BAB 62 ~ Kasih sayang

1K 38 0
                                    

~ Selamanya Kau Milik Aku Aira Lissya ~

Pintu slide menuju balkoni aku buka lembut untuk menghirup udara yang segar. Perlahan-lahan aku memeluk tubuh melihat pemandangan di luar namun fikiranku menerawang memikirkan peristiwa pertemuanku dengan Mariya. Nafas dihela lembut, akhirnya aku dapatkan perasaan lega ini.  Bintang yang berkelipan di langit menjadi santapan mata.

Aku tersentak kecil tatkala merasakan satu pasang tangan memeluk pinggangku dari belakang. Sesaat kemudian, bahu kananku terasa berat. Aku menguntum senyum tipis memegang lembut lengan si dia.

"Kenapa sejak menjak ni suka termenung sayang" Bisik Fajmin lembut di cuping telinga. Aku tertawa halus menoleh ke sisi untuk melihat wajah lelaki sentiasa buat hati ini tidak keruan.

"Eh mana ada saya termenung" Ujarku datar masih dalam posisi merenungnya. Dia mengangguk seraya memperkemaskan pelukan kami. Tidak dapat aku sembunyikan senyuman bahagia lagi kala ini.

"Sayang" Seru Fajmin lembut setelah lama kami berdiam diri. "Hmm" Senyuman semakin pudar tatkala mendengar keluhan berat dari sang suami. Hatiku mulai dipatuk rasa kurang selesa. Lengan Fajmin aku usap lembut dan mula melepaskan pelukan. Badan dipusing menghadap Fajmin.

"Kenapa ni bang, ada sesuatu yang terjadi ke" Aku bersuara lembut, jari jemariku naik mengelus lembut pipi Fajmin. Dia memejam mata mengambil nafas, pinggangku dipeluk dan ditarik rapat ke arahnya.

"Ariff, abang sayang" Seluruh tubuhku menegang saat mendengar nama itu. Lantas kedua pipiku Fajmin tekup mengunakan kedua tapak tangannya, hangat. Aku mengemam bibir memejam mata. Ya Tuhan, ada yang sudah terjadi pada abangku.

"Kenapa dengan dia bang" Fajmin merapat dan menarikku ke dalam dakapan hangatnya. "Abang sayang sah menghidap HIV tiga bulan lepas, sekarang dia dah ada di pusat pemulihan." Jantungku berdegup kencang seraya air mata mengalir deras. Aku memejam mata rapat memeluk erat pinggang Fajmin.

"Dia nak sangat jumpa sayang, betul-betul rindukan sayang" Tangisanku yang aku tahan akhirnya pecah jua. Belakang tubuhku Fajmin usap lembut cuba memujuk.

"Macam mana keadaan dia sekarang abang" Aku bertanya dalam keadaan serak setelah lama menangis di dalam pelukan Fajmin. Kedua pipiku lelaki itu usap lembut. "Abang pun tak tahu tapi pihak ADK telefon abang sebab Akiff nak sangat jumpa sayang" Aku menunduk kepala, segala kelakuan Akiff membuat separuh diriku membencinya. Dia penyebab Mak pergi meninggalkan aku.

"Sayang" Bisik Fajmin mengenggam erat kedua tanganku. "Ariff, satu-satunya darah daging yang sayang ada dalam dunia ni. Sebesar mana pun dosa dia buat dekat sayang dan arwah Mak, dia tetap abang sayang" Aku melarikan pandangan ke arah lain. Terlampau kecewa dan marah pada Akiff belum pudar. Dia penyebab semua ini berlaku.

"Sayang, please. Jumpa Ariff buat kali terakhir" Lama aku diam di dalam dakapan lelaki ini. Aku melepaskan pelukan, Fajmin mengundurkan wajah lalu tunduk melihatku. Pipiku dielus lembut.

"Sayang ambil masa berapa sayang nak. Abang tak nak paksa tapi Ariff betul-betul nak jumpa sayang" Bisik Fajmin lembut mengusap lembut bahuku. Aku menghela nafas berat, tangan turun mengenggam kedua tangan Fajmin.

"Saya belum bersedia nak jumpa dia" Tuturku bersamaan suara serak. "Hati ni dah mati untuk maafkan abang" Fajmin terus menarikku ke dalam dakapan buat sekian kalinya.

"Tak apa, abang faham." Aku bersandar kepala di dada Fajmin seraya menutup mata cuba memujuk diri sendiri.

Aku mencelik mata, terkebil-kebil mataku memandang syiling. Badan mula mengiring menghadap si suami di sebelah yang sudah lena di buai mimpi. Wajah damai Fajmin menjadi santapan mata. Kata-kata lelaki itu tempoh hari semakin menghantui fikiranku. Jari jemariku mula naik mengusik perlahan pipi Fajmin dengan penuh berhati-hati agar dia tidak menganggu lena lelaki itu.

Kau MilikkuHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin