BAB 15

1.9K 97 8
                                    

"Good morning,sayang."

Pipi Adelia dikucup dan dipeluknya tubuh gadis itu dari belakang. Adelia tersenyum.

"Selamat pagi. Abang pergilah mandi dulu. Saya nak siapkan sarapan dulu."

"Lambat pula sayang siapkan sarapan?"soal Faiq. Dia melihat jam yang tergantung cantik di dinding.

"Saya selesaikan mama saya dulu. Baru buat sarapan,"jawab Adelia.

"Mama mana?" Faiq melihat sekeliling. Bayang ibu mertuanya tidak kelihatan.

"Mama dalam biliklah. Dia lebih selesa dalam bilik. Dia susah nak bergerak kalau keluar dari bilik. Kerusi roda dia tu pun macam dah nak rosak. Jadi,dia sarapan dalam bilik saja. Jangan risau,saya dah uruskan mama." Adelia ersenyum dan menepuk pipi suaminya perlahan. Selesai membancuh air,dia meletakkan di atas meja.

"Abang pergi basuh muka dulu. Ee.. Air liur basi pun ada lagi dah cium pipi saya,"usik Adelia.

"Mana ada air liur basi. Sayang ni.." Faiq mencebik.

Adelia ketawa. Pagi-pagi dah nampak comel. Alahai suami!

"Dah,pergi sana. Saya tunggu abang."

Faiq sempat mengucup pipi Adelia kemudian bergegas naik ke tingkat atas untuk pergi mencuci muka. Dia mengekek ketawa apabila wajah Adelia sudah mengecut.

"Abang! Ee.. Air liur abang melekat dekat pipi saya,"bebel Adelia. Mendengar tawa Faiq yang bergema di dalam rumah mereka,Adelia tergelak kecil. Macam-Macam hal betul!

Faiq masuk ke dalam bilik tidurnya dan segera melangkah ke bilik mandi. Terdengar bunyi notifikasi masuk ke dalam telefon Adelia,langkahnya terhenti. Tanpa rasa bersalah,dia terus melihat mesej yang dihantar oleh Auni.

Dahi Faiq berkerut. 

"Kau ni tak faham bahasa ke? Tak malu betul kacau pengantin baru. Fahamlah sendiri. Aku nak manja dengan bini aku sendiri. Kau sibuk ajak dia keluar buat apa? Memang nak kena basuh betul otak dia ni,"rungut Faiq. Dia membalas sendiri mesej tersebut.

"Padan muka. Memang taklah aku nak bagi isteri aku keluar dengan kau. Tak pasal saja rosak rancangan aku nanti,"kata Faiq lagi. Dia membuang mesej Auni tersebut dan menyimpan semula telefon milik Adelia. Dia melangkah pergi masuk ke dalam bilik mandi.

Adelia selesaikan menyiapkan sarapan untuk suaminya dan sempat pergi menjenguk Puan Aida di dalam bilik tidur tetamu. Pintu diketuk dan dibuka perlahan. Adelia tersenyum.

"Mama,"tegur Adelia.

Puan Aida menoleh. Dia turut tersenyum. 

"Dah siapkan sarapan untuk Faiq ke? Pergilah sarapan dengan dia. Mama tak apa-apa dekat sini,"kata Puan Aida.

"Dia tengah basuh muka,mama. Itu yang Lia masuk sini sekejap. Mama betul-betul okey?"soal Adelia dengan penuh prihatin. Tangan Puan Aida dicapainya dan diurut lembut.

"Mama okey. Jangan risau,sayang. Lia macam mana? Dah jadi isteri orang sekarang. Apa perasaan Lia?" Puan Aida tersenyum. Dia memandang wajah anak gadisnya.

"Lia okey,mama. Macam tak percaya Lia dah jadi isteri orang. Nasib baik Faiq ada untuk kita,mama."

"Lia.. Mama nak pesan ni. Walaupun kamu berdua dah jadi suami isteri,pelajaran tetap jangan lupa. Jangan leka. Mama nak Lia habiskan degree ni,okey? Paling penting.. Dengar kata suami. Jangan susahkan dia. Tolong dia apa yang patut. Dia dah sudi bantu ringankan beban kita dengan cara tanggung kos perubatan mama,jadi kita kena balas jasa baik dia Okey?"pesan Puan Aida.

"Ini bukan soal terhutang budi.. Tapi,kalau tak ada bantuan Faiq.. Mungkin mama tak akan dapat peluang untuk sembuh. Lia ingat pesan arwah papa,kan? Buat baik dengan semua orang. Baru orang boleh buat baik dengan kita. Jangan pernah terfikir nak buat jahat pada orang."

Faiq Evans [C]Where stories live. Discover now