Bab 52

119K 6K 832
                                    

Mak Wan memasukkan semua baju dan keperluan yang diperlukan oleh Hasya ke dalam beg pakaian.

"Nanti bila nak beranak tu, ingat Allah. Istighfar banyak-banyak, mulut tu sentiasa kena sebut nama Allah. Doa bagi Allah permudahkan urusan." nasihat Mak Wan sambil melipat baju Hasya.

Hasya yang duduk di birai katil itu mengangguk faham. Walaupun due date nya ada lagi 4 hari, debarnya sudah terasa sekarang. Bibirnya tak henti berzikir.

Mak Wan menzip beg pakaian Hasya. Dia yang bersila di lantai itu berpusing melihat Hasya. Wajahnya didongak. Bibirnya terkeluar keluh.

"Hasya kena kuat semangat." Tangannya menggengam jemari Hasya yang sejuk seperti ais itu. Hasya mengangguk faham. Mak Wan tersenyum lalu dia bangun dari baringan dan melabuhkan punggung di sebelah Hasya.

Tanpa disuruh, Hasya melabuhkan kepalanya ke bahu Mak Wan. Tangan kiri Mak Wan melurut rambut lembut Hasya. Tangan kanannya pula dimainkan oleh tangan Hasya.

Mak Wan mencium kepala Hasya. Entah kenapa dadanya sebak tiba-tiba. Anak yang ditatang sejak kecil, akan menjadi seorang ibu. Anak kecilnya akan bertarung ajal melahirkan seorang umat. Bibirnya tak henti mencium kepala Hasya dengan air mata yang secara tak sengaja mengalir dari mata tua itu.

Hasya juga seperti dapat merasa kesedihan Mak Wan. Tangan kanan Mak Wan diangkat dan dicium lembut. Tangan tua yang berkedut itu dibelai lembut. Tangan yang menyenangkan malamnya kini sudah dimamah usia.

"Terima kasih Mak Wan...atas semuanya." Hasya pula menunduk mencium tangan itu beberapa kali dengan air mata yang mengalir.

Mak Wan mengangguk. "Sama-sama nak"

***

"Stokin?"

"Ada.."

"Selimut tebal?"

"Ada abang.."

Hasya geli hati melihat Uwais yang serupa cacing kepanasan itu. Hari ni, Hasya sudah dikehendaki berada di hospital memandangkan due datenya sudah tinggal lagi 3 hari. Uwais yang tak berpuas hati menjenguk lagi ke dalam beg pakaian Hasya.

Muka berkerut Uwais dipandang dengan penuh dengan rasa kelakar. Macam dia je nak beranak.

"Abang..it's fine, okey?" Hasya memegang kedua pipi Uwais. Pipi itu diusap lembut. Kening berkerut Uwais diurut sehingga kedutan di tengah kening itu tak lagi kelihatan.

Uwais menghembus nafas. Dahinya dilagakan ke dahi Hasya. "Abang seriau. Takut." Uwais ketawa seram. Dahi Hasya dicium kemudian tubuh itu dipeluk.

Hasya gelak. Belakang Uwais ditepuk perlahan, cuba memujuk Uwais yang kelihatannya sangat takut itu. Sejuk telapak tangan Uwais melekap di belakang Hasya.

"Tak apa, abang jangan risau. Hasya akan buat yang terbaik untuk anak kita!" Hasya melepaskan pelukan. Tangannya digenggam bersemangat. Uwais mengangguk. Haih..dia pulak yang nervous semacam.

Hasya senyum. "Abang ni comel lah. Geram saya!" Hasya mencubit perlahan pipi Uwais. Pucat sangat mukanya ketika ini.

"Jangan geram-geram Hasya. Lepas ni awak kena pantang 100 hari."

Hasya menyengih. Batang tubuh Uwais dipeluk seketika. "Hati-hati naik kereta"

Uwais mengangguk. Waktu macam ni pulak dia ada meeting. Sebenarnya berat jugak hatinya tapi memandangkan Mak Wan ada menemani, tak la dia khuatir sangat.

Mrs. Uwais: My Wife From HeavenWhere stories live. Discover now