misi: pulih

1.6K 95 32
                                    

" A-Ali! B-berhenti sebelum--  override tu sendiri m-musnahkan kau! " Ejen Bakar bersuara parau. Terasa bagai hampir hilang nyawa bila terkena renjatan elektrik ini. Badannya terasa panas dan bahang. Dia menjerit sakit bila terasa seperti sebahagian badannya terasa pedih, seperti dibakar.

" Ali, cuk- "

" jangan, Nikki. Biarkan diorang semua ni mati. Diorang ni memang menyusahkan!" Bobby, atau nama sekarangnya Neonimus menghalang Nikki. Pandangan matanya tajam menjeling ke arah Nikki yang kelihatan serba salah. " kenapa? Kau risaukan diorang bertiga ni pulak?! "

" kau gila?! Kau tengok keadaan Ali sekarang! " Nikki menunjukkan ke arah Ali yang kini tercungap-cungap mengambil nafas.

Neonimus terleka, tersentak bila Nikki mengingatkannya tentang Ali. Lantas dia berpusing ke belakang untuk melihat keadaan Ali.

Peluh banyak menitis dari dagu Ali. Urat-urat hijau timbul pada dahinya dan wajahnya memerah. Pada bahagian sisi matanya, urat-urat putih dan berketuk-ketak timbul menandakan Ali telah menggunakan seluruh tenaganya hingga ke tahap maksimum.

Korona matanya yang hitam kini bercahaya menjadi putih. Permukaan IRIS yang menyala, kini seperti ada glitch kuning emas yang menyebabkan sistem terdekat kini semakin terganggu.

" ah!" Cinco menjerit apabila tabletnya secara tiba-tiba pecah berderai. " pecah lagi?!"

" tch, tak guna! Override mode nya makin tak stabil! Tenaga impuls yang diterima sangat tinggi dan hingga boleh bawa-- " Cinco memandang Dos dan memberi isyarat supaya bersedia dengan segala kemungkinan yang berlaku. "--maut."

" m-maut?!" iris Alicia mengecil mendengar perkataan tersebut. Jika benda macam ni berterusan, semua orang akan berada dalam bahaya!

Renjatan elektrik kini arusnya terasa makin tak stabil. Sekejap voltannya tinggi dan rendah, beralun mengikut impuls  override mode Ali.

" Ali! Kau kan kuat!" air matanya bergenang bila melihat keadaan Ali kini semakin parah.

Ali semakin lemah, dia melutut lalu mencengkam rambutnya dengan kuat. Mulutnya menghamburkan darah pekat dengan banyak ke atas lantai.

" ARGHHHGHHHHHHHHHHHHH!!!"

Suara besar dan parau itu bergema, mampu buatkan sesiapa yang mendengar pun terasa seram.

Badan Ali kini diselaputi asap hitam yang keluar dari rongga badannya semakin lama semakin banyak. Sebelum Ali merebah kan badannya.

IRIS milik Ali turut tercabut dengan sendiri daripada mata Ali dan berguling-guling bulat sebelum rapat ke tanah.

Ejen Karya, Ejen Bakar dan Alicia kini tercungap-cungap penat dan berasa lega bila kini mereka tidak terkena arus voltan elektrik yang tinggi itu. Mulut mereka mengalirkan darah pekat sebelum terkulai dengan tangan dan kaki masih dirantai.

Sebahagian anggota badan mereka yang terdedah sudah mengalirkan darah dan ada yang kesan hitam seperti rentung.

" Neonimus, ambil IRIS Ali dan bawa masuk ke dalam makmal untuk diperbaiki pulih." Cinco mengarahkan lelaki berbadan tegap itu.

Belum sempat Neonimus ingin mengambil IRIS di atas tanah, tiba-tiba seperti ada sesuatu yang menekan belakang lehernya secara mengejut menyebabkan dia terasa kejung dan pengsan serta merta di situ.

" huh, jangan harap."

Nikki tersentak apabila melihat Neonimus kimi berbaring lemah, lalu belum sempat dia menoleh, satu tusukan pada bawah lehernya menyebabkan Nikki juga tumbang.

Ejen Ali | Misi: Æ [✅] Where stories live. Discover now