#Answer

1.6K 80 45
                                    

Q : Macam mana boleh dapat idea? Ada apa-apa tips?

A : Idea of course faktor sekeliling. Semua cerita yang saya buat sebenarnya macam tu. Berdasarkan faktor sekeliling. Kadang sebab saya nampak sesuatu. Ataupun orang bercakap. Ataupun dari movie. Ini faktor utama lah. Sebab dari movie. Rasa macam nak buat satu cerita yang saya nak ending dia macam yang saya nak. Then, saya buat.

Nak bagi tips... Hmm... Aktifkan otak kot. Hahaha. Paling best nak imagine cerita fantasy dalam gelap masa nak tidur. Memang boleh. Biasanya start dengan siapa watak yang kamu nak terlibat. Lepas tu, cuba buat satu jalan cerita tentang bagaimana korang boleh berjumpa. Then, apa yang buatkan jadi unik. Sama ada kuasa atau apa. Macam tu lah.

Tipu lah kalau kita boleh cipta satu cerita yang tak ada langsung persamaan dengan cerita lain. Apa yang kita buat adalah buat cerita tu untuk tak jadi macam orang lain. Macam apa yang J.K Rowling buat. Cerita Harry Potter. Banyak cerita tentang magik atau sihir. Tapi tak ada cerita yang macam dia buat. Macam tu lah kiranya.

P.s::: Saya tak pandai sangat bagi tips. Hahaha


Q : Author orang Sabah? Belajar kat mana? Ambil course apa? Kerja apa?

A : Wow!! Banyak juga soalan. Hahaha. Kalau dalam bahasa standard nya bertubi-tubi. Hehehe. And yes. Saya orang Sabah. I'm Sabahan. Hehehe. Before ni saya study kat Politeknik Kuching. Tapi dah graduate. Saya major dalam accounting. Hahaha. Mesti tak sangka kan?? Jauh betul dengan minat. Kerja... Hmm... Saya tak boleh nak beritahu kat mana. Tapi jawatan saya sekarang hanya sebagai Assistant Manager. And no! Saya belum tua lagi. Jangan ingat jawatan saya macam tu then saya dah tua. Bukan. Hahaha.


Q : Tak nak buat group whatsapp?

A : This is a question that all of you need to answer then. I'm not the reader. Hahaha. Kalau korang nak buat, boleh. Tak ada masalah. Tapi saya tak janji dapat aktif sangat. Sebab saya jenis orang yang jarang main handphone. Handphone akan sentiasa ada dalam poket saya. Tapi internet saya selalu off. Bila masa saya buka, then baru saya dapat balas semua benda. Hahaha. Tapi kalau laptop memang sentiasa saya on. Kecuali waktu kerja. So, untuk yang ni korang decide lah.

P.s::: Kalau boleh korang lah jadi admin. Then, saya join. Kalau saya admin nanti tak terkawal. Hahaha


Q : Macam mana boleh buat cerita fantasy? Kuat berangan ke? Tak nak bukukan?

A : Biasanya dari movie lah. Dapat cerita fantasy. Hahaha. Saya dapat idea nak buat cerita ni masa saya tengok Heroes dulu. Bukan I Am Number Four k. Dari Heroes. Jangan salah sangka. Kalau korang perasan, watak utama Heroes boleh dapat semua kuasa. Macam tu juga Huruf. Tak lama lepas tu baru I Am Number Four keluar. Terkejut juga sebab ada persamaan. Tapi memang betul bukan dari situ.

Yes! Memang kuat berangan. Nak buat cerita fantasy kena kuat berangan. Sebab fantasy hanya wujud dalam minda kita. Tak wujud kat dunia nyata. So, nak hidupkan benda ni hanya melalui cerita. Benda yang mustahil akan berlaku kita buatkan ia boleh berlaku. Itu yang best nya.

Pasal nak bukukan tu... Bergantung rezeki. Saya bukan putus asa. Sekarang saya ada cuba hantar. Hanya tinggal tunggu dinilai. Tapi genre yang Malaysia akan terima tak sama dengan di negara lain. Biasanya, mereka akan tolak atas sebab cerita ni tak masuk akal. (Memang pun). Sebab tu susah nak dibukukan. Ada pun yang boleh terima, masih tak jawab-jawab sampai sekarang. So, doakan je lah. Hahaha


Q : Sejak bila minat TVXQ dan siapa bias? Deal untuk dibukukan? Pasal Humanoids? Mana dapat maklumat pasal kuasa tu? Izz dengan Miezza akan bahagia?

Huruf II (Sequel) ✔Where stories live. Discover now