CLARA (THE GIRL THEY NEVER NO...

Par maroonscarlet

1M 22.5K 826

Dia Clara, gadis nerd yang tiada siapa anggap dia wujud sehinggalah pada alumni diadakan, dia merupakan wanit... Plus

Casting
Prolog
1: Flash Back
2: Ariana
3: Goda
4: This means wars
5: Lasagna
6: Flash Back II
7: Intro of Clara
9 : Still Thorn
10: Sandwich
11: Warning
12: Rayyan
13: Conflict
14: Memory
15: Nizam's Story
16: Nizam' Story II
17: Nizam's Story III
18: Cheat
19: Trap
20: Black Canyon
21: Flash Back III
22: Gym
23: Cikgu Aril
25: View from Highland
26: Fight
Casting II
27: Coax
28: Family Rayyan
29: Family Rayyan II
30: Perfume
31: Ingin berubah
32: Family Rayyan III
33: Complicated
34: Engaged
35: 2weeks before
36: A week before
37: Bad news
38: Answer
39: Bad News II
40: Confession I
41: Confession II
42: Confession III
43: Gaung
44: Awake
45: Solat
46: Hidayah
Epilog
47: Ignored
48: Sorry
50: Forgive me
49: Forget
Notes
Notes II
2.0 (Prolog)
51: Honeymoon
52: Honeymoon II
53: Setia menanti
54: Ditinggalkan ditepi jalan
55: Rayyan is back!
56: Ariana is back too.
57: An hour with Rayyan
58: Fight again
59: Pengsan
60: Ditampar
61: Jatuh
62: Hospitalized
63: Man-to-man
64: Awake
65:
66
67: Persoalan
68: Memori itu lagi
69: Kebenaran
70: Mardiyah
71: Kata Maaf
72: Lukisan hati
73: Manisnya cinta
74: Kenduri Kahwin
75: Hospital Ampang
Hello!

TAMAT

13.5K 333 45
Par maroonscarlet

Clara keluar dari bilik dalam keadaan menangis lagi, dia nampak ada ramai orang diluar. Dia lantas memeluk Mamanya. Ternyata dia tak kuat nak hadapi semua ni.

"Clara, you kenapa? Nizam macam mana?" Rayyan menghampirinya begitu juga Mardiyah. Mereka masih dalam busana pengantin.

"Nizam... hilang ingatan.. Dia tak ingat siapa I. Tsk tsk..." dia mengelap air mata yang tidak mahu berhenti itu.

"Doktor tak ada kata apa-apa?" Soal Mardiyah pula.

"Doktor kata Nizam tak ada alami kecederaan dalaman but he looked like he have." Clara menggeleng kepala dengan lemah. Dia meminta diri untuk ketandas, keadaannya sangat selekeh. Mardiyah menawarkan diri untuk menemaninya.

Dia lihat wajahnya dalam cermin. Eye liner telah membentuk satu garisan pada pipinya. Macam corpse. Dia membuka selendang dan membasuh muka. Mardiyah menghulurkan tisu dan selesai mengelap muka, dia memakai semula selendang. Mata dipejam rapat, penat sangat. Sudahlah trauma dari kejadian tadi tidak hilang lagi dia dikejutkan lagi dengan kondisi Nizam yang seperti itu.

"Clara awak jangan sedih, semua ni ada hikmahnya. Saya yakin awak kuat." Mardiyah membawa Clara kedalam pelukannya. Agak lama mereka berpelukan sebelum dileraikan.

"Terima kasih Mar..." dia tersenyum walaupun masih hambar namun sekurangnya dia cuba.

Perjalanan kebilik Nizam semula, dia lihat Erin dan Boy sedang mengusung seseorang. Siapa tu?

"Kenapa Clara?" Mardiyah menyoal sebaik lihat Clara duk terjenguh-jenguh.

"Saya macam kenal orang tu. Kita ikut diorang sekejab." Mardiyah hanya membuntuti Clara.

"Erin?!" Panggil Clara, Erin dan Boy menoleh. Clara dapat lihat wajah pesakit sangat teruk, seperti melecur, bernanah.

"Clara." Erin mendapatkan Clara, nurse sudah membawa masuk pesakit kedalam bilik pembedahan.

"You usung siapa?"

Erin dan Boy saling berpandangan. "Ariana." Jawab mereka serentak.

"Apa yang dah jadi dengan dia?" Soalnya dengan sangat terkejut.

"Dia call I minta tolong, I datang je dia dalam keadaan naked, muka dia disimbah asid. I rasa ni kes rogol. Dia tak sempat nak cerita apa-apa dia dalam keadaan lemah." Jelas Erin. Mereka berbual sebentar sebelum meminta diri, namun Clara berjanji yang dia akan datang melawat Ariana.

