| C🐧|TOGETHER

By Ranran_01

7.3K 481 17

○BLURB○ Takdir yang tertulis tidak seharusnya dipersalahkan... Di usianya yang begitu muda, Jane meninggalkan... More

♤ PROLOG ♤
♤ BAB 1 ♤
♤ BAB 2 ♤
♤ BAB 3 ♤
♤ BAB 4 ♤
♤ BAB 5 ♤
♤ BAB 6 ♤
♤ BAB 7 ♤
♤ BAB 8 ♤
♤ BAB 9 ♤
♤ BAB 10 ♤
♤ BAB 11 ♤
♤ BAB 12 ♤
♤ BAB 13 ♤
♤ BAB 14 ♤
♤ BAB 15 ♤
♤ BAB 16 ♤
♤ BAB 17 ♤
♤ BAB 18 ♤
♤ BAB 19 ♤
♤ BAB 20 ♤
♤ BAB 21 ♤
♤ BAB 22 ♤
♤ BAB 23 ♤
♤ BAB 24 ♤
♤ BAB 25 ♤
♤ BAB 26 ♤
♤ BAB 27 ♤
♤ BAB 28 ♤
♤ BAB 29 ♤
♤ BAB 30 ♤
♤ BAB 31 ♤
♤ BAB 32 ♤
♤ BAB 33 ♤
♤ BAB 34 ♤
♤ BAB 35 ♤
♤ BAB 36 ♤
♤ BAB 37 ♤
♤ BAB 38 ♤
♤ BAB 39 ♤
♤ BAB 40 ♤
♤ BAB 41 ♤
♤ BAB 42 ♤
♤ BAB 44 ♤
♤ BAB 45 ♤
♤ BAB 46 ♤
♤ BAB 47 ♤
♤ BAB 48 ♤
♤ BAB 49 ♤
♤ BAB 50 ♤
♤ BAB 51 ♤
♤ BAB 52 ♤
♤ BAB 53 ♤
♤ BAB 54 ♤
♤ BAB 55 ♤
♤ BAB 56 ♤
♤ BAB 57 ♤
♤ BAB 58 ♤
♤ BAB 59 ♤
♤ BAB 60 ♤
♤ BAB 61 ♤
♤ BAB 62 ♤
♤ BAB 63 ♤
♤ BAB 64 ♤
♤ BAB 65 ♤
♤ BAB 66 ♤
♤ BAB 67 ♤
♤ BAB 68 ♤
♤ BAB 69 ♤
♤ BAB 70 ♤
♤ BAB 71 ♤
♤ BAB 72 ♤
♤ BAB 73 ♤
♤ BAB 74 ♤
♤ EPILOG ♤

♤ BAB 43 ♤

41 3 0
By Ranran_01

GELAP. Tangan meraba-raba ke segenap ruang, berharap untuk menyentuh sebarang dinding atau apa-apa penghadang akhir. Dalam hati, ada baiknya jika ada cahaya menjengah untuk membantunya yang tersesat. Sesatkah?

Entahlah, dia sendiri tidak pasti. Sudah lama ke hulu, ke hilir mencari arah tuju yang jelas. Malangnya, dia tidak nampak apa-apa. Segala-galanya macam sengaja menyorok daripadanya. Adakah dia buta?

Nafas tercungap-cungap. Hati semakin resah. Rasanya, sudah lama berkelana tanpa tujuan. Anehnya, dahaga mahupun lapar dia tidak rasa. Yang dia perlukan sekarang adalah cahaya. Cukup secebis sahaja memadai. Kerana dia, Ha-joon tidak pernah berhadapan dengan situasi itu seumur 28 tahun hidupnya. Tidak pernah bergelap.

Wajah diraup berkali-kali. Rasa yang sejuk kian mencengkam tulang. Dia rasa pakaiannya sekarang nipis. Tangan naik meramas kulit kepala. Cuba mengingat sesuatu. Dia kebuntuan, di manakah sebenarnya dirinya berada?

