Takdir Hidup Raudhah || [C] (...

De hzrh_nrl

51.1K 1.4K 20

Disebabkan satu kejadian yang menimpa Hana Raudhah, dia tak percaya lagi kakaknya, Intan dan kawan sekelasnya... Mais

chapter 1✔️
chapter 2✔️
chapter 3✔️
chapter 4✔️
chapter 5✔️
chapter 6
chapter 7
chapter 8
chapter 9
chapter 10
chapter 11
chapter 12
chapter 13
chapter 14
chapter 15
chapter 16
chapter 17
chapter 18
chapter 19
chapter 20
chapter 22
chapter 23
chapter 24
chapter 25
chapter 26
chapter 27
chapter 28
chapter 29
chapter 30
chapter 31
chapter 32
chapter 33
chapter 34
chapter 35
chapter 36
chapter 37
chapter 38
chapter 39
chapter 40
chapter 41
chapter 42
chapter 43
chapter 44
chapter 45
chapter 46
chapter 47
chapter 48✔️
chapter 49✔️
chapter 50✔️
chapter 51✔️
chapter 52✔️
chapter 53✔️
chapter 54✔️
chapter 55✔️
chapter 56✔️
chapter 57✔️
chapter 58✔️
chapter 59✔️
chapter 60✔️
chapter 61✔️
chapter 62✔️
chapter 63✔️
chapter 64✔️
chapter 65✔️
chapter 66✔️
chapter 67✔️
chapter 68✔️
chapter 69✔️
chapter 70✔️
chapter 71✔️
chapter 72✔️
chapter 73✔️
chapter 74✔️
Penutup✔️
Promote time!

chapter 21

600 21 1
De hzrh_nrl

Hari ini merupakan hari dimana semua pelajar form 5 menduduki peperiksaan percubaan spm. Trial pun dah berdebar lain macam, kalau spm sebenar nanti macam mana lah ye.

Dan hari ini merupakan genap sebulan dari peristiwa yang berlaku dimana aku dipukul teruk oleh umi dalam hidup aku. Dulu masa aku tak sengaja pecahkan barang Umi, aku hanya dimarah teruk sahaja. Tapi kali ini package dengan pukulan sekali. Masih terasa lagi perit sakit di badan aku. Setiap kali aku membuat pergerakan kuat, setiap kali itu lah aku merasa sakit di bahagian belakang aku. Buat masa sekarang, aku masih lagi berulang-alik dari hospital yang pernah aku stay 2 malam untuk medical check-up. Dan aku masih lagi bergantung dengan ubat-ubatan yang dibekalkan oleh pihak hospital. Ni aku malas ni. Ubat ubat ubat. Bagilah aku kfc ke pizza ke boleh hari-hari aku telan. Ni ubat. Sekali sehari pun belum tentu aku telan tau.

Hari ini merupakan hari pertama aku sekolah selepas aku digantung sekolah selama 2 minggu. Sampai sebulan kenapa? Alah aku masuk hospital kan. So boleh balik tu doktor bagi aku cuti sampai aku betul-betul sihat baru aku boleh kembali ke sekolah semula. Gitu.

Dan sewaktu aku kembali ke sekolah, aku juga tidak dihiraukan oleh kawan-kawan sekelas aku kecuali Nadia yang masih lagi setia dengan aku memberi sokongan. Pernah terfikir di benak fikiran aku. Tidakkah Nadia berasa muak untuk terus bersahabat dengan aku. Pastinya hidup dia selalu dihujani dengan pelbagai persoalan tentang diri aku oleh kawan-kawan lain. Pernah aku terdengar perbualan antara Nadia dengan seorang junior F3 semasa menuruni tangga blok sekolah.

'Ni akak Nadia dari kelas 5 Mawar kan?

Soal seorang pelajar junior yang dikenali Alisa pada Nadia yang enak bersandar di pemegang tangga(?)

'Iya saya. Kenapa ye?'.

Soal Nadia kembali.

Alisa itu kelihatan teragak-agak untuk meneruskan pertanyaannya setelah melihat kerutan di dahi Nadia. Tidak dapat nafikan yang Nadia ni tegas sedikit orangnya. Muka ketat je setiap masa tapi itulah orangnya peramah. Senang bergaul dengan orang tak dikenali.

'Kenapa. Saya ada kelas pula ni. Otw nak ke makmal fizik'.

Selepas ditegur dengan sedikit kuat, barulah Alisa membuka mulut bertanyakan soalan.

'Erm akak sekelas dengan akak Hana kan'.