"Ariana tu siapa?" Soal Mardiyah kebingungan. Clara hanya senyum sebaris.

"Dia kawan sekolah saya dan Nizam." Cukuplah sekadar itu, dia tak mahu memburuk-burukkan Ariana lagi. Meskipun Ariana banyak menyusahkan hidup dia dia memilih untuk berdiam diri.

Apabila tiba didepan pintu bilik, mereka berwajah gembira. Bukanlah gembira macam, "Padan muka Nizam." Tapi gembira yang seakan lega. Namun dia sendiri tak pasti mengapa. Dia memerhati wajah mereka satu persatu namun mereka tetap berdiam diri seolah merahsiakan sesuatu daripadanya.

"Masuklah dulu Clara..." Rayyan membuka pintu bilik, dengan teragak-agak Clara masuk kedalamnya.

"Kami keluar dulu." Qistina dan Mama Nizam keluar dari bilik setelah menyedari Clara kembali semula, mereka ingin memberi Clara ruang untuk bersama suaminya.

"Abang okay?" Dia sebenarnya tak tahu nak bualkan apa lagi. Lelaki itu hanya mendiamkan diri. Nizam masih bersandar diatas katil dan wajahnya memandanf kehadapan sikitpun tak menoleh.

Kuatkan aku. Bisiknya.

"Abang..." jari Nizam diraih. Dia takut jugak sebenarnya nak buay macamni tapi peduli apa, kena berani!

"Apa pegang-pegang macam ni...." marah Nizam, tersentak Clara dibuatnya.

"Tak malu ke? kau ni siapa hah?" Nizam menarik semula tangannya menjauhi Clara. Agak tersentak, Clara hampir sahaja menitiskan air mata. Dia malu. Nizam merenung Clara lama, keadaan menjadi sepi.

"Pegang macam ni..." Nizam mencapai kedua belah tangan Clara dan mengucup lama. Clara bingung, dah kenapa pulak dengan dia ni tadi marah sekarang dia pulak yang lebih-lebih. Huh!

Menyedari Clara masih keliru dengan apa yang berlaku dia pun mula berkata, "Abang pun rindukan sayang.." Balasnya lalu ada tawa yang meletus. Dia dengar apa yang Clara kata kan semasa dia belum sedar tadi bukanlah dia koma cuma dia perlulan masa untuk buka mata dan bergerak. Dia mengumpul kekuatan demi Clara.

Sekejab, dia hilang ingatan atau tak? Clara dan loading yang tak pernah terpisah jauh.

"Abang gurau jelah sayang, abang masih ingat sayang." Nizam tersenyum simpul. Clara sedang mencerna maklumat. Ya, masih mencerna maklumat. Belum lagi menghantar message yang sebenarnya Nizam dah prank dia.

Okay, Nizam tak hilang ingatan dan dia berpura-pura yang dia hilang ingatan tadi? Setelah message selesai dihantar pada otaknya.

Eeeiii apa abang ni!" Tangisannya tumpah lagi namun kali ini kerana gembira. Dia memukul-mukul kuat lengan Nizam sesekali dia mengelap tubir mata. Dah kena tipu sampai nak menangis ni, malu duh!,

"Abang mintak maaf sayang, abang ingat nak tipu sekejab je tapi sayang dah keluar tadi. Abang sempat bagitau Mama dan Qis je. Mendapatlah abang tadi dengan kawan baik sayang tu. Over protective betul!" Qistina dan Mama agak terkejut dengan kenyataan Nizam tadi, memang kena cubit lah makan dia! Tak cukup kena cubit memang kena ceramah panjang, silaplah dia nak main-mainkan Clara depan Qistina. Dia tak tahu ke Qistina tu macam singa, semua orang tahu tu!

"Abang buat lagi macam ni, bukan takat Qis, dengan saya sekali cubit, terajang semua ada tau. Huh!" Dia memuncung bibir dan menyilangkan tangan, merajuk. Tanda protes!

"Alala sayang abang janji tak buat dah abang nak feeling drama je tadi tak sangka pulak sayang terus keluar tadi." Dia menyentuh pinggang Clara dan membawanya rapat kesebelahnya diatas katil.

"Drama apanya abang oi, drama 7petang ke. Rumah tangga kita ni dah cukup dengan drama tau. Saya dah penat dengan drama dengan konflik, saya penat... tsk tsk..." Clara sudah menangis lagi, harini dah berapa kali dia menangis? Nizam membawanya kedalam pelukan.

"Abang tak berniat nak sakitkan hati sayang cuma abang nak tengok apa reaksi sayang tadi, sayang jugak kat abang kan?" Clara diusap-usap. Perempuan dengan perangai kebudak-budakan memang dah sebati sejak azali.