Dia ingat akan wajah Jane sebelum dia tutup mata sepenuhnya. Dia ingat yang wanita itu sudah dia selamatkan. Mata kemudian meliar sekitar walaupun memang tiada apa yang boleh dilihat.

“Alam selepas mati ke ni?” Ha-joon menyoal dirinya sendiri.

“Kenapa gelap sangat?”

Kegelisahan kembali merajai hati. Tubuh semakin lama semakin menggigil dengan kedinginan angin dalam gelap. Ha-joon hela nafas perlahan meskipun dada berombak hebat.
Macam mana nak keluar dari tempat ini?

“Aku kat mana sebenarnya ni?”

“Aku dah mati jadi aku kena duduk dalam gelap ni selama-lamanya ke?”

Setitis air mata sudah membasahi pipi. Sungguh, dia ketakutan persis kanak-kanak yang ingin segera dipeluk oleh ibu bapa.

“Tolong beri aku jalan keluar. Tolong selamatkan Ha-joon, Atuk,” jerihnya terduduk lemah. Dia sudah penat untuk terus bergerak. Kalau terus berjalan rasa macam tempat ini tidak berpenghujung. Ha-joon berputus asa bersama esakan deras miliknya. Ketakutan sudah menyelubungi segenap hati dan fikiran.

Tiba-tiba terdengar satu suara menjengah telinga. Ha-joon kaku. Kepala diangkat perlahan untuk mendengar lebih jelas akan suara murni itu. Perlahan-lahan dirinya bangun dan mula mengikuti alunan suara yang seperti sedang bersyair merdu.

Air mata diseka laju lalu dia pun berlari bersama harapan yang dia akan bertemu dengan pemilik suara tersebut. Kerana hatinya mulai berasa tenang seolah-olah suara itu sedang memujuknya untuk mencari tahu kedudukannya. Anehnya, dia sedikitpun tidak mengerti maksud bait-bait ayat yang dilontarkan oleh suara lembut itu.

Kaki semakin laju mengejar alunan suara itu. Namun semakin lama, suara itu semakin mengecil. Ha-joon risau ia akan menghilang jadi kepada siapa lagi dia perlu minta pertolongan.

Keadaan masih sama. Gelap dan kawasan yang dilalui memang luas. Seperti berada di padang pasir yang luas hamparannya tiada pintu keluar. Hati Ha-joon semakin gusar dan sedih. Kaki sudah melecet. Bajunya sudah basah kerana peluh namun suara itu semakin jauh. Ha-joon kepenatan.

Kaki berhenti untuk melepaskan kelelahan. Nafas cuba dikawal sehabis baik. Wajahnya diraup berkali-kali. Ha-joon mengeluh lemah. Kesal kerana tidak dapat mengejar alunan suara tersebut. Suara itu sudah hilang sehabisnya.

Dia akhirnya terduduk melutut. Air mata kembali menemaninya.

“Aku nak balik. Aku tak suka tempat ni. Aku nak jumpa keluarga aku. Aku nak buat baik pada mereka. Aku tak nak buat jahat lagi. Aku tak nak sakitkan hati perempuan lagi!” luah Ha-joon kesal. Teringat-ingat bagaimana banyak kali dia menyakiti hati wanita selepas habis mempergunakan mereka. Dia juga teringat bagaimana dia bergaduh dengan datuknya pada pertemuan terakhir. Ha-joon semakin menyesal.

Tiba-tiba tubuhnya ditarik ke bawah dalam jerlusan pasir. Tiada isyarat akan bencana itu. Ha-joon mula meronta-ronta untuk bergerak naik namun lautan pasir semakin menimbusnya. Ha-joon sedaya upaya berenang untuk menyelamatkan diri tetapi lubang pasir itu terlalu dalam. Ha-joon semakin lemah. Dia semakin tidak berdaya.

Dalam ketika dia berusaha, ada pihak sedang berganding bahu untuk menyedarkannya ke alam realiti. Ya, keadaan Ha-joon kritikal.

