Tanya Sama Hati ☑

By myladyv

1.2M 56K 3.4K

Cikgu Juwita Natalia dan Doktor Haris Redzuan. Berjumpa buat kali pertama bukan dalam keadaan yang ala-ala se... More

BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
Bukan Update #1
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
Bukan Update #2
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56 : THE ENDING
Farewell, TSH ❤

BAB 48

17.7K 825 72
By myladyv

"Okey, siap..." ujar Zulaikha perlahan apabila sudah selesai membalut kembali luka di kepala pesakitnya. "Nanti untuk makan malam, Encik Ben ada apa-apa spesific yang encik nak makan?" tanya Zulaikha lembut.

Itulah rutin hariannya setiap hari. Menjaga hal ehwal pesakitnya tidak kiralah dari segi apa pun. Dan kerana memang pesakit yang tinggal di wad VVIP boleh membuat pilihan makanan, terpaksalah dia melayan kehendak Encik Ben 10 yang pelik-peli

Tapi, ada ke patut dia mintak sate kijang semalam? Agak-agaklah! Apa dia ingat ini hotel five stars?!

"Hmm..." Khal berfikir sejenak. Cuba mencari idea lagi hendak mengenakan jururawat muda itu. "Hari ni saya nak makan apam balik cheese dan murtabak daging," ujar Khal selamba tanpa rasa bersalah. "Oh, kalau boleh tolong belikan sekali ayam goreng Uncle Bob yang sedap tu."

Tercengang Zulaikha mendengar permintaan Khal yang tidak masuk akal itu. "Tapi, Encik Ben... semua benda tu encik tak boleh makan. Encik Ben boleh pilih menu yang sihat-sihat sahaja. Yang mengikut cadangan dietician kami."

"Habis tu kalau tak boleh kenapa awak tanya saya tadi?" Khal bersuara seperti marah.

"Dah memang tugas saya kena tanya..." Zulaikha berkata perlahan, hampir-hampir didengari oleh diri sendiri sahaja tapi Khal masih mampu mendengar kata-kata jururawat itu. "Apa kata saya cadangkan Encik Ben pilih ikan salmon panggang? Sedap tau ikan salmon tu!"

Khal memandang Zulaikha dengan pandangan yang tajam membuatkan Zulaikha terus terdiam.

"Selagi awak tak dapatkan apa yang saya minta tu, jangan sesekali masuk dalam bilik ni lagi. Tak payah lagi jaga saya. Kalau bos awak tanya, saya cakap je awak tak buat kerja. Biar awak kena pecat. Faham Cik Zulaikha?"

Zulaikha yang mendengar sudah terasa seperti ingin menangis. "Encik Ben janganlah buat saya macam ni..."

"Faham tak?" Khal mengeraskan lagi suaranya.

"Fa... faham, Encik Ben."

"Tunggu apa lagi? Cepatlah cari!" gertak Khal. "Awak ada masa lebih kurang tiga jam je lagi sebelum masa dinner saya."

Zulaikha terus melangkah laju meninggalkan bilik berpuaka itu dengan tangisan yang tidak dapat dilihat oleh Khal. Dia pergi ke sudut rehat dan menangis teresak-esak di situ.

"Ehh, Ika. Kenapa you menangis ni?" tanya Gayatri, salah seorang staff nurse di situ apabila melihat Zulaikha menangis tersedu-sedan di bilik rehat jururawat.

Zulaikha menggeleng perlahan sambil mengelap air matanya. "Tak ada apalah, Gaya. Saya penat je..."

Gayatri menggeleng-geleng. Tahu sangat rakan sekerjanya itu berbohong. Dia tahu pasti ada kena mengena dengan bilik berpuaka itu.

Bilik berpuaka. Bilik pesakit bernama Khal itulah yang dipanggil bilik berpuaka.

"Mesti sebab anak bos tu kan?" Gaya menyerkap jarang. "Apa lagi yang dia buat kali ni, Ika?"

"Tak ada apa sangatlah, Gaya. Awak jangan risau. Dia cuma minta makanan yang bukan-bukan je..." ujar Zulaikha. "Dan saya kenalah carikan untuk dia..." Zulaikha sudah mula berdiri dari tempatnya. "Gaya, saya keluar sekejap ya? Nak carikan makanan Encik Ben 10 tu. Nanti kelaparan pulak dia."

