Tanah Magis Malagemalai (Edit)

Por wanstony

7.9K 935 295

Mona, seorang gadis muda yang terpaksa memimpin sepasukan askar pemberontak bernama Revolusi setelah kematian... Mais

prolog
bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
selingan bersama penulis dan sebotol minute maid pulpy
bab 24
bab 25
penghargaan
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
bab 31
bab 32
bab 33
bab 34
bab 35
bab 36
bab 37
bab 38
bab 39
bab 40
bab 41
bab 42

bab 23

128 17 1
Por wanstony

"Kita perlu ke sana segera!" Ujar panglima Taro dengan riak tidak puas hati. Sebelum tiba-tiba jatuh terduduk di atas tanah.

"Tak boleh," balas panglima Qodi.

"Kristal teleport?" Panglima Taro sepertinya tidak mahu mengalah.

Panglima Luna dan Kunyit pula yang terjelepuk jatuh. Terlalu banyak tenaga yang telah digunakan ketika menghasilkan portal dimensi tadi. Untuk menghasilkan portal dimensi, ia memerlukan aliran kuasa magis yang banyak dan kuat. Jika tenaga dalaman yang ada di dalam badan sesorang itu tidak banyak, kesannya, individu tersebut akan mengalami kepenatan dan memerlukan rehat yang cukup.

"Sabar Taro. Untuk guna kristal teleport pun memerlukan tenaga dari penggunanya. Lihat saja kondisi gadis ini, sudah terduduk," ujar Muda Kasturi sebelum membantu panglima Luna untuk berdiri.

Badang mengangkat panglima Kunyit dan meletakkannya di belakang badan. Dia terus melangkah menuju pagar besi. Panglima Qodi turut terasa tenaga dalamannya semakin berkurang. Namun dia tetap membantu Taro melangkah masuk melepasi pagar yang sudah dibuka.

Beberapa ketika kemudian, Molot melawat panglima Qodi yang sedang berehat di ruangan khas untuknya seorang.

Setelah panglima Qodi menceritakan segala perkara yang berlaku kepada Molot, dari pertemuan dengan Hayyat sebelum berjumpa dengan panglima Badang dan Panglima Muda Kasturi sebelum dia dan empat empat lagi panglima telah membuat portal dimensi, dimana Gambit dan Hayyat tidak berjaya melepasi kerana diserang secara curi oleh musuh.

"Hmmm. Parah juga ni," komen Molot. Dia terdiam agak lama. "Boleh bawa aku jumpa dua orang tu?" soalnya pula.

Panglima Qodi mengangguk. Mungkin Molot boleh tolong mereka kali ini.

○○○

"Jadi ini lah, Gambit," ujar Tyara sambil melangkah keluar dari kepulan asap yang terhasil dari serangan magisnya.

"Gambit yang menyusahkan aku. Kau telah menyebabkan aku dibuang dari Kota Awan!" Tyara terhenti dengan jelingan tajam kepada Gambit yang sudah berdiri tegak dengan pedang bilah hitam dan hijau di tangan.

"Dan kau menyebabkan kuasa kesayangan aku hilang separuh! Huh hari ini aku akan ajar kau cukup-cukup" ujar Tyara lagi sambil menghasilkan beberapa bulatan air sebesar penumbuk di sekeliling badannya sebelum dilancar kepada Gambit dalam bentuk seperti panah kecil.

Gambit tersengih. Dia meluru laju.

Boom! Boom! Boom!

Bunyi letupan silih berganti tatkala bilah pedang Gambit membelah panah kecil. Dia melompat-lompat dari terkena serpihan letupan sebelum mendarat satu kaki. Kaki dibengkok seketika sebelum menujah badan keatas dengan kelajuan penuh.

Tyara mendongak tatkala susuk Gambit keluar dari kepulan asap lalu menyerangnya dengan serangan libasan magis berbentuk X. Tyara menaikkan telapak tangan. Lima pancuran air seperti tentakel sotong, melibas serangan Gambit dan meletup.

Hayyat bangkit perlahan-lahan. Dia menggelengkan kepala beberapa kali sebelum memandang hadapan. Matanya sedikit terbuntang. Dari jauh, kelihatan Gambit sedang menjunam laju ke bawah dan mendarat sebelum menetak pedangnya berulang kali ke arah Tyara yang bersenjata tombak trisula.

Perlahan-lahan Hayyat bangkit berdiri. Terhasil percikan api di kedua telapak tangan sebelum menjadi bebola api berwarna hitam kemerahan. Bebola api tersebut membesar sehingga mencapai saiz seperti kepala manusia.

Gambit melepaskan bebola hitam kearah Tyara yang sedang mengunci bilah pedangnya di celahan trisula. Tyara mengelak seraya melompat jauh ke belakang. Gambit menghela nafas lalu menujah badannya kepada musuh dengan pedang dijulang tinggi.

Tyara menggerakkan tangan ke kiri dan kanan. Terhasil dua susuk ilusi sedang berdiri di sebelah badannya. Wanita berambut merah itu berserigai sebelum meluru kehadapan bersama dua susuk di kiri dan kanan.