Para doktor sedang berusaha merawatinya. Keadaan semakin mencemaskan pabila ventilator (alat bantuan pernafasan) yang bersambung dengan tubuh Ha-joon tiba-tiba berubah daripada stabil kepada kritikal. Kandungan oksigen miliknya semakin menurun.

Keadaan mencemaskan itu membuatkan doktor dan jururawat berusaha untuk memulihkan semula oksigen Ha-joon. Keluarga Ha-joon sudah dihubungi untuk sentiasa bersedia sebarang kemungkinan.

Ha-joon masih berusaha untuk mendaki naik. Sebaik sahaja menyentuh puncak, dia ditolak kembali. Berulang kali sehingga dia kepenatan. Ha-joon sudah tidak berdaya. Hatinya sudah pasrah untuk ditelan pasir tersebut. Air mata semakin mengalir ke pipi. Mengenang kehidupan mewahnya selama ini. Sekarang, kehidupan mewah itu tidak boleh membantunya dalam keadaan getir saat ini.

Perlahan-lahan Ha-joon memejam mata. Dia sudah pasrah untuk tenggelam. Tangan yang mencengkam puncak mula perlahan-lahan terlepas. Diri dibiarkan menjunam ke bawah. Dia sudah terima pengakhiran hidupnya.

Garis nadi Ha-joon di mesin monitornya semakin kacau. Hal itu, menandakan jantung Ha-joon berdenyut tidak teratur. Doktor dan para jururawat masih bertungkus lumus. Masa masih ada.

Seorang doktor lelaki bertindak menekan-nekan dada Ha-joon. Bertekad untuk mengejutkan semula jantung ke paras normal. Berkali-kali proses itu dilakukan. Apa yang pasti, pesakit VIP ini mesti diselamatkan.

Alat defibrillator tiba lalu laju dikenakan pada dada Ha-joon yang terbuntang luas. Doktor tersebut pantas menyapu gel pada paddlenya kemudian letak ke atas dada Ha-joon. Selepas alat tersebut sudah berada dalam keadaan sedia, tangan doktor tersebut terus menekan paddlenya untuk mengejutkan semua jantung Ha-joon ke paras normal. Prosesnya dilakukan untuk kali kedua kerana Ha-joon masih tidak menunjukkan tanda-tanda mahu kembali stabil.

Dari sisi Ha-joon sendiri, dia sememangnya menantikan tubuhnya terhempas. Sepanjang terjunam laju ke bawah, matanya tertutup. Dia sudah bersedia untuk menerima hentakan. Hati telah terbang ke masa-masa dia masih di dunia. Tentang Jane. Tentang keluarga. Memang inikah hari-hari terakhirnya?

Sebaris senyuman menemaninya sekarang. Dia tidak menyesal menyelamatkan gadis itu. Dia sudah tidak menyesal dengan dirinya sekarang. Dia akan menerima dengan ikhlas segala hukuman untuknya.

Tetapi Ha-joon silap. Ketika dia sudah berputus asa. Ketika dia rasa dunia sudah membuangnya. Ketika dia rasa dia tidak akan bertemu dengan Jane buat selama-lamanya. Ada tangan menyentuh lembut pipinya saat itu.

Perlahan-lahan Ha-joon membuka mata. Terpandang satu sosok yang bercahaya indah di depan mata. Semerta air matanya menitis laju.

“Kembalilah, masamu belum tiba.”

Air mata Ha-joon meluru lebat tatkala suara indah itu yang menyapanya sebelum jatuh tadi. Suara itu sekali lagi menenangkannya dengan bait-bait ayat yang dia tidak ketahui.

“Dia maha pengampun.”

Ha-joon terpana. Hati tertanya apa maksud suara itu. Dalam tidak sedar, tangan bercahaya itu sudah menariknya ke atas. Sekarang keadaan terang benderang. Hamparan awan di langit nan biru memberi rasa kagum kepada Ha-joon.

