Dialog Ringkas 20

13 0 0
                                    

Empat Intipati Hadis "Allah Meneguhkan Agama Melalui Lelaki Fajir"

Abū Huroyroh -roḍiyallahu *anh- berkata :

شَهِدْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : لِرَجُلٍ مِمَّنْ يَدَّعِي الْإِسْلَامَ هَذَا مِنْ أَهْلِ النَّارِ ، فَلَمَّا حَضَرَ الْقِتَالُ قَاتَلَ الرَّجُلُ قِتَالًا شَدِيدًا فَأَصَابَتْهُ جِرَاحَةٌ ، فَقِيلَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، الَّذِي قُلْتَ لَهُ : إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ فَإِنَّهُ قَدْ قَاتَلَ الْيَوْمَ قِتَالًا شَدِيدًا وَقَدْ مَاتَ ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى النَّارِ ، قَالَ : " فَكَادَ بَعْضُ النَّاسِ أَنْ يَرْتَابَ فَبَيْنَمَا هُمْ عَلَى ذَلِكَ إِذْ قِيلَ إِنَّهُ لَمْ يَمُتْ وَلَكِنَّ بِهِ جِرَاحًا شَدِيدًا ، فَلَمَّا كَانَ مِنَ اللَّيْلِ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى الْجِرَاحِ فَقَتَلَ نَفْسَهُ ، فَأُخْبِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِذَلِكَ ، فَقَالَ : " اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنِّي عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ ، ثُمَّ أَمَرَ بِلَالًا فَنَادَى بِالنَّاسِ إِنَّهُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا نَفْسٌ مُسْلِمَةٌ ، وَإِنَّ اللَّهَ لَيُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِالرَّجُلِ الْفَاجِرِ " .

Kami berperang bersama Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam-, kemudian baginda berkata kepada seorang lelaki yang mendakwa Islam: "Ini salah seorang daripada ahli neraka". Ketika berlakunya peperangan, lelaki itu berperang dengan sangat keras dan dia tertimpa luka. Kemudian dikatakan: "Wahai Rasulullah! Orang yang engkau sebutkan padanya bahawasanya dia salah seorang ahli neraka adalah orang yang berperang pada hari ini dengan bersungguh-sungguh dan dia hampir-hampir mati". Nabi -ṣollallahu *alayhi wasallam- berkata: "Ke neraka". Berkata Abū Huroyroh, hampir-hampir sebahagian manusia merasa ragu-ragu. Dan ketika mereka dalam keadaan sedemikian, dikatakan: "Bahawasanya ia tidak akan mati, tetapi dia terluka parah". Ketika mana tibanya waktu malam. Dia tidak mampu bersabar atas kelukaannya, lantas dia membunuh dirinya. Maka dikhabarkan kepada Nabi -ṣollallahu *alayhi wasallam- tentang itu. Baginda pun berkata: "Allahu Akbar! Aku bersaksi bahawasanya aku adalah hamba Allah dan Rasul-Nya". Kemudian baginda menyuruh Bilal untuk menyerukan kepada manusia: "Tidaklah seseorang itu masuk ke dalam syurga melainkan jiwa yang berserah. Sesungguhnya Allah menguatkan agama ini dengan lelaki yang fajir". [Ṣoḥīḥ al-Buẖōriyy, kitāb al-Jihād Wa as-Siyar, no. 2850].

Ada empat intipati pada hadis ini. Pertama, ini menunjukkan mukjizat Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- dalam kebenaran lisannya. Kedua, perasaan ragu-ragu itu sememangnya biasa, apatah lagi apabila realiti seolah-olah tidak memihak sang penutur. Jadi, bersabarlah dalam menanti ketentuan Allah pada harinya. Kalau tidak segera, kita pasti akan diperlihatkan.

Ketiga, ini sebagai dalil bahawa bolehnya bekerjasama dengan orang yang kita berdosa jika hal itu memberi manfaat yang lebih besar dan banyak. Keempat, jika Allah meneguhkan agama itu dengan orang yang fajir, maka mengapa pula kita tidak mahu menerima keteguhan agama pada diri kita melalui nasihat yang benar dari orang yang fajir? Sedangkan yang perlu diikuti cumalah pada perkataannya, bukan teladannya. Dosa atau kekurangan yang ada padanya, maka itu tanggungan orang itu sendiri. Apabila kita berpaling dan melekehkannya, maka dosa itu pula yang kita tanggung. Kebenaran tetap kebenaran walau dari mana jua pun ia mendatang. Hadis ini dan kejadian itu mengingatkan kita bahawa Allah berhak dan berkuasa untuk terbitkan permata daripada tanah yang berlumpur serta musnahkan khayalan kita bahawa mutiara hanyalah wujud di tilam yang empuk.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/627352399407923200/dialog-hadis-40-empat-intipati-hadis-allah

com/post/627352399407923200/dialog-hadis-40-empat-intipati-hadis-allah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Al-H̱iṭōb Al-Wajīz : Isu HadisWhere stories live. Discover now