7

403 5 0
                                    


Hari ini ada sejambak bunga atas meja Syifa. Maya yang melihatnya mula terpegun namun ditegah oleh hatinya. Anggap saja bunga itu dari suami Syifa sendiri. Mana tahu? Hai! Romantik betul si Zaim ini. Beruntung siapa yang dapat. Nasib menyebelahi diri kau Syifa! Maya tersenyum simpul saja. Bilalah dirinya juga akan senasib Syifa.

Azian dan Zara yang mencari Encik lokman terhenti sebaik saja melihat sejambak bunga ros merah berada di atas meja Syifa. Siapa yang bagi? Zara mencebik lalu menapak sedikit untuk membaca kad yang ada. Maya yang melihat telatah mereka berdehem kuat. Azian dan Zara terkedu saat reaksi mereka tadi sudah diperhatikan.

"Kau orang ingat bunga itu Encik Lokman ke yang bagi? Encik Lokman cuti hari ini." Jelas Maya sambil menyelak anak rambutnya. Zara mengetap bibir. Macam tahu-tahu apa yang bermain di mindan mereka. Mereka dengan Maya memang tidak sebulu. Mereka suka bergosip manakala Maya lebih selesa dengan kerjanya.

"Ada kami tanya?" Soal Azian yang menyampah dengan Maya lalu kakinya melangkah pergi. Tidak senang aksi dia dan Zara mula dilihat. Ada saja mata yang memandang.

Cuma Zara saja yang tak nak pergi. Pelik pula kenapa Encik Lokman cuti hari ini. Cuti kahwin ke? Aduhh! Janganlah.

"Yang kau tercegat lagi kenapa? Tak reti nak duduk tempat kau? Nak Zamani dukung kau ke?" Sengaja Maya menekan suara Zamani agar lelaki itu terdengar. Zamani yang pantang namanya disebut memerhati Maya dan Zara silih berganti sambil angkat kening. Apa yang tak kena lagi ini?

"Kenapa Zara, nak abang dukungkan ke?" Zamani sudah tersengih begitu juga Maya. Berona pipi Zara dibuatnya apabila diusik Zamani. Macamlah Zara tak tahu Zamani ada menyimpan perasaan 'cinta' kepadanya dulu. Namun dia tidak pasti adakah perasaan Zamani masih utuh sampai ke hari ini. Kalau Zamani cintakan dia, dia sudah geleng kepala berkali-kali. Tak naklah dengan lelaki itu. Desis hatinya berkali-kali.

"No! Zara boleh jalan kaki sendiri." Hentak kaki Zara bergema di ruangan pejabat. Mata Maya mengenyit pada Zamani yang sudah muncungkan mulut sedepa. Kalau mengusik Zara tak ingat dunia.

Zamani mula teringatkan Syifa. Sudah masuk pukul sembilan pagi, namun bayangan Syifa masih belum kelihatan. Takkan over time semalam? Zamani garu kepala.

Belum sempat Zamani nak bertanyakan soal itu, dia terkejut apabila Syifa sudah muncul di depan mata. Baru saja tadi dia mencari teman sekerjanya itu.

"Lambat kau sampai Syifa?" Soal Zamani yang begitu mengambil berat. Sebagai seorang kawan tidak salah kalau dia bertanya.

Syifa memandang Zamani dengan senyuman. Penatnya masih belum reda. Kereta suaminya rosak pula pagi ini. Terpaksalah dia ambil grab. Kalau dia tak menaiki kereta suaminya, pasti dia sudah pakai keretanya untuk ke pejabat. Habis balik ini macam mana?

"Kereta suami aku rosak pagi tadi, itu yang lambat sampai. Eh! Encik Lokman ada?" Mata Syifa meninjau ke bilik pengarah. Macam tak masuk aje pagi ini? Syifa angkat bahu. Eloklah nanti tak pasal dia kena panggil menghadap.

Matanya terpaku apabila ternampak ada sejambak bunga ros di atas mejanya. Zamani juga perasan namun dia malas nak ajukan soalan.

"Untunglah ada orang sayang kau pagi-pagi ini." Kata Zamani sebelum beredar menuju ke tempatnya semula.

Syifa sudah menguntum senyum saat mengetahui siapa pengirim bunga itu. Siapa lagi kalau bukan suaminya sendiri. Hai! Kalau begini hatinya mula makin tertarik dengan suaminya yang begitu romantik setiap hari. Memang tidak salah pilihan kalau dia berkahwin dengan Zaim. Itu semua atas pilihannya sendiri.

Datuk Shahrizat terkedu apabila pintu pejabatnya dibuka oleh Maizurah. Bakal menantunya yang tak jadi. Tapi itu semua perancangan keluarga Maizurah bukan atas pihaknya. Badannya disandar ke belakang kerusi. Walaupun umurnya sudah berganjak ke umur lima puluhan, namun luarannya seperti bertenaga lagi macam orang muda lagaknya. Sebab itu ramai gadis di luar sana terpikat dengannya.

Suamiku yang aku sayang #SYASTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang