bab 3

246 32 17
                                    

Pekan Pong

SELANG dua hari kemudian, Jakal kembali semula ke kepada pasukannya pada waktu malam. Mona menghimpunkan Awang, Kencana, Drako, Drake dan Shah untuk menerangkan satu persatu pelan ketika konvoi menuju kem Gambit esok hari. Sebarang kemungkinan yang tidak dijangka, diatur dengan langkah yang baik tanpa perlu meluakkan nyawa askar yang berbaki.

Keesokan harinya, ketika alam masih lagi gelap. Mona bersama seluruh pasukan Revolusi memulakan perjalanan menuju wilayah Barat. Mereka melalui laluan berbukit-bukau bagi mengelak pertembungan antara Askar Maut yang mengawal setiap laluan utama di sempadan wilayah-wilayah Malagemalai. Dengan adanya haiwan tunggangan yang dirampas daripada musuh, perjalanan mereka bertambah cepat berbanding berjalan kaki.

Muda diam membisu di dalam pedati yang ditarik seekor mahluk seperti harimau kumbang namun tiga kali ganda lebih besar. Sejalur warna putih memanjang dari kepala sehingga ekornya. Dipanggil fierce kerana mereka pernah menjadi tentera paling berani ketika menentang beast yang cuba menakluk Malagemalai pada ribuan tahun lampau.

"Kau kenapa?" soal Awang setelah memerhatikan Muda hanya mendiamkan diri, kadang-kala mengeluh memandang luar yang masih gelap.

"Kak Mona marahkan aku." Muda mengelus jemarinya.

"Kenapa pula dia marahkan kau?"

"Sebab aku degil nak lawan musuh yang lagi kuat. Padahal aku tak mampu." Muda memandang kedua telapak tangan dengan anak mata tidak statik. Bayangan kematian yang semakin hampir ketika pertempuran sebelum ini menerjah kotak fikirannya.

"Kau masih muda, banyak lagi perkara yang perlu kau pelajari. Bukah mudah untuk jadi kuat. Tapi percayalah, dengan segala macam latihan dan pengalaman yang kau tempuh sekarang, akan datang kau mampu menjadi lebih ampuh daripada musuh," pesan Awang.

Wajah Muda bersinar dengan kata semangat daripada Awang. Tidak sampai seminit, riaknya bertukar gundah semula.

"Tapi, sudah dua hari kak Mona tak nak cakap dengan aku. Dengan orang lain elok sahaja berbual," bentak Muda dengan wajah sugul.

"Sabarlah Muda. Lambat laun eloklah tu."

Muda melepaskan keluhan paling berat dari rongga hidungnya.

ENAM jam berlalu. Mereka telah melepasi sempadan wilayah Barat dan berhenti rehat melepaskan lelah. Setengah jam kemudian, konvoi diteruskan semula. Jakal dan Awang mengetuai konvoi, menggantikan Mona yang berehat di dalam pedati bersama Muda.

"Kak Mona, aku minta maaf," rayu Muda. Namun tidak diendahkan oleh Mona yang duduk bersilang kaki memandang luar.

"Kak, jangan senyap je. Maafkanlah Muda."

"Kak, kak, kak, kak."

Mona tidak menghiraukan rengekan Muda, malah terus-menerus mendiamkan diri. Dia sengaja berkelakuan begini dengan harapan Muda akan sedar kesilapannya sendiri. Mona sebenarnya terkilan, dia telah diamanahkan bapanya untuk melindungi Muda. Selain itu, dia perlu memberi tunjuk ajar Muda cara bermain pedang, seni mempertahankan diri, cara mengawal magis dan paling penting, cara memimpin sebuah kerajaan. Tapi, disebabkan kedegilan Muda sendiri, Muda hampir sahaja menemui ajal dalam keadaan tidak disangka-sangka. Dia perlu melatih Muda agar berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu. Jujur dia takut akan kehilangan Muda yang sudah dianggap sebagai adik.

"Akak maafkan engkau. Tapi dengan satu syarat." Putus Mona setelah lama berdiam diri. Mata Muda membulat seraya mengangguk laju tanpa memikirkan syarat yang bakal dikenakan.

"Lepas ini kau tak boleh ikut bertempur melainkan terpaksa."

Muda langsung terkejut.

"Alah kak, jangan macam ni. Aku dilahirkan untuk lawan dengan musuh. Bukan duduk-duduk dan tengok apa yang sedang berlaku."

Tanah Magis Malagemalai (Edit)Where stories live. Discover now