Part 8

99 1 0
                                    

***Bab 8***

"Awak ambillah sapu tangan ni. Tak elok orang perempuan nangis macam ni tak elok," kata seseorang itu.

Qina malu untuk berpandangan dengannya. Hatinya semahunya memandang wajah itu untuk memarahinya. "sibuk aja mamat ni. Takde minah lain ke nak kacau?" Bisik hati Qina. Qina hanya berdiam diri.

Lelaki itu dengan slumbernya duduk di sebelah Qina. Kini dia telah menghulurkan tisu pula. Qina mencapai tissue itu setelah lelaki itu kata "Awak jangan risau. Tisu ni saya tak bukak pun lagi," kata lelaki itu. Memang bungkusan itu masih rapi dan tidak disentuh. 

Qina mengesat air matanya. Kemudian dia mengesat pula kaca matanya. Barulah penglihatannya terang. Qina terkejut melihat lelaki itu. Lelaki yang...

"kan cantik kalau awak tak nangis. Awak buat apa kat sini nangis sensorang ni? Awak rindukan saya eh?" katanya.

"Awak..." kata Qina. Nafasnya masih lagi tersekat-sekat dek hingusan yang menyekat ruang pernafasannya.

"Kenapa dengan saya?" lelaki itu berpura-pura tidak tahu.

"Awak Syed.... Awak yang masuk," kata Qina.

"Shh.. Jangan cakap kuat-kuat pasal tu. Nanti orang tahu. Family saya tak tahu saya masuk haritu," katanya.

"Awak Syed Qhalid kan?" tanya Qina.

"Yup. Mana awak tahu nama saya?" tanya Syed.

"Nurse cakap. Dia marah sebab saya tak kenal awak siapa. Awak mana awak tahu saya ada sini? Awak stalker eh?" tanya Qina sambil menunding jari.

"Eh mana ada! Saya selalu datang sini. Awak yang curi port saya tau," kata Syed Qhalid dengan jujur. 

"Kenapa saya tak pernah nampak awak pun?" tanya Qina.

"Taman ni luas awak. Kalau Tuhan jodohkan kita berjumpa maka kita berjumpalah," kata Syed dengan slumber.

'eii slumbernya mamat ni. Poyo!' bisik hati Qina.

"Awak mengumpat pasal saya lah tu. Saya nak tanya awak beberapa soalan sebenarnya," kata Syed.

"Mana ada. Tanyalah," kata Qina.

"Pertama, kenapa awak selamatkan saya dan tak tinggalkan je saya haritu? Sebab saya ni handsome sangat untuk mati? Hahaha. Kedua, kenapa awak tak buka package yang Hanani hantar tu? Awak tak suka ke? Ketiga, kenapa awak suka datang port saya ni lepas tu buat kecoh nangis bagai? Keempat...," kata-katanya terhenti. "Takpelah tiga je," katanya.

"Pertama, bukan sebab awak handsome sebab awak memang tak handsome pun bagi saya! Tapi sebab saya gelabah sangat kot! First time orang sakit depan saya so apalagi call la ambulans. Kedua, package?  Hanani? Awak sah stalked saya kan? Bukan saya tak suka tapi awak tak rasa creepy ke tiba-tiba bagi pastu lari. Duhh... Ketiga, ni port saya dari kecik lagi okay! Pfft!" kata Qina.

"Waduh garangnya awak ni. Baru tadi duk emo lepas tu sekarang dah boleh marah-marah pulak? So unstable. Haih. Macam mana nak buat bini ni? Lepas tu berapa kali saya nak cakap kat awak saya tak stalk awak pun. Hehe kesian dia susah-susah carikan awak hadiah tapi awak tak sudi pun nak terima. Takpelah kita share la port ni. Lagipun ni tempat awam kan?" kata Syed.

"Awak kata saya emo lepas tu unstable then buat bini? Sorry deh takde kaitan dengan awak pun. Awak tahu tak saya tengah sedih ni. Awak datang sini nak marah-marah saya buat apa. Kalau awak tak suka saya lepak sini kejap pun cakaplah. Tak payahlah nak marah-marah tau. Kalau awak nak sangat hadiah tu ameklah. Hish!" kata Qina sambil bangun. Syed Qhalid turut bangun. Dia mendepani Qina dan menatap matanya. Qina sempat melarikan pandangannya ke tempat lain.

Diary QinaWhere stories live. Discover now