ambang neraka. Tapi siapa yang menyangka, tiga hari setelah...
1.4M 77.9K 55
4th Romance by CikMardiah Cover by @_Aisywa NUREEN DAMIA. Dia ingatkan perkahwinan yang terbina atas dasar cinta itu akan kekal bahagia sampai bila-b...
369K 14.6K 71
My third book Ayleen Insyirah- Gadis yang bersikap selamba. Kurang percaya akan cinta. Dan bertunang tanpa mengetahui siapa tunangnya setelah dipaks...