"Ya saya maafkan abang dengan syarat...." muka diangkat memandang Nizam, senyuman makin melebar. Nizam mengerut dahi.

"Syarat dia abang kena mainkan piano untuk saya dan nyanyikan untuk saya.. boleh?" Senyuman lebar itu seakan memberi tanda, don't you dare to say no. Dia juga seperti Puss In Boat dalam filem Shrek. Ramai yang termakan dengan wajah comelnya.

"Alah sayang ni ingatkan apa lah tadi, senang macam kacang goreng je!" Lagaknya yang sungguh angkuh. Clara mencemik, gedik betul!

Mereka berdua ketawa dan pintu bilik dikuak, mereka masuk serentak sambil tersenyum-senyum. Sempat pulak si Nizam buat prank dalam keadaan macamni.

"Abang tadi saya nampak Ariana, dia kritikal. Disimbah asid dan mungkin.... dirogol." Katanya perlahan tak mahu yang lain dengar. Sebenarnya dia berbisik ketelinga Nizam. Kenapalah korang terjah time-time ni?

Nizam terdiam seketika. Selepas dia sudah pulih dan dibenarkan pulang, mereka sama-sama melawat Ariana. Ariana kelihatan sangat lemah dan teruk. Air mata tak habis-habis tumpah. Kasihan pula melihat keadaannya. Dia sudah kehilangan aset paling utamanya, macam mana agaknya dia akan meneruskan kehidupan?

"Nizam...Clara..." panggil Ariana dalam keadaan lemah, wajahnya sangat menakutkan.

"I mintak maaf untuk semuanya selama ni... I menyesal." Dia ceritakan segalanya yang dia punca Clara jatuh, dia punca Clara keguguran dan hilang ingatan. Dia punca segala masalah. Dia sedar dia telah terima kifarahnya. Dia menyesal. Nizam dan Clara terkejut mendengar kenyataan itu, mereka walaupun agak marah namun masih dapat memaafkan Ariana.

They can forgive not forget.

Ariana juga ceritakan bahawa dia dapat panggilan dari Razlan yang Nizam dipukul sebab nak balas dendam. Nizam dipukul angkara dendam Razlan pada Ariana. Razlan berdendam bukan sahaja sebab tak dapat duit daripada Ariana tapi juga sebab salah dirinya satu masa dulu, dia meminta Razlan lakukan kerja kotor untuknya dan menjadikan Razlan tak ubah macam sampah. Bila dia dapat apa yang dia inginkan dia tinggalkan Razlan dan kini Razlan datang untuk membalas dendam. Kata cinta yang Ariana pernah ucapkan pada Razlan semuanya palsu. Razlan makin berang.

Mendengar pengakuan Ariana, Razlan dan geng menjadi buruan polis atas dakwaan menyamun, merogol dan mencederakan.

**********

"Kami nak sangat korang terima tiket ni, even korang sendiri afford tapi kami betul-betul harap korang terima." Rayyan menghulurkan tiket penerbangan ke Venice, Italy kepada Nizam. Laki bini tersebut agak terperanjat, yelah nak honeymoon tapi sponsor orang lain untuk honeymoon sekali.

"Ala apa ni, takkan lah kami nak ganggu honeymoon korang pulak, kan Clara?" Ujar Nizam sambil memeluk bahu Clara.

"Duo honeymoon kool apa." Balas Mardiyah dengan senyumannya yang tiada penghujung itu. Macam tak percaya Mardiyah akan berkata begitu, mereka tertawa.

Rayyan dan Mardiyah membuat keputusan untuk sponsor percutian yang boleh dianggap honeymoon untuk Nizam dan Clara. Mereka rasa bersalah kerana Nizam dan Clara mengalami kecelakaan sewaktu ingin menghadiri majlis pernikahan mereka.

Tidak mahu mengecewakan hati pasangan pengantin itu, mereka menerima sahaja.

Semasa di KLIA, mereka sedang menikmati sarapan di KFC sebelum terserempak dengan Ariana. Terkejut jugak mereka pada awalnya entah-entah nak porak-perandakan hubungan mereka.
"Ariana?" Panggil Nizam, mereka mengekorinya tidak terlalu jauh, flight juga harus dikejar kan?

Wanita itu memakai selendang bercorak floral. Dia menutupi sebahagian muka dengan selendang tersebut dan memakai semula kaca hitamnya.

"You nak kemana ni?" Soal Nizam lagi teragak-agak. Kelam-kabut semacam je Ariana ni. Something fishy hmm.

"I nak ke London, you all?" Jawabnya tersekat-sekat. Dah kenapa pulak dia ni?