Tiba-tiba, serangan bebola api hitam yang dilancarkan oleh Hayyat hampir saja mengenai badan Tyara. Namun, wanita itu sempat menghentikan larian dan menolak badan ke belakang dari terkena permukaan bebola yang akan terus meletup jika menyentuh apa sahaja. Bebola api meluru dengan kelajuan penuh bertembung tanah. Serentak itu terhasil letupan kuat betul di sebelah Tyara!

Kedua susuk 'Tyara' tidak mengendahkan apa yang berlaku di belakang. Satu 'Tyara' membuat beberapa bulatan air bercahaya biru di tangannya. Bebola tersebut semakin membesar sebelum ditembak kepada Gambit. Gambit mengelak sebiji bebola air seraya menghasilkan sebilah pedang hitam kilat di genggaman kiri. Dengan bilah-bilah pedangnya, Gambit membelah sebiji lagi bebola air yang meluru laju kearahnya.

'Tyara' satu lagi muncul di hadapan Gambit dan terus menghayun pedang.

Ktank!

Gambit menahan pedang milik 'Tyara' yang bergigi tajam sebelum berpusing ke belakang tatkala bebola air hampir mengenai sisi kiri badannya.

'Tyara' yang melancarkan serangan bebola air terus berlari laju dan menghayun pedang kepada Gambit yang sudah menghadang serangan pedang bergigi tajam milik 'Tyara' lagi satu. Lelaki itu menyeringai seraya berpusing satu tempat dan menghasilkan gelombang kuasa berwarna kelabu gelap. Badan kedua-dua 'Tyara' terus tertolak jauh kebelakang tatkala dihentam oleh gelombang kuasa.

Hayyat pula sibuk membidik Tyara dengan busur dan anak panah disaluti api. Sebanyak mana panah yang dilepaskan oleh lelaki itu, satu pun tidak mengenai susuk wanita itu. Hayyat tahu yang musuh sedang dihadapinya sekarang ini seorang yang kuat. Dahulu dia pernah nampak wanita itu duduk semeja bersama barisan ahli tertinggi Elder Creed ketika dia meminta bantuan dari Lord. Sudah semestinya tahap magisnya bukan sembarangan.

Tapi, kini wanita itu hanya mempunyai separuh dari kuasa asalnya. Mungkin dia tidak sekuat dahulu.

Gambit meluru kepada 'Tyara' yang bersenjata pedang bergigi dan terus melibas bilah pedang hitam kilat melepasi badan musuhnya. Badan klon wanita itu lantas pecah menjadi air. Dia berpaling ke belakang. Seorang lagi klon perlu ditewaskan.

"Marilah syaitan!" Jerkah Gambit seraya meluru laju.

'Tyara' berserigai sebelum turut meluru kepada ketua Gerakan Guling itu. Pedang dijulang tinggi.

Ktank!

Dua pedang bertembung! percikan api terhasil tatkala tetakan dan cantasan yang dihayun, bertembung sesama mereka.

Perlawanan pedang ini kelihatannya didominasi oleh Gambit dengan skilnya dalam mencuri setiap peluang yang hampir membunuh musuhnya. 'Tyara' pula cuba menahan asakan bertali arus dari dua pedang yang dimainkan oleh Gambit. Sekejap pedang hitam dan hijau yang melibas. Belum sempat dia membalas, pedang hitam pula mencelah dengan laju.

'Tyara' terundur beberapa tapak. Baru sahaja dia mendongak, Gambit sudah berada di hadapannya. Dengan jarak tidak sampai satu meter, ianya tidak menjadi masalah untuk Gambit melibas pedang ke musuhnya. Libasannya padu dan laju sehingga tidak ternampak dek mata kasar.

Shruu!

Serentak itu, terpisah kepala lawan Gambit dan jatuh bergolek di atas tanah sebelum pecah menjadi air.

Pemimpin Gerakan Guling itu berpaling menghadap pertembungan antara lagenda yang baru sahaja ditemui dan wanita berambut merah. "Berseronok tak ajak aku," ujar Gambit. Dia membongkok seketika sebelum menujah badannya ke hadapan dengan kelajuan penuh. Angin bertiup kencang, tanah menjadi kedap impak dari pecutan yang dilakukan oleh Gambit.

Tyara kini sibuk berlawan dengan dua susuk yang melancarkan pelbagai serangan ke arahnya. Wanita itu menaikkan tangan ke atas, serentak terhasil tujuh tentakel air bersaiz gergasi melibas-libas musuhnya. Hayyat melompat dan menjadikan permukaan tentakel sebagai tapak untuk melakukan tujahan tinggi ke atas.

Kedua telapak tangan Hayyat dirapatkan. Terhasil percikan api dan kilat sebelum bertukar menjadi bebola api dan kilat yang bergabung menjadi satu. Dia menghala tangannya kepada Tyara yang turut memandang tajam ke arahnya.

