Tanya Sama Hati ☑

By myladyv

1.2M 56K 3.4K

Cikgu Juwita Natalia dan Doktor Haris Redzuan. Berjumpa buat kali pertama bukan dalam keadaan yang ala-ala se... More

BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
Bukan Update #1
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
Bukan Update #2
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56 : THE ENDING
Farewell, TSH ❤

BAB 22

18.1K 953 55
By myladyv

"Kenapa awak nak tahu sangat ni? Can't you just accept me as who I am now? Kenapa nak tahu tentang saya yang dulu?" Juwita sudah mula marah-marah. "Semua lelaki sama je! Tak pernah ikhlas!"

"Abang bukan 'semua lelaki' tu. Abang cuma nak tahu, because I don't want to think bad about you. Lia tahu tak abang dah macam upside down sebulan ni sebab asyik fikirkan Lia? Abang call tapi Lia tak pernah angkat!" Haris turut menyuarakan ketidakpuasan hatinya.

"Apa yang awak fikir tentang saya? Apa yang awak dah termakan dengan kata-kata Yusuf dulu tu? Awak anggap saya ni perempuan yang macam mana?" tanya Juwita bertalu-talu. Suaranya kedengaran jelas hampa.

Haris melepaskan keluhan. "Apa yang abang fikir tak penting. I don't know the truth, jadi abang fikir macam-macam."

"Perempuan 'rosak' dan 'kotor' ada termasuk dalam salah satu anggapan awak?" tanya Juwita sinis.

Riak wajah Haris berubah. Melihat riak wajah Haris sahaja sudah membuatkan Juwita tahu apa yang lelaki itu fikirkan.

"You don't have to say, I can see it on your face. Saya tak nak cakap apa-apa lagi, anggap jelah apa yang awak fikir tu semuanya betul," ucap Juwita perlahan. Perlahan-lahan dia cuba berbaring membelakangkan Haris semula tetapi Haris pantas memegang tangan kiri Juwita membuatkan pergerakannya terhenti.

"Kenapa susah sangat nak bagitahu perkara yang sebenarnya? Lia lagi rela abang anggap Lia macam tu semua berbanding Lia berterus-terang dengan abang?" tanya Haris dengan suara yang sudah sedikit tegang. Dia memegang erat pergelangan kiri Juwita yang ditutupi gelang-gelang manik itu. "Kenapa dengan gelang ni? Apa makna gelang ni pada Lia?"

"Lepaslah!" Juwita cuba menarik semula tangannya tetapi tidak berjaya. Pegangan Haris pada pergelangan tangannya terasa amat kuat.

Dengan sekuat hati Juwita merentap tangannya dari pegangan Haris sehingga membuatkan tali gelang-gelang manik di pergelangan tangannya terputus. Tergamam Juwita melihat manik-manik gelangnya yang sudah bertaburan di atas lantai.

Haris turut terkedu melihat gelang-gelang manik yang selama ini menghiasi pergelangan tangan Juwita kini sudah bertaburan di atas lantai bilik itu.

"Ini yang awak nak kan..." ucap Juwita perlahan sambil mata masih memandang lantai.

"Lia, abang minta maaf..."

"Ini yang awak nak tahu sangat kan?!" Suara Juwita sudah meninggi. "You want to know the truth? I'll tell you the truth!" Dia mengangkat tangan kiri dan ditunjukkan kepada Haris.

Haris tergamam melihat pergelangan tangan Juwita. Tak mungkin...

"Saya pernah cuba bunuh diri, Haris! Dulu saya pernah makan ubat tu lebih banyak dari ni! I just don't want to live anymore!" jerit Juwita sambil teresak-esak menangis. "Tiga, Haris. Tiga! I made three cuts, but I'm still alive! I took six of those pills and I cut myself!" sambung Juwita lagi. "Five minutes, Haris. If Yusuf came five minutes late, I may not be here anymore."

"Lia..." Haris cuba merapati Juwita tetapi ditahan gadis itu. Haris rasa teramat bersalah.

"No, I don't want to hear a thing from you! Biar saya beritahu semua yang awak nak sangat tahu, and I have not finish yet."

"You don't have to tell everything right now, Lia. Please, you need to rest," ujar Haris yang mula risau melihat wajah Juwita yang bertukar pucat.

"No, I have to tell everything right now because people like you will always judge people like me! Awak tak tahu betapa susah saya nak lalui semuanya sendiri, but all you did was judging me by my past!"

"I'm sorry Lia. Abang tak tahu. It was completely my fault..."

"Awak tahu tak perasaan macam mana kena buli?" Juwita tiba-tiba bertanya. Matanya yang masih berair memandang tepat ke mata Haris. "All my schooling years, I was bullied. Terribly." Tangannya mencapai beg duit yang terletak di atas meja tepi katil. Sekeping gambar dibawa keluar dari beg duit dan dihulurkan kepada Haris.

Gambar bertukar tangan. Terdapat wajah seorang gadis berpakaian sekolah menengah terpampang di dalam gambar itu. Jelas sekali itu Juwita, cuma berlainan saiz. Sangat berbeza dengan sekarang.

"That was me during my schooling years. Tak cantik, tak lawa, gemuk. Memang patut pun kena buli, kan?" ujar Juwita perlahan seolah-olah bercakap dengan diri sendiri. "Masa Yusuf ada, everything was fine. Dia jaga saya, protect saya. Tak ada siapa berani kacau saya masa tu. Lepas dia dah tamat sekolah, God's know how much I suffered." Juwita sudah kembali menangis tatkala teringatkan kisah lama. Tangannya menekup muka untuk menyembunyikan tangisan, membuatkan selimut di atas kepala melurut jatuh.