"You nak keluar macam mana, Ika? Kat luar tu macam nak hujanlah!"

Zulaikha memandang ke luar tingkap. Memang cuaca di luar kelihatan sudah gelap seperti mahu hujan, tetapi masih belum hujan lagi.

"Kalau macam tu, saya kena pergi cepatlah. Saya minta diri dulu, Gaya."

Zulaikha terus berlalu keluar dari bilik itu. Sampai sahaja di tingkat bawah, dia pergi ke arah loker dan mengambil topi keledar dan jaketnya. Baru sahaja kaki melangkah keluar dari pintu utama hospital, serta merta hujan lebat turun mencurah-curah. Zulaikha memegang erat topi keledarnya. Nak pergi atau tak payah pergi?

Dengan hati yang berbelah-bahagi, Zulaikha meredah juga hujan lebat yang mulai turun membasahi bumi.

***

Khal memandang ke luar tingkap. Kemudian matanya beralih ke jam dinding. Berulang kali dia melakukan perkara yang sama. Hujan lebat yang turun mencurah-curah di luar sana membuatkan dia tidak senang duduk. Sudah dua jam Zulaikha tidak masuk ke dalam biliknya. Betul-betul cari apam balik cheese dan murtabak ke? Mengingatkan kemungkinan itu, pantas sahaja dia menekan butang untuk memanggil jururawat dan berharap Zulaikha yang akan masuk apabila dipanggil.

Tetapi jangkaannya meleset apabila seorang jururawat berbangsa India yang kelihatan lebih tua daripada jururawat peribadinya yang masuk. Bukan Zulaikha.

"Yes, Encik Khal? Anything that I can help?" tanya Gayatri sopan.

"Mana Zulaikha?" tanya Khal terus tanpa selindung.

"Dia keluar, Encik Khal. Katanya nak carikan makanan untuk encik la."

"Keluar? Hujan-hujan macam ni?" Khal sudah mula risau. Yelah, dia yang memberi arahan begitu kepada Zulaikha. Kalau apa-apa terjadi dekat anak orang tu macam mana? Tak ke dia yang susah!

Dahi Gayatri berkerut. Habis tu, dah encik yang suruh! "Ya, Encik Khal."

"Siapa hantar dia?"

"Dia pergi sendiri."

Makin risau Khal mendengar jururawat yang memakai tag bernama Gayatri itu.

"Dia naik apa?"

"Setahu saya Ika tu datang kerja naik motor skuter dia saja."

Terkejut Khal mendengar jawapan Gayatri. "Naik motor hujan-hujan macam ni?!" Khal dihimpit rasa bersalah. Itulah engkau Khal, nak membuli pun agak-agaklah sikit!

"Yelah, Encik Khal. Bukan ke encik yang suruh dia cari makanan-makanan tu? Ika pun pergi carilah..."

"Call her right now! Suruh dia balik sekarang juga! Ini arahan!"

"Tapi, Encik Khal..."

"Sekarang, Gayatri!"

Gayatri akur lalu terus keluar dari bilik itu. Nombor telefon Zulaikha di dalam buku log jururawat dicari kemudian dia cuba menghubungi nombor itu. Tetapi malang sekali tiada jawapan walaupun sudah dicuba berkali-kali.

Lebih kurang sejam kemudian, Zulaikha pulang ke hospital dalam keadaan yang basah kuyup. Mata-mata yang memandang ke arahnya dibuat tidak peduli. Seluruh badannya kebasahan dan dia mula menggigil kesejukan.

Sampai sahaja di tingkat atas, Gayatrilah orang pertama yang menerpa ke arahnya dahulu. Pantas tubuh Zulaikha dibalut dengan kain tuala.

"You pergi mandi dan tukar baju dulu. Nanti baru settlekan benda ni," ujar Gayatri sambil mengambil plastik-plastik di tangan Zulaikha.

Zulaikha tidak membantah. Dia berlalu ke arah bilik persalinan untuk membersihkan diri serta menukar sepasang baju uniform yang baru. Gayatri pula membawa makanan-makanan yang sudah dibeli oleh Zulaikha ke pantry dan meletakkan makanan-makanan itu ke atas pinggan dengan elok.