Gambit dipukul oleh tentakel air dan terus melayang jauh ke belakang. Dia terpusing di atas tanah sebelum mendarat dengan melutut satu kaki. Bahunya naik turun dengan laju. Gambit tersenyum. Ini baru separuh kuasa yang dia tunjukkan. Bunyi letupan dan pancuran kuasa api daripada Hayyat yang terapung di udara kelihatan kecil dari kedudukannya.
Gambit menghela nafas berulang kali dan langsung meluru laju ke arah kawasan pertempuran.

Mulut Hayyat terkumat-kamit sebelum mengaju jari telunjuk dan hantu kehadapan. Percikan kilat terhasil di hujung jari dan terus memanjang kepada Tyara. Tyara menolak kedua tapak tangan ke hadapan, terhasil beberapa bebola air sebelum meluru ke serangan kilat Hayyat.

Gambit terus menerus mara sambil mendongak tatkala bunyi letupan kuat singgah ditelinganya. Dia berpusing dan melompat tatkala mencatas satu demi satu tentakel air. Cebisan tentakel yang terputus, pecah menjadi air.

Hayyat melancar magis kilat dan bebola api kepada Tyara. Tyara mulai bengang dengan sifat tidak mahu mengalah musuhnya. Setiap kali dia menyerang, dua lelaki tersebut pasti membalas walaupun sudah terkena serangannya.

"Jangan cabar aku!" Teriak Tyara seraya menaikkan tapak tangan ke atas sebelum menjatuhkannya ke bawah dengan laju.

Serentak itu, badan Gambit dan Hayyat dihempas oleh ombak kuat yang entah datang dari mana dan membuatkan mereka ditenggelami dengan air seperti berada di dalam lautan. Gambit berenang ke atas. Tiba-tiba, air yang banyak, mula surut dengan laju dan membuatkan dua susuk tersebut tertarik sehingga ke tanah.

Gambit terbatuk-batuk seraya bangkit duduk bersila setelah air surut sepenuhnya. "Banyak sial air aku telan," getusnya.

Tiba-tiba, bayu sejuk menerpa lembut badannya. Gambit mendongak. Hatinya berasa tidak senang akan perkara ini. Dari jauh, kelihatan kabus tebal kian menghampiri dan terus menerpa Gambit seiring keadaan sekeliling menjadi beku.

Tangan dan keseluruhan badan Gambit terkunci di sebalik ais putih. Dia mengetap gigi. Sial! Getusnya di dalam hati. Sudahlah tengah duduk. Semakin lama, ais tersebut menjalar sehingga leher. Gambit menggeleng ke kiri dan kanan. Dari mulut, ais terus menutupi hidung, mata dan menjalar ke seluruh kepala Gambit.

Hayyat yang berada tidak jauh dari situ turut terkunci pergerakannya setelah kabus tebal melepasi tubuhnya. Dia cuba menggerakkan badan, namun tidak boleh. Magisnya pun tidak boleh dihasilkan. Ah, payah kalau begini.

Di sebalik kabus, seorang wanita berambut merah melangkah perlahan dengan mulut yang tersenyum sinis di wajah. Di genggaman kirinya terdapat trisula berwarna biru muda.

"Kau ingat aku boleh di ayam-ayamkan?"

Soal Tyara sambil terus melangkah ke arah susuk Gambit yang sudah membeku sepenuhnya. Dia berhenti dan merenung tajam patung ais Gambit yang sedang duduk bersila. Tanpa ragu, trisula langsung dihayun kepada patung ais sehingga pecah menjadi batuan kecil dek impakan hentakannya!

"Orang macam ni nak lawan dengan aku ? Huh," perli Tyara sambil menyepak batuan kecil milik patung ais Gambit.

Kemudian, patung ais Hayyat didekati oleh Tyara.

○○○

Praangg!!

Cawan kaca yang berada di tangan Mona terlepas lalu menghentam permukaan lantai dan berselerakan menjadi serpihan kecil tajam. Mona tersentak. Tiba-tiba dia teringat akan Gambit.

Mona lekas membersihkan serpihan kaca supaya tiada yang tercedera kerana serpihan tajam ini. Ketika dia sedang ralit menyapu, pintu hadapan rumah penginapannya diketuk berkali-kali. Mona meninggalkan kerjanya lalu melangkah ke pintu. Daun pintu dikuak, kelihatan wajah panglima Qodi yang bermandi peluh.

"Kenapa panglima Qodi?" soal Mona.

"Ini pasal Gambit,"

"Kenapa dengan dia?"

Panglima Qodi memandang wajah Mona yang beriak risau. Wanita di hadapannya perlu tahu perkara yang telah berlaku supaya tidak mengundang sebarang persoalan. Atau setidaknya, Mona mungkin boleh membantu.

Continuar a ler

Também vai Gostar

432K 1K 17
Mula mula
179K 2.6K 26
Konflik di mana pelbagai dugaan juga godaan yang mendatangi Sarjan Mus sebelumnya membuatkan dia lebih bersikap neutral dalam kehidupannya. Pada awal...
70K 583 7
duniaku yg penuh dgn dugaan
54.5K 193 7
ahahahahahah