bab 26

110 16 0
                                    

Saga menghenyak punggung di atas tilam empuk milik Mawar setelah dibenarkan oleh gadis itu untuk memasuki ruang peribadinya. Setelah Saga memberitahu tentang keberangkatan mereka ke Malagemalai pada dua minggu akan datang, Mawar terjerit gembira. Tubuh Saga dipeluk erat sambil mengucap terima kasih berulang kali.

"Tapi Mawar kena jaga perangai selama dua minggu ni. Jangan buat Lord naik angin," ujar Saga sambil membelai rambut cucu saudaranya yang terlentok di peha.

"Mawar mana pernah buat Lord marah. Lord pun tak pernah marah Mawar," balas Mawar.

"Baguslah kalau macam tu. Mawar, nanti Lord ikut sekali boleh kan?" tanya Saga. Sengaja dia tanya soalan ini untuk melihat respons Mawar. Walau apa pun jawapan Mawar, Lord tetap mengikut mereka.

"Boleh. Tapi kenapa nak tanya Mawar. Mesti Lord ikut juga masa jumpa abang nanti," jawab Mawar sambil memandang tepat anak mata Saga.

Saga terseyum dan menggosok kepala Mawar. "Comel cucu atuk ni," ujarnya.

Walaupun sekadar datuk saudara, dia menyayangi Mawar dengan sepenuh hati seperti cucu yang sebenar. Walaupun dia tidak pernah berkahwin, jauh lagi untuk mempunyai cucu kandung.

"Tengoklah atuknya," balasan daripada Mawar membuatkan Saga ketawa besar.

Setelah berbual seketika, Mawar mula menguap.

"Mawar mengantuk ya?" gadis belasan tahun itu mengangguk.

Saga bangun dari katil dan membaringkan Mawar sebelum menyelimuti gadis itu dengan selimut tebal.

"Selamat malam atuk," ucap Mawar. Saga menggosok telapak tangan dikepala cucunya sebelum beransur keluar. Lampu ditutup seraya bunyi daun pintu dikatup.

..

Saga duduk di atas bumbung istana Lord sambil memandang bulan penuh yang kelihatan sangat besar. Biasan cahaya bulan yang menerangi kawasan sekitar seperti disuluh. Daripada duduk, dia baring terlentang beralas tangan di belakang kepala. Dia merenung hamparan kanvas hitam yang diconteng dengan ribuan kerdipan cahaya malap. Tidak lama menghayati kecantikan alam semula jadi, kedengaran derapan tapak kaki kian menghampirinya.

Saga melepas keluhan berat. "Kenapa?" soalnya tanpa memandang susuk yang berdiri tidak jauh.

"Betul apa tuan cakap. Ada yang telah berpaling tadah dengan menyertai Sirius," ujar susuk itu.

"Siapa,"

"Bekas ahli tertinggi Elder Creed,"

Saga tersentak seraya bangun dan berpaling menghadap susuk tersebut. Dia terkejut mendengar apa yang dikatakan oleh pengintipnya.

"Bagitahu aku," Riak Saga bertukar serius.

"Tyara.."

Serentak itu bayangan wajah wanita berambut merah bermain di layar fikiran Saga. Dia mendesis dan menoleh kepada pengintipnya.

"Lagi tujuh orang?"

"Ada yang jadi pengembara dan selebihnya memilih menjadi penduduk biasa."

Saga mengeluh. "Kita kena beritahu Lord. Tyara bukan calang-calang untuk dijadikan musuh," ujarnya sebelum melompat turun dari bumbung dan diikuti pengintipnya.

○○○

"Hayyat. Bangun, Hayyatt. Ini aku, Badang," ujar Badang tatkala mereka bertiga menemui Hayyat yang dikurung di dalam penjara dengan ke dua tangan dikunci ke atas. Membiarkan badannya yang dipenuhi luka tergantung lemah.

Nasib baik persalinan yang dipakai oleh Badang mempunyai pangkat di kalangan Askar Maut. Itu memudahkan mereka melepasi kawalan askar di hadapan pintu masuk penjara tanpa banyak songeh.

Tanah Magis Malagemalai (Edit)Όπου ζουν οι ιστορίες. Ανακάλυψε τώρα