Selesai membersihkan diri dan menukar pakaian, Zulaikha pantas melangkah ke arah pantry. Sepatutnya sekarang ini pesakitnya Encik Ben 10 sudah makan malam, tetapi dia sudah terlambat 30 minit. Dia pasti Encik Ben 10 akan mengamuk lagi sebentar nanti kerana makan malamnya belum terhidang.

Zulaikha mengangkat dulang yang sudah disusun oleh Gayatri dan berlalu ke bilik berpuaka itu. Dia menarik nafas dalam sebelum mengetuk pintu bilik itu dan masuk.

Khal pantas duduk menegak apabila melihat Zulaikha berdiri di pintu biliknya dengan menatang dulang makanan. Dulang itu kemudiannya diletakkan di atas meja di hadapan Khal.

"Maaf, Encik Ben. Saya terlambat."

Khal memandang Zulaikha atas bawah. Nasib baik gadis itu selamat sampai semula ke hospital. Tetapi Khal perasan, wajah Zulaikha tidak seperti selalu. Wajah itu kelihatan pucat sedikit.

"Mana awak cari semua ni?" Khal bertanya apabila melihat semua makanan yang dimintanya sudah terhidang di depan mata.

"Pasar malam. Saya harap Encik Ben tak kisah..." ujar Zulaikha perlahan. Cawan air kosong dicapai dan disuakan kepada Khal, ingin menyuruh lelaki itu minum dahulu sebelum makan. Sudah menjadi tugasnya untuk menyuap Khal makan juga kerana tangan kanan lelaki itu patah dan telah disimen.

Ketika Khal ingin mencapai gelas itu dengan tangan kirinya, tangannya berlaga dengan jari-jemari Zulaikha. Sejuk! Sangat sejuk seperti ais! Dengan selamba dia tidak mengambil gelas itu, tetapi memegang tangan Zulaikha.

"Sejuk sangat tangan awak ni..." ujar Khal risau. "Awak redah hujan ke tadi?"

Dengan pantas Zulaikha menarik semula tangannya. "Tolong, Encik Ben. Saya hormat encik, jadi saya harap encik boleh hormat saya."

Khal terdiam sebentar. Sedar dia sudah melebihi batas. Tetapi hati jahatnya berbisik... alah, pegang tangan sikit pun tak boleh. Bukannya luak tang mana pun! Kemudian Khal beristighfar panjang.

Ish, bisikan syaitan!

"Saya tanya, awak redah hujan ke tadi?" Khal mengulang semula soalannya.

"Ya," jawab Zulaikha sepatah tanpa berselindung. "Encik nak makan mana dulu? Apam balik cheese, murtabak daging, atau ayam goreng Uncle Bob?"

Khal rasa bersalah. Dia ingin mengusik sahaja tadi. Dia tidak sangka pula Zulaikha akan mengambil serius permintaannya. Semalam ketika dia meminta sate kijang, pandai pula Zulaikha membantah habis-habisan. Jadi Khal menganggap Zulaikha akan membantah juga ketika dia minta yang bukan-bukan. Tapi kenapa hari ini gadis itu perlu mengikut pula permintaannya yang bukan-bukan itu?

Pintu bilik Khal tiba-tiba dibuka dari luar. Datin Dr Azleen melangkah masuk ke dalam bilik itu untuk melawat anaknya.

"Hai, mama."

"Hai, son. Dah makan?" tanya Datin Dr Azleen kepada anaknya. Kemudian matanya tertancap pada makanan-makanan yang tersusun di atas meja makan anaknya. Matanya membulat. "What are these?" tanya Datin Dr Azleen tegas kepada jururawat yang berdiri di sebelah katil Khal.

"Makanan untuk Encik Ben, doktor." Zulaikha menjawab perlahan. Dia kelihatan takut dan serba-salah.

"Makanan? You called these food? Do you realise where do you work, Cik..." Matanya memandang tag nama pada baju jururawat itu. "Zulaikha?"

"Yes, doctor."