"Venice, holiday. You pun holiday ke?" Soal Clara kembali. Nizam memeluk erat pinggang Clara. Tidak senang kut dengan perlakuan pasangan tersebut dia berdehem. Bukan nak kata yang mereka biadap tapi Ariana agak tak selesa, mungkin masih cemburu.

"I stay sana dengan Mama untuk sementara waktu.. eh okay lah I nak kejar flight ni. Happy holiday ya." Dia memberikan senyuman hambar sebelum berlalu pergi. Agak tercengang jugak pasangan suami isteri itu, tak sempat nak tanya khabar apa. Tak apa lah asalkan dia tahu Ariana dah sihat dah mampu lakukan aktiviti harian macam biasa. Cuma parut itu yang membuatkan Ariana sedih dan makin merendah diri.

Ternyata ujian itu akan membuatkan seorang hamba itu ingat kembali asal-usulnya. Dia kembali pada jalan yang lurus semula.

Tak lama selepas itu mereka bertembung dengan Rayyan dan Mardiyah dan sama-sama menaiki flight.

Dan mereka kini di Venice Marco Polo Airport. Perjalanan yang panjang itu sangat memenatkan namun mereka masih gembira. Segalanya seakan jelas terlihat. Apabila cinta Allah dicari, Allah berikan mereka cinta kembali. Konflik yang terjadi sepanjang perjalanan rumah tangga mereka kini makin baik, mereka sudah mampu bahagia seperti pasangan lain. Ariana juga sudah menyesal dengan perbuatannya. Harapnya Ariana benar-benar menyesal.

Menunggu pemandu pelancong persendirian Abah Mardiyah yang ditempah khas. Mereka sekadar berjalan-jalan disekitar lapangan terbang tersebut. Berjalan seiringan dengan luggage ditangan masing-masing.

Rayyan disebelah kanan memeluk pinggang Mardiyah, "awak sayang saya tak?" soalnya pada Mardiyah, wanita itu ketawa kecil. Dia tahu soalan itu agak bodoh namun dia juga berusaha nak jadi husband material. Sudahlah kacak bergaya, badan juga not bad, ilmu agama sudah ada didada. Kaya pun kaya, apa lagi yang dia tiada? Memiliki Mardiyah?

"Sayang awak setinggi gunung, sedalam laut, sebesar atmosfera dan sekuat magnet bumi ni." Huh jawapan taknak kalah!

"Aik kenapa setinggi gunung je, kenapa tak langit?" Usik Rayyan.

"Sebab cinta Allah itu kita harus letak pada tempat paling tinggi. Awak sentiasa ada dalm hati saya jadi tinggi gunung tu dah kira tinggi lah kan. Hehe.."

Alahai nampaknya ilmu Rayyan tak sehebat Ustazah Mardiyah ni.

Nizam disebelah kiri pasangan pengantin baru tadi, sedang memeluk Clara pada bahunya. Clara tersengih mendengar soalan Nizam yang agak sama macam Rayyan tadi, "Ana uhibbuki kasiran ya Zauj."

"Italy kami datang!" Jerit Nizam dan Rayyan serentak. Lalu ketawa meletus lagi antara kedua pasangan tersebut.

Bahagialah kedua pasangan itu semoga bahagia buat selama-lamanya.

***Clara (The Girl They Never Noticed) dah labuhkan tirai dah tamat selamanya. Maafkan segala kekurangan dan terima kasih untuk semua votes dan yang sudi baca tanpa votes pun huhuhu. Rindu-rindukanlah Clara ya dan terimalah Nizam dalam hidup Clara (sebab ramai nak Rayyan) haha. Ketahuilah mencintai tu tak semestinya memiliki hehehe. Jangan lupa baca Bad Girl. Burbye : )

Continuer la Lecture

Vous Aimerez Aussi

ARLUNA ©️ Par hera

Roman d'amour

995K 42.5K 52
your lips, my lips, apocalypse. - Selepas kehilangan kedua-dua ibu bapa, aku telah diambil sebagai anak angkat oleh keluarga Benjamin. Mereka mempuny...
718K 22.9K 75
"kau memang suka buat darah tinggi aku naik ehh?" - Leftenan Karl Syakirin. "hanya Tuan Karl yang selalu buat saya happy! " -Aluna Zinnirah. Kisah...
131K 6.3K 48
Lelaki psycho! Itulah tanggapan pertama sewaktu bertemu dengannya. Kemalangan kecil yang menjadi permulaan pertemuan demi pertemuan diantara Keisha Y...
5.5M 61.7K 38
C O M P L E T E D Only available from Prologue - Chapter 30; incomplete published in Wattpad. She's merely a toffee lydy. Got very nuffin' of scrap o...