'Iya saya. Pehal tanya pasal dia pula?'.

Soal Nadia dengan nada tegas. Riak muka dia mula berubah sedikit tegang selepas mendengar nama Hana meniti di bibir budak itu.

'Saya nak bagitau tapi kak Nad janji yang tak bagitau benda ni pada Kak Hana. Boleh?'.

Aih budak ni. Cakap jer lah.

'Hmm. Cakap je. Saya ada kelas pula ni. Saya tak janji yang saya tak bagitau pasal awak pada Hana'.

'Hmm betul ke apa yang saya dengar pasal kak Hana?'.

Kelihatan kening Nadia terangkat selepas mendengar pertanyaan daripada Alia tentang Hana.

'Pasal yang dia berpelukan dengan senior Haris dekat taman herba hari tu?'.
Sambungnya lagi.

Nadia yang mendengar tidak terkejut dengan perkara itu kerana dia tahu bahawa setiap kesalahan disiplin yang berlaku pasti cepat tersebar di sekolah itu. Tidak hairanlah jika junior juga turut tahu pasal hal ini. Siapa lagi yang buat gosip kalau bukan si Alia kepoh itu.

'Betul lah apa yang awak dengar tu. Kenapa?'.

'Saya tak sangka yang senior Hana sanggup buat perkara terkutuk macam tu dengan senior Haris. Saya respect senior Hana sejak saya form 1 lagi. Tengok yang senior Hana baik, peramah, cantik, akhlak baik. Tapi dengar cerita yang berpelukan dengan senior Haris buat saya hilang kehormatan saya pada dia kak. Saya rasa yang senior Hana tu memang nak buat macam tu lah. Sebab dia dah lama suka senior Haris , sebab itu lah dia sanggup buat macam tu'.

Nadia yang mendengar melirik ke arah Alisa. Dia merenung tajam Alisa yang menunduk merenung lantai sambil menguis kasutnya. Tersungging senyuman sinis di bibir Nadia.

'Awak jangan pandai-pandai buat cerita ye. Saya warning awak. Saya kawan Hana so saya tahu semua perkara pasal dia. Lagipun masa tu saya ada sekali dengan mereka. Saya nampak apa yang berlaku. Haris tu yang tergedik sangat nak sentuh Hana'.

Jelas Nadia tanpa melihat kearah Alisa. Marah mungkin.

'Lagi satu. Dari apa yang saya dengar, nampak sangat yang awak ni memang dari dulu lagi suka Haris tu. Nampak sangat yang awak memang dari dulu benci Hana. Sebab tu awak reka cerita pasal Hana. Sebab nak suruh saya makin benci Hana bukan. Saya tak mudah lah makan hasutan orang. Jadi tak payah hilangkan air liur awak tu nak cerita pada saya ye. Belajar elok-elok. Nak pt3 nanti. Tak payah nak cari kesalahan orang ye adik'.

Selepas itu, Nadia mengayunkan langkah meninggalkan Alisa yang terkebil-kebil melihat dia pergi.

Belum sempat Alisa pergi, dia berpaling ke belakang melihat gerangan yang memanggil namanya sebentar tadi.

'Oh ya. Bagitau tuan yang suruh awak cerita pada saya tu untuk renung diri sendiri ye. Saya takut apa yang terjadi sekarang akan berbalik pada dia. Jangan ingat yang saya tidak tahu siapa yang suruh awak ye. Baii'.

Aku semenjak tadi lagi melihat adegan antara kedua manusia tu disebalik dinding. Tidak berani untuk menunjukkan muka. Aku sedikit terharu dengan jawapan yang dilontarkan Nadia pada budak itu. Hati aku tengah membara ni menahan amarahnya pada budak itu. Nasib baik ada Nadia. Kalau tak lunyai muka budak itu. Si Alia kepoh pun satu. Suruh budak mentah ni reka cerita buat apa. Cakap je yang kau dari dulu suka si Haris. Senang. Tak payah hantar budak tu suruh cakap bagi pihak dia. Loserrr.

Peristiwa yang berlaku itu bermain di fikiran aku. Seperti radio rosak pula. Sungguh aku terharu dengan persahabatan Nadia pada aku. Menangis? Ye aku sedang menahan air mata daripada mengalir. Menahan rasa sebak di dada.

**********

Aku yang sedang enak makan keropok lekor itu tersedak selepas ada orang yang jahanam pergi tepuk bahu aku dari belakang.

'Salam mana salam. Arwah aku dekat sini, kau orang pertama aku ganggu malam-malam'.