"You don't have to tell me all this, Lia. Abang tak nak paksa..."

Juwita menggeleng perlahan. "Banyak lagi yang awak perlu tahu. Kita selesaikan semuanya sekarang, supaya lepas ni kita tak perlu tahu tentang satu sama lain lagi."

Haris terkejut. Tangannya mencapai kedua-dua pergelangan tangan Juwita dan menarik tangan itu daripada terus menekup muka. Mata Haris memandang ke arah mata Juwita.

"Abang tak setuju. Lia dah buat abang separuh gila cintakan Lia, tapi Lia nak kita tak payah berjumpa lagi lepas ni? No, I choose to disagree." Haris bersuara tegas.

"Saya anak haram, Haris!" jerit Juwita membuatkan Haris betul-betul terkedu. Juwita sudah tersedu-sedan menangis. "You wonder how I got these pair of 'beautiful' eyes, right? It is because I'm not my parent's biological daughter! Saya anak haram, anak luar nikah! I am not even born as a Muslim, Haris! Kadang-kadang saya rasa hina dengan diri saya sendiri..." Juwita mengelap air matanya sendiri. "I was just seventeen. Saya dibuli physically and mentally di sekolah, ayah saya diisytiharkan muflis masa tu, saya dapat tahu saya anak kandung ibu dan ayah, and to make it even worse, saya ni anak haram! All at once, Haris! All at once! I was depressed and I have no one else around. Kakak tak ada, ayah dan ibu sibuk, no one. I just don't want to live anymore, so I tried to end my life..." Tangisan Juwita sudah berhenti.

Haris tidak tahu ingin membalas apa. Dia betul-betul terkedu. Dia baru tahu terlalu banyak yang Juwita lalui selama ini yang membuatkan gadis itu banyak menyimpan rahsia. Yang lebih mengejutkan, gadis itu pernah cuba untuk menamatkan riwayatnya sendiri dengan cara mengelar pergelangan tangan untuk memutuskan urat nadi!

"Yusuf yang selamatkan saya. Dia dah banyak..." Belum sempat Juwita menghabiskan ayatnya, Haris memotong.

"Jangan sebut nama dia lagi. Don't you ever think about him anymore. Dia memang tak layak dapat Lia..."

Juwita menarik kembali tangannya yang dari tadi dalam pegangan Haris. "Awak dah tahu semua yang awak nak tahu. Please, kita tamatkan dekat sini je." Juwita bersuara perlahan sambil menunduk.

Haris menggelengkan kepalanya. "Abang sayang Lia, abang nak jaga Lia."

"Awak dah jaga saya dengan baik. Aina kata saya dah boleh discharge hari ni."

Haris mencapai tangan kiri Juwita. Tiga kesan parut yang jelas di pergelangan tangan Juwita diusap perlahan. "Abang nak jaga Lia macam nyawa abang sendiri. Please Lia, kita kahwin...?" rayu Haris penuh mengharap.

"Awak tak faham lagi ke, Haris? Saya tak macam yang awak sangkakan! Saya ada dark past! A lot of it!" bentak Juwita tidak puas hati. "Awak sanggup terima perempuan macam saya yang pernah cuba bunuh diri, pernah masuk pusat pemulihan, dan yang paling teruk, anak haram macam saya ni?"

"Lebih dari sanggup," jawab Haris tanpa ragu-ragu.

Hanya Tuhan yang tahu betapa dia sungguh risau apabila melihat keadaan Juwita yang tidak bermaya disorong masuk ke dalam bilik rawatan tempoh hari. Bermacam-macam perkara bermain di dalam fikirannya apabila melihat Juwita dalam keadaan seperti itu. Selepas sudah tahu keadaan Juwita yang sebenarnya sekarang, Haris rasa pilihannya dulu tidak salah.

Juwita harus disunting menjadi suri hatinya juga tak kira apa pun!

Serentak dengan itu, pintu bilik diketuk sekejap dan dibuka dari luar. Dua pasang mata memandang ke arah pintu bilik.

"Juwita?"

***

Saya tak tahu sama ada 'rahsia' Juwita ni sama dengan expectation awak semua atau tak. Memang ini je yang saya fikir dari dulu, tak ada yang lain. Mohon terima seadanya ya mhehehe 😉 Ramai jugak yang terfikir Juwita ni pernah/hampir kena rogol kan? Benda tu tak terjadi, makanya kita bolehlah bergumbira!!! 🙈

Continue Reading

You'll Also Like

LIGHT By .

Short Story

199K 9.4K 53
[PEMENANG THE ICE AWARD 2018] Dia ibarat penerang dikala aku dilanda kekusutan [TAMAT]
488K 17K 70
( In editing process...) 𝐀𝐑 - 𝐑𝐀𝐘𝐘𝐀𝐍 - "I'm looking for the right one, Nadra. Then, I'll straight off to propose her, marry her and treat her...
865K 26.9K 62
Karya pertama by thecreamcake in romance 📖 B o o k - 1 jodoh dalam keperitan 📖 TAMAT Hawa Afwan . Wanita yang cukup penyabar dan tabah , disa...
63.1K 2.7K 41
Ellaina terpaksa akur apabila dia bakal dijodohkan dengan lelaki yang berstatus suami orang.Pada mulanya,Nashriq melayan Ellaina dingin,namun apabila...