Bab 64

140K 5.8K 1.2K
                                    

"Nampak tak situ?"

Hasya mengecil mata memerhati ke tempat yang ditunjuk Uwais. Seperti gelanggang dan tempat lapang.

"Ha ya..kenapa?" Hasya menyoal dengan mata masih memerhati tempat tadi. Uwais merehatkan tangannya di atas pinggang Hasya. Selesai sesi melepas rindu di atas perahu, Uwais membawa Hasya ke rumah pokok.

"Tempat tu abang latih orang-orang dekat sini."

Hasya menongkat tangan, dia memandang Uwais. "Abang ajar penduduk sini untuk berlawan?"

Uwais mengangguk.

"Diorang sedia berkorban untuk selamatkan keturunan pahlawan diorang" Hidungnya dilaga ke pipi Hasya. Wanita itu mengerut kening. "Maksud abang?"

"Nak dengar sesuatu?"

Hasya menjawab dengan kelipan mata. Uwais yang meniarap itu, mengiring menghadap Hasya. Tangannya membetulkan tudung sarung Hasya. Kemudian, tangan itu direhatkan dibelakang pinggang Hasya yang tengah meniarap itu

"Masa abang dibawa lari malam tu, pemandu dia nak buang air. Dia masuk hutan then dia buang air kat situ. Kebetulan Tok Khidir tengah berburu kat situ, dan dia nampak abang yang terseksa dekat seat belakang."

Hasya mendengar tekun. Matanya melihat wajah Uwais yang bercerita itu.

"Awalnya Tok Khidir tak rasa nak masuk campur tapi Allah gerakkan hati dia untuk selamatkan abang."

Hasya mengubah kedudukannya dari meniarap ke mengiring. Lengannya melapik kepala dan dia memegang tangan Uwais yang mengusap pipinya.

"Tok Khidir bantu buangkan racun dari tubuh abang. Abang ceritakan semua apa yang terjadi dekat Tok Khidir dan dia nak bantu kita dengan sungguh-sungguh memandangkan Hasya dari keturunan Keumalahayati. Sebagai balasan, abang ajarkan mereka."

Hasya menggumam lembut. Matanya layu menikmati usapan Uwais dipipinya.

"Abang.."

"Hmm?."

Hasya menghela nafas. "Kenapa diorang nakkan saya? Dan kalau saya dijual, apa nasib saya?"

"Awak lahir dari nasab keturunan yang istimewa. Keumalahayati, pahlawan perempuan pertama di dunia. Nilai awak mahal, darah yang mengalir dalam tubuh awak, darah pahlawan." Uwais menyapu lembut pipi gebu itu. Bulu mata Hasya yang lentik lembut menyapu jari tengahnya.

"Tapi saya bukan Keumalahayati. Dia pahlawan, bukan saya. Saya cuma isteri Uwais Naufal, seorang lelaki berambut panjang yang seksi."

Uwais tergelak mendengar balasan Hasya. Dia memandang wajah Hasya lalu dicubit geram bibir mungil itu. Mulut ni, tak pernah tak manis.

"Haah kan? Nanti kita tanya diorang, kenapa nakkan isteri abang ni? Dah la pendek, ye tak?" Sempat lagi dia mengutuk si isteri. Hasya mengangguk membenarkan.

"Pendek dan comel, kan abang?" Masuk bakul, angkat sendiri. Uwais ketawa kuat. Dia melentang dengan tangan menahan perutnya yang bergegar. Hai laa, isteri...

***

"5000 euro, for betrayal" Hanafi memusing briefcase yang berisi beratus keping duit Eropah itu.

Wanita dan lelaki itu berpandangan sesama sendiri. Si wanita mengangkat kening sambil tersenyum sinis. Briefcase ditutup lalu ditolak kepada Hanafi.

"0 euro, for revenge. I'm in."

Hanafi menjungkit senyum. Briefcase yang berisi duit diambil. Dia bangun dari kerusi. Kelab malam yang bising itu sedikit tak menganggu perbincangan mereka.

Mrs. Uwais: My Wife From HeavenWhere stories live. Discover now