Part 63

92 1 0
                                    

Umi dan aku duduk di kerusi di taman. Kerja di dapur diteruskan oleh bibik buat sementara. Umi memandang aku. Umi seperti dapat merasakan sesuatu yang tidak kena. Aku tidak tahu dari segi apa. Mungkin dari riak wajahku. Adakah mukaku pucat?

"Qina okay ke?" tanya umi.

"Qina okay umi," kata aku.

"Rumahtangga Qina?" tanya umi.

"okay," kata aku.

"Qina, umi tahu dulu rumahtangga umi dengan ayah kamu tak bahagia macam sekarang. Umi tahu dulu umi banyak buat salah dengan kamu. Maafkan umi. Kalau dulu kata-kata umi menyakitkan hati kamu, umi minta maaf. Kalau dulu umi pernah pukul kamu, umi minta maaf. Tapi Qina, apa yang membuatkan umi bahagia sekarang adalah melihat anak-anak umi bahagia, termasuk kamu Qina," kata umi. Matanya merah tetapi air mata tidak mengalir. 

"Umi..," 

"Umi nak Qina bahagia. Umi tahu sebenarnya Qina rasa diabaikan suami tetapi percayalah Syed sangat sayangkan Qina. Umi pun pernah rasa diabaikan ayah kamu tapi perkara itu berlaku sebab perangai umi yang tak seperti isteri yang solehah. Umi ni banyak salah dengan ayah, dengan Tuhan dengan Qina dan ramai lagi. Ibu menyesal tapi sesalan itu perlu dibaiki dengan taubat. Sebabkan umi tak nak Qina menyesal umi nak Qina cuba bertahan dan bersabar. I know you can do that best. Dari dulu Qina selalu sabar. Qina banyak sabar. Qina bersabarlah dengan Syed," kata umi.

"Macam mana umi tahu?" tanya aku. Sedangkan kepada Syafiza aku tidak pernah beritahu apatah lagi umi. Tiada siapapun yang tahu mengenai masalah rumahtangga kami kecuali aku dengan Syed. Tapi mostly aku. Aku rasa yang ada issue adalah aku bukan Syed tapi tak boleh ke Syed cuba berusaha untuk memperbaiki masalah ini? Memujuk aku? Memberikan kasih sayang bukan harapan? Memberi perhatian bukan harta? Mampukah Syed berbuat sedemikian? Aku tak tahu.

"Umi tahu dari riak wajah kamu. Kamu tidaklah seceria sebelum kamu berkahwin dulu. Umi tahu sejak kamu tahu yang Syed adalah anak kepada orang berada. Umi tahu Qina tapi umi tepiskan perasaan tu sebab umi tak nak buruk sangka. Umi nak perkahwinan kamu ni bahagia," kata umi. Kali ini air mata umi mengalir. Dia mengesat air matanya menggunakan lengan bajunya.

"Umi...," aku tak tahu nak kata apa.

"Qina, beritahulah umi. Percayalah pada umi. Berikan umi peluang untuk menjadi ibumu. Berikan umi peluang untuk umi menjadi tempat kamu curhat. Umi tak nak kamu tersiksa jiwa fighting this battle alone. I'm here," kata umi. 

Air mataku mengalir. Umi tahu. Aku malu. Aku malu dengan diri sendiri. Masalah rumahtanggaku diketahui orang. Tuhan tolonglah aku. 

"Umi takde niat nak buka aib Qina cuma umi tak nak Qina tersiksa jiwa. Qina dah berkahwin. Pacaran dengan Perkahwinan tak sama Qina. Hak untus memutuskan berada di tangan Syed bukan sewenang-wenangnya seperti pacaran. Tanggungjawab pun bertambah," kata umi.

"Umi Qina tak tahu salah siapa umi. Tapi itulah yang dirasai Qina. Sunyi," kataku.

"Sabarlah sayang. Masanya akan tiba. Bagilah Syed belajar untuk mengenali erti hidup berumahtangga," kata umi.

"Tapi umi kenapa dia selalu balik lambat? lepas tu sekarang kita dah pindah rumah ayah dia dekat Bukit Tunku and akan tinggalkan Qina selama 6 bulan untuk bekerja di Italy. Dia tak sayangkan Qina ke umi?" tanyaku.

"Jangan cakap macam tu Qina. Syed sayangkan Qina cuba bagi masa. Mana tahu 6 bulan ni lebih mengeratkan kamu berdua?" kata umi dengan suara yang agak tenang.

"Qina tak rasa macam tu umi. Kita pernah berpisah dulu. Mungkin apa yang Qina nak cakap ni tak logik tapi betul. Umi tahu tak kalau kita berpisah pasti akan rindulah apalah semua tapi bila jumpa kekok. Macam sekarang. No feeling," kataku.

Diary QinaWhere stories live. Discover now