misi: jatuh

1.3K 105 6
                                    

❛  jangan. ❜




" lama lagi ke, Alicia? " soal Ejen Bakar setelah mereka makin menghampiri dengan laluan tikus ke Pinggiran; satu paip lombong yang amat besar. Itulah satu-satunya jalan pintas ke Pinggiran. 

" mengikut alat pengesan yang dipaparkan ni, makin dekat. Masuk ikut laluan pintas ni, dan kita akan jumpa lokasi mereka. " Alicia berkerut-kerut dahi menanalisis data alat pengesan pada skrin penjejak nya itu. Sebenarnya dia merasakan sesuatu yang pelik, tetapi tak jumpa. 

Apa benda eh?

Ejen Karya berdiri di belakang Alicia, turut memerhatikan alat pengesan itu. Sambil mereka berjalan masuk ke dalam lubang itu, lelaki berteras Inviso akhirnya bersuara. " tunggu, mengapa senang sangat kita jejak diorang? Ini tak betul.. "

" apa pulak? Cun apa? " Ali menyampuk. 

Ejen Karya menjeling Ali dan menggeleng sedikit. " pangkalan Uno biasanya agak sukar nak jejak, sebab mereka ada ahli-ahli yang boleh kata agak pro la dalam hacking system, Cinco, a.k.a Jenny. Kalau terlalu lama benda pengesan ni kita boleh jejak, tak mustahil Cinco tu akan perasan dan mereka akan lari dari sini. "

Ali dan Alicia saling berpandangan mendengar spekulasi Ejen Karya yang ada betulnya juga. 

" tapi, kenapa mesti Pinggiran? " Ejen Karya mengangkat bahu mendengar soalan Ali. 

Mereka sampai pada lubang hujung lalu melompat keluar dari paip lombong tersebut. Lokasi Uno nampaknya sudah tidak jauh. 

" kejap.. betul ke semua ni? Kenapa sekarang ni ada benda yang tak kena.. " Alicia memandang sekeliling Pinggiran yang kosong. Hanya ada deretan rumah-rumah usang yang memang keadaannya tahap kesian nauzubillahiminzalik. 

" kenapa bintik pengesan ni warna hijau? Bukan selalu naik warna merah? " muncul Ejen Bakar merampas alat penjejak dari Alicia lalu memerhati bintik hijau yang masih berkelip tersebut. 

" hah?! Hijau? " 

BAM! 

Bunyi pagar besi berkarat menghentam kuat pada simen keras lombong itu sejurus Ali dan Alicia serentak menjerit mendengar kata-kata Ejen Bakar. Nampaknya, jalan pintas yang memisahkan Pinggiran dan Cyberaya kini ditutup sendiri. 

Terkejut mereka berempat melihat mereka sudah terperangkap. 

" alamak.. "

" ugh! Kenapa tak boleh perasan benda ni dari awal? Nampaknya mereka cuba nak perangkap kita! " Alicia merampas kembali alat penjejaknya dan bintik hijau berkelip kini hilang. Dia mengetap giginya dan menggenggam penumbuk. Dengan pantas dia meluru ke arah  Ali lalu menolak badan Ali dengan kuat. " ini semua salah kau! "

" aku?! Salah aku?! Dah kenapa kau ni nak tuduh aku bagai?! " Ali melawan dengan menepis lengan Alicia. 

Ego bertemu ego, ini tak bagus.. 

" kalau bukan sebab IRIS kau dicuri oleh konco-konco Uno, dah tentu kita takkan jadi macam ni! " Alicia mengetap gigi dan mendekatkan wajahnya dengan wajah Ali. Renungan tajam menikam dalam anak mata Ali. " kau yang menyusahkan kitorang tahu tak! Menyusahkan MATA! Atau sebenarnya semua ni dalangnya adalah kau, hah?! "

"  kau siapa nak tuduh aku? " Ali menayangkan penumbuk depan Alicia. 

"  habis tu, siapa lagi yang belot haritu kalau bukan kau? " 

Ejen Ali | Misi: Æ [✅] Where stories live. Discover now