Buat hw kat rumah Cikgu Kang

2.3K 311 217
                                    

Ting tong

"Ya, sekejap!"

Klek

"Hai, cikgu!" Cikgu Kang agak terkejut melihat Seventeen berada di hadapan rumahnya. Dia menjenguk ke kanan dan ke kiri. Tiada penjaga yang bersama mereka.

"Kenapa kamu semua datang sini? Kamu datang sini dengan siapa?" soal Cikgu Kang.

"Kita nak buat homework kat rumah cikgu. Tadi papa Ucheol yang hantar kita semua ke sini." jawab Seokmin. Dia dan kawan-kawannya lengkap memakai beg sekolah. Cikgu Kang melepaskan nafas lega, nasib baiklah Seventeen tidak seberani itu untuk datang ke sini tanpa penjaga.

"Lah, tak cakap kat cikgu awal-awal. Tak apalah, jom masuk."

"Cikgu, rumah cikgu kenapa kosong sangat?" tanya Seungkwan. Rumah apartment yang diduduki Cikgu Kang memilki perabot yang sedikit. Panduan warna dinding dan siling yang cerah membuat rumahnya yang kecil itu kelihatan luas.

"Cikgu tak suka banyak perabot. Buat semak je." jawab Cikgu Kang. Seventeen duduk di atas karpet bulu sebelum mengeluarkan buku latihan mereka.

"Kamu semua buatlah homework dulu. Cikgu ada kerja sikit kat dapur." katanya sebelum pergi ke dapur dan menyambung kerja yang sempat tergendala.

Joshua membuka buku latihan Bahasa Korea.

"Awak, cat dalam Bahasa Korea apa?" tanyanya.

"Awak ni, Bahasa Inggeris bukan kemain pandai tapi Bahasa Korea yang senang tu pun awak tak tahu." ujar Minghao sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Riaknya tampak seperti kecewa dengan Joshua.

"Jadi apa jawapannya, Hao?" soal Joshua.

Minghao tersengih.

"Sebenarnya Hao pun tak tahu. Wonu, cat dalam dalam Bahasa Korea apa?" Tanpa rasa malu, Minghao bertanya soalan kepada Wonwoo. Hidung Joshua sudah kembang-kempis menahan marah. Pandai mengata orang tapi dia pun sama je!

"Dalam Korea, cat tu goyangi." jawab Wonwoo.

"Oh..."

Mingyu yang tidak tertarik untuk membuat latihan itu perlahan-lahan berjalan menuju ke dapur. Dia jalan berjingkit-jingkit supaya Cikgu Kang tidak menyedari kehadirannya.

"BOO!"

"OPOCOT MAK KAU LETUP!ー Haish, Gyu! Terkejut cikgu!" marah Cikgu Kang sambil memegang dada. Sedangkan Mingyu pula ketawa terkekeh-kekeh, kelakar melihat gurunya itu melatah.

"Gyu buat apa datang sini? Bukan ke kata nak buat homework?" tanya Cikgu Kang.

"Kita malas nak buat homework. Kita nak tengok apa cikgu buat kat dapur. Cikgu buat apa tu?" Mingyu menjinjit, melihat apa yang ada di atas meja satu per satu.

"Cikgu nak buat biskut ke?" tanya Mingyu.

"Wah, pandainya kamu teka."

"Hehe, kat rumah kita selalu tolong mama buat biskut."

Ting tong

Tadika Mesra SebongsWhere stories live. Discover now