Si jahanam yang menepuk bahu aku bagai tiada akal itu ketawa berdekah-dekah selepas aku berleter padanya.

'Sorry sister. Aku tak nampak yang kau tengah melantak. Tu yang aku main tepuk je. Sorry eh'.

Aku hanya memandang tajam pada si jahanam itu. Siapa lagi kalau bukan Nadia ni. Aku hanya beriak biasa melihat dia. Kang tak pasal-pasal melayang kasut sekolah aku dekat wajah dia baru tahu. Menahan geram di hati comel aku ni.

'Kau kenapa. Tersengih-sengih macam beruk Pak Samad sebelah rumah kau je. Ada benda la tu nak bagitau aku'.

'Eh kau ni. Ada ke patut samakan aku yang comel ni dengan beruk Pak Samad yang tak comel tu. Aku manusia yang cantik okey. Beruk tu binatang. Ish dia ni'.

Aku hanya diam. Tidak mahu membalas. Aku sedang enak melantak keropok lekor yang baru sahaja dibeli di kedai hadapan sekolah. Panas-panas lagi. Baru keluar dari kuali panas ni tau. Engko hado??

'Ni hah. Sebelum exam trial dua minggu lagi, sekolah kita ada buat satu lawatan sambil belajar ke Pulau Pinang. Nak tanya yang kau nak ikut tak sebab ada lagi tempat kosong dalam 5 macam tu. Aku cek tadi. Nak tak?'.

Aku tidak memberi respon malah hanya mengunyah keropok yang masih tersisa 4 batang lagi. Sedap mak oiiii. Layann. Nanti kena repeat lagi ni gayanya.

'Cepat lah nyah. Kau nak ikut tak. Aku simpan seat untuk kau'.

Nadia yang berang dengan aku yang tidak membalas pertanyaannya membuatkan dia merampas keropok lekor di tangan aku lalu mengunyah.

'Woi. Keropok aku giler. Kalau kau nak beli sendiri la. Depan tu je kut kedai dia'.

Aku merampas semula plastik keropok itu ditangan Nadia. Alu melihat hanya tinggal 2 batang lagi. Keropok akuuuu.

'Padan muka kau. Aku tanya taknak jawab. Rasakan. Kau ingat aku tak berani'.

Aku melirik tajam ke arahnya.

'Kau rasaa?'.

Soal aku padanya.

'Okay cun. Nanti aku masukkan nama kau dalam list pelajar. Good girl my bestie. Lav u. Muah'.

Aku tahu yang dia akan buat macam tu juga. Tak payah susah-susah cakap ya, dia pandai la. Aku cakap tak pun dia main letak je nama aku tanpa beritahu aku dulu. Dasar Nadia kepoh sama je dengan Alia gendut.

Aku melihat Nadia yang sudah berjalan jauh meninggalkan aku di sini.

'Aku harap kau jatuh sebab tersepak batu Nadia kepoh'.
Monolog aku dalam hati.

Tiba-tiba terdengar suara orang menjerit. Kelihatan Nadia yang jatuh terduduk. Aku ketawa melihat dia yang sedang marah pada batu yang tidak bersalah.

'Dasar batu. Halang jalan aku. Dah jatuh. Aku sumpah kau jadi lipas. Eh taknak aku takut. Nanti dia terbang bukan lipas namanya. Dah jadi nama lain. Hmm. Aku bunuh kau batu. Ambil ni. Padan muka'.

Nadia terus sepak batu itu jauh dari tempat asalnya. Seusai itu, dia tersenyum lalu pergi.

Aku yang melihat tidak dapat menahan ketawa. Sampai keluar air mata babe.

















Vote dan comment.

Continue lendo

Você também vai gostar

390K 11.1K 57
#2019/2020 Coverby:@nurshaziera Sequel dari STMA Ini kisah mengenai Ainul Raniya yang sudah berubah dan sudah pulih dari masalah kesihatannya. Izham...
194K 2.9K 62
Ayis liyana seorang yang dingin sombong berlagak dan kurang ajar baginya harta adalah segalahnya sampai sanggup membuat apa sahaja demi kemewahan yan...
39.5K 935 46
Start ; 28 May 2020 End ; 25 Oct 2021 - " kalau jatuh kerana manusia , bangkitlah kerana tuhan . " " Amanda ! Apa lagi yang tak cukup !!? Kau gil...
122K 3.5K 89
AMARAN! ⚠⛔Dilarang cetak atau tiru daripada mana-mana bahagian dari novel ini! Bahagian yang diterbitkan dalam novel ini adalah hak milik penuh autho...