Bab 6

982 24 0
                                    

    Dayang-dayang istana beransur keluar dari bilik beradu Tun Merah. Hanya tinggal Tuanku Sultan Mudzaffar Shah dan  dua orang permaisurinya di dalam bilik itu. Permaisuri Terung duduk di birai katil bersama anak lelakinya Tengku Rijjalaluddin. 

    "Hulubalang, panggilkan Panglima Negeri berjumpa beta" Perintah Tuanku Sultan Mudzaffar Shah.

     "Baik Tuanku" Jawab hulubalang yang berkawal di bilik beradu itu. 

    Sultan Mudzaffar Shah mundar mandir sambil memandang ke arah permaisurinya Tun Merah yang masih tidak sedarkan diri. Beberapa ketika kemudian Panglima Negeri yang diarahkan Tun Merah ke Gangga Negara masuk mengadap baginda.

    "Ampun Tuanku, patik Panglima Negeri datang mengadap" Ujar seorang lelaki berpakaian berwarna hitam serta berbaju layang hijau. Dia duduk dihadapan Sultan Mudzaffar Shah.

    " Panglima, beta ingin tahu apakah perkhabaran tuan hamba kepada Permaisuri beta?Apa yang telah tuan hamba katakan kepada Tuanku Permaisuri?" Soal Tuanku Sultan Mudzaffar Shah.

    "Ampun Tuanku, patik hanya berkata benar daripada apa yang patik tahu, semuanya benar belaka" Jawab Panglima Negeri tunduk ke lantai.

   " Katakanlah apa yang benar itu?Beta ingin tahu" Balas Tuanku Sultan Mudzaffar Shah.

    " Sebenarnya, patik memberitahu khabar buruk tentang keluarga Datuk Sya'aban. Mereka sekeluarga telah dijatuhi hukum bunuh, Ampun Tuanku" Terang Panglima Negeri.

    " Apa???!!Ayah mertua beta dijatuhi hukum bunuh??? Siapa yang menjatuhkan hukuman bunuh ke atas ayahanda mertua beta?" Soal Tuanku Sultan Mudzaffar Shah. Dia sungguh terkejut tentang berita itu sedangkan dia tidak diberitahu apa-apa akan perkara itu. "Mekong!" Getus hati Tuanku mengetap bibirnya.

    "Sultan Mahmud Shah yang menjatuhkan hukuman bunuh itu, Tuanku" Beritahu Panglima Negeri.

     "Tapi apa kesalahan keluarga mertua beta?" Tuanku mengerutkan dahi. Baginda sungguh tidak berpuas hati.

     "Patik kurang periksa akan hal itu, Tuanku" Jawab Panglima Negeri.

    "Baiklah, Panglima boleh pergi. Beta akan menyiasat akan hal ini" Kata Tuanku. Panglima Negeri menyusun sembah lalu beredar meninggalkan bilik peraduan baginda. Tuanku memandang Permaisurinya yang masih terpejam mata di atas katil. Wajah Tun Merah kelihatan bersih dan sungguh ayu walau dalam keadaan tidur. Sesekali matanya bergerak-gerak menandakan dia akan sedar dari pengsannya. Tuanku memegang tangan Tun Merah. Permaisurinya menggenggam erat tangan Tuanku. Seketika matanya terbuka merenung Tuanku di hadapan. Tidak semena-mena air mata Permaisurinya itu berjurai jurai gugur. Tun Merah menangis sepuas-puasnya sambil memeluk Tuanku.

    "Ayahanda dan keluarga dinda telah tiada, kanda...!" Tangis Tun Merah semakin erat memeluk suaminya. Permaisuri Terung mengusap belakang madunya. Mereka semua sungguh tidak menyangka akan kejadian yang menimpa keluarga Tun Merah.

     Tuanku memujuk Tun Merah dan menemani isterinya itu sehingga tertidur. Kemudian baginda telah menyeru seluruh para pembesar Kerajaan Langkasuka bersidang di Balairong seri.

     Tuanku berjalan laju menyusuri susur jalan keberangkatan baginda ke balairong Seri. Kaki baginda masih kuat dan tegap melangkah. Tangan baginda yang masih sasa dihayun laju menuju ke singgahsana. Beberapa orang hulubalang mengambil tempat di pintu masuk istana, sementara Datuk Bendahara Maharaja membontoti baginda menaiki pentas persada.

      " Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap di ampun. Seluruh pembesar negeri telah datang mengadap, Tuanku" Kata Datuk Bendahara Maharaja setelah memeriksa kedatangan para pembesar negeri.

Puteri Buih 2Where stories live. Discover now