"Habis tu ini apa?!" marah Datin Dr Azleen kepada Zulaikha. Dia melihat makanan-makanan itu satu persatu. Terkejut dia melihat menu-menu itu. "Ayam goreng deep fried?! Dari mana you belajar ni, Zulaikha?" Mana boleh makanan seperti ini diberi kepada pesakit! Langsung tiada khasiatnya!

Zulaikha menundukkan kepalanya. Air mata cuba ditahan sebaik mungkin. Khal yang melihat jadi serba-salah. Semua ini bukan salah Zulaikha. Dia yang meminta makanan yang bukan-bukan. Zulaikha hanya menurut sahaja.

"Mama... don't blame her. Khal yang minta semua makanan ni," ujar Khal cuba mempertahankan Zulaikha.

"Kalau pun Khal yang minta, dia tak boleh bagi! She knows the rule, Khal!" Marah Datin Dr Azleen masih belum reda. "Berapa lama you dah kerja dekat sini, Zulaikha?"

"Dua tahun, doktor." Perlahan sahaja suara Zulaikha.

"You tahu kan apa yang patient boleh makan, apa yang patient tak boleh makan?"

"Mama..." Khal cuba memotong tetapi Datin Dr Azleen buat tidak peduli.

"Tahu, doktor." Zulaikha menjawab.

"Habis tu?!" Suara Datin Dr Azleen meninggi membuatkan Zulaikha sedikit terkejut.

"Mama, dah la tu. Bukannya salah dia pun. Kalau nak marah, marahlah Khal. Buat apa marah dia?" Khal cuba menenangkan mamanya. Melihat gaya Zulaikha, dia tahu sikit lagi pasti runtuh tembok air mata gadis itu.

"Mama tak marah, Khal. Mama tegur! How could she served this to the patient? Apa benda ni? Apam balik cheese? Murtabak?" Satu persatu isi di dalam pinggan itu diangkat dan dibelek-belek. "Nonsense!" Tanpa teragak-agak, semua makanan di dalam pinggan itu dibuangkan ke dalam tong sampah di tepi katil Khal.

"Mama!" Khal terkejut melihat tindakan mamanya yang membuang semua makanan yang belum disentuh itu ke dalam tong sampah. Tidak sangka mamanya akan bertindak begitu sekali.

Zulaikha pula serta-merta menitiskan air mata apabila melihat makanan-makanan yang belum disentuh itu menjadi penghuni tong sampah. Makanan yang dicari dan dibeli dengan susah payah sebentar tadi.

"Hidangkan makanan lain dekat anak I sekarang juga. After that meet me at my office. Faham?"

Zulaikha mengangguk perlahan. "Faham, doktor."

Datin Dr Azleen terus keluar dari bilik Khal. Zulaikha mengesat air matanya dan mengemas semula pinggan-pinggan yang sudah kosong dan diletakkan di atas dulang.

"Ika..."

Buat pertama kalinya Zulaikha tidak menjawab panggilan pesakitnya dan terus keluar dari bilik itu, membuatkan Khal makin bertambah-tambah rasa bersalah.

***

Salam pagi Jumaat dan selamat Hari Single Sedunia! 😘 Sempena Hari Single Sedunia ni, saya hadiahkan satu lagi bab untuk minggu ni untuk semua readers, tak kiralah awak single ke tak hahahaha. Btw, melampau betullah Encik Ben 10 kali ni kan? 😤

Continue Reading

You'll Also Like

63.2K 2.7K 41
Ellaina terpaksa akur apabila dia bakal dijodohkan dengan lelaki yang berstatus suami orang.Pada mulanya,Nashriq melayan Ellaina dingin,namun apabila...
130K 4.3K 55
Orang kata bila lelaki dan perempuan berkawan baik pasti salah seorang akan menaruh hati kan? Begitulah juga dengan situasi Nur Adeena dan Zaim Amsy...
493K 17.1K 70
( In editing process...) 𝐀𝐑 - 𝐑𝐀𝐘𝐘𝐀𝐍 - "I'm looking for the right one, Nadra. Then, I'll straight off to propose her, marry her and treat her...
501K 15.1K 75
⚠Known As: MY TEARS!⚠ SARAH IRDINA_ Dia memang seorang gadis yang cantik namun, dirinya tidak pandai dalam bab bergaya dan bersolek. Dalam sekelip m...