Ha-joon menoleh untuk mengucapkan terima kasih atas pertolongan itu kepada sosok yang menolongnya tetapi sekelip mata sosok itu telah hilang. Sekali lagi, hati Ha-joon dijentik keanehan. Siapakah sosok yang baik itu?

Dalam pada itu, doktor sekali lagi mengenakan alat elektronik tersebut pada dada Ha-joon pabila dirasakan jantung Ha-joon masih segan untuk berentak normal. Hati semua orang sudah serba tidak kena. Keluarga Ha-joon menanti di luar penuh debar.

Dalam bilik Ha-joon sekarang berlaku suatu perang yang membabitkan hidup dan mati mereka. Kang Min Seok mungkin bakal kehilangan seorang keturunan yang bijak. Haru pula mungkin kehilangan seorang abang yang selalu menjadi tulang belakangnya.

Doktor lelaki itu akhirnya menarik nafas lega apabila garis denyutan jantung Ha-joon mula kembali normal. Mereka yang ada turut mengucapkan rasa syukur. Di bibir mereka tergaris senyuman kemenangan atas kejayaan menyelamatkan seorang lagi umat manusia. Berkat semangat Ha-joon yang ingin hidup. Yang ingin kembali. Segala-galanya mencemaskan.

Ha-joon memandang ke sekeliling. Dia sekarang berada di tempat yang sangat indah. Ingin sahaja terus berada di situ. Namun, dia teringatkan akan kata-kata suara itu yang mengatakan masanya belum tiba. Ha-joon sebenarnya tidak faham. Lagi-lagi pada ayat yang berlagu di telinganya. Apa maksud suara itu sebenarnya?

Tempat itu memang cantik tetapi Ha-joon ingin keluar. Ingin kembali ke tempat yang sepatutnya. Masih banyak benda yang dia hendak lakukan. Dia hendak cari maksud suara itu.

Mungkin ini adalah petunjuk hidup yang sebenar. Mungkin tujuan sebenar manusia. Ha-joon mula meliar mencari pintu keluar.
Sebaik sahaja dia berniat, sudah terbentang luas sebuah pintu di depan mata. Ha-joon tidak menunggu lama lantas membawa diri ke dalamnya.

Diri berjanji akan terus pandang ke hadapan. Tekad menguasai diri untuk menemui orang-orang yang masih menyayanginya.

Esoknya, mata Ha-joon sudah memandang siling bilik. Air mata menitis tanda senang hati. Untuk kesekian kalinya, Ha-joon memanjatkan rasa syukur untuk peluang kedua ini.

TBC...

Continue Reading

You'll Also Like

4.7K 272 35
[KARYA KEEMPAT] [COMPLETE] [ ROMANCE] ~~~~~ "𝑾𝒂𝒉𝒂𝒊 𝒂𝒅𝒊𝒓𝒂𝒕𝒏𝒂, 𝒔𝒊𝒏𝒂𝒓 𝒓𝒐𝒎𝒂𝒏𝒎𝒖 𝒎𝒆𝒎𝒃𝒖𝒂𝒕𝒌𝒂𝒏 𝒔𝒊𝒂𝒑𝒂 𝒔𝒂𝒋𝒂 𝒚𝒂𝒏𝒈...
43.8K 1.4K 34
[ 1st book ]✨ RE-EDIT TO A BETTER STORYLINE VERSION Qhairul Aqmal x Jannahtul Afyna Mardiah ❤️ "Aku sakit. Apa yang aku boleh beri pada kau sebagai...
36.5K 1.8K 63
2nd Next generation Series HARIS ARMAN seorang pelajar universiti jurusan pertanian. Seorang yang sangat nakal dan sering membuat masalah. Dalam kena...
477K 23.2K 73
"Yang disangka racun rupanya hanya la sekadar penawar" "Selamat datang, adik tiriku." - Tuanku Daeen Mateen Nakal, bebal, miang. Itu yang dapat Bunga...