bab 39

116 12 0
                                    

Muda tersedar dalam keadaan tertiarap di dalam ruangan putih yang luas. Jantungnya berdegup laju mengepam masuk oksigen melalui saluran hidung. Setelah tenang, dia menolak badannya untuk duduk bersila. Dia memandang sekeliling sebelum bangkit berdiri.

"Aku dekat mana ni?" getus Muda sendirian seraya melangkah dengan kepala yang tertoleh.

"Kau berada di dalam fikiran kau sendiri," jawab satu suara yang kedengaran parau dan bergema.

"Hah?" Muda terpinga.

"Pelindung yang selama ini mengunci kuasa kau hampir terbuka. Sudahkah kau bersedia, Muda?"

Muda mendiamkan diri. Dia sebenarnya masih bingung dengan apa yang telah berlaku dan juga jawapan kepada soalannya tadi. Kini, dia perlu menjawab soalan lagi. Lalu Muda memilih untuk tidak menjawab dan terus berjalan meredah ruang tanpa sempadan itu. Sesekali dia cuba melancarkan serangan magis, namun gagal.

"Apahal magis aku tak keluar?" soalnya kepada diri sendiri sambil memandang kedua telapak tangan.

Susuk seorang lelaki berambut panjang, memakai sepersalinan pendekar berwarna hitam dan bertanjak emas di kepala, memunculkan diri seraya menghampiri Muda. Roar di dalam wajah sebenar yang tidak dikenali oleh Muda menayang riak serius.

"Kau siapa?" tanya Muda dengan dahi berkerut. Namun soalannya tidak dijawab.

"Kuasa kau bukan sekadar anugerah, ianya adalah tanggungjawab yang wajib digalas oleh pemiliknya. Gunakan kuasa kau untuk menghapus segala kebatilan yang telah merenggut keamanan manusia. Ianya adalah tugas kau untuk mengganti sengsara yang sudah lama menyelubungi Malagemalai dengan keamanan dan kemakmuran di bawah pemerintahan kau."

Muda berdiri pegun dengan tangan di sisi.

"Jangan sesekali angkuh dengan kuasa yang ada. Ianya bukan satu taraf untuk kau bermegah. Kau milik penduduk Malagemalai." pesan Roar.

Roar mendekati Muda dan berdiri di hadapan remaja tersebut. Dia menyentuh bahagian dada yang terdapat lambang naga. Muda hanya memerhatikan perlakuan lelaki berambut panjang sebelum dadanya dicucuk rasa sakit sehingga jatuh melutut. Dia mendongak dan bertanya mengapa. Tapi, Roar hanya mendiamkan diri.

"Sebelum itu, kunci kau harus dibuka dahulu." ujar Roar.

Pandangan Muda semakin kabur dan gelap sekali lagi.

○○○

Di kawasan latihan dimana Muda sedang dirasuk dengan kuasanya, awan berarak gelap bersama pancaran petir bersabung di langit seiring dentuman guruh yang menggerunkan. Deruan angin semakin rakus menampar rumput dan menerbangkan ranting kecil serta habuk.

Saga di sebalik zirah besinya hanya menelan liur. Beginikah amukan yang perlu dihadapi ayahandanya satu ketika dahulu? Mawar disuruh pulang agar tidak mengalami sebarang kecederaan. Dia memincing tajam susuk muda yang dikeliling kilat dan api.

Keadaan semakin tidak terkawal apabila Muda membuka langkah mempertahan diri warisan Malagemalai. Tanah merekah setiap kali kakinya menghentak dengan keras. Hayunan tangan serta gerak badannya dilengkapi dengan satu tumbukan pada tanah seiring aura merah meletus. Tanah yang dilalui aura pecah menjadi kawah luas.

Saga terapung di udara. Dia melirik kepada Muda yang berdiri tegak sebelum mendongak memandangnya dengan biji mata merah. Saga terkedu.

Sekelip mata, Muda lesap dan muncul di hadapan Saga lalu menujah satu penumbuk pada bahagian kiri topeng besi. Dengan kelajuan penuh, Saga terjunam menghentam tanah. Tanpa lengah, Saga melompat keluar dari lubang lalu bertarung tangan kosong dengan Muda di udara.

Tanah Magis Malagemalai (Edit)Where stories live. Discover now