Dialog Ringkas 9

4 0 0
                                    

Lafaz "Atau" Bukan Semestinya Tanda Kewujudan Syak Dalam Periwayatan

Lafaz yang menunjukkan "atau" bukan semestinya menunjukkan wujudnya syak dan waham pada periwayatan tersebut. Boleh jadi lafaz "atau" itu disebutkan untuk pelbagai sebab. Antaranya mungkin cubaan untuk menyatukan lafaz yang mengandungi makna yang sama dalam satu teks atau perawi itu sendiri sememangnya menyebut kalimah itu atau menunjukkan sememangnya sama maksud dengan "dan". Antaranya adalah sepertimana riwayat berikut :

وحَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى ، وَقُتَيْبَةُ ، وَابْنُ رُمْح ، عَنِ اللَّيْثِ بْنِ سَعْدٍ ، عَنْ نَافِعٍ ، أَنَّ صَفِيَّةَ بِنْتَ أَبِي عُبَيْدٍ ، حَدَّثَتْهُ ، عَنْ حَفْصَةَ ، أَوْ عَنْ عَائِشَةَ ، أَوْ عَنْ كِلْتَيْهِمَا ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ - أَوْ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ - أَنْ تُحِدَّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ، إِلَّا عَلَى زَوْجِهَا ، وَحَدَّثَنَاهُ شَيْبَانُ بْنُ فَرُّوخَ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ يَعْنِي ابْنَ مُسْلِمٍ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ دِينَارٍ، عَنْ نَافِعٍ ، بِإِسْنَادِ حَدِيثِ اللَّيْثِ مِثْلَ رِوَايَتِهِ .

Yaḥyā bin Yaḥyā, Qutaybah dan Ibn Rumḥ telah merawi hadis kepada kami, daripada al-Layṯ bin Sa*īd, daripada Nāfi*, bahawasanya Ṣofiyyah binti Abū *Ubayd telah menceritakan kepadanya daripada Ḥafṣoh atau daripada *Ā^išah atau daripada kedua-duanya bahawasanya Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- bersabda, "Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat -atau- yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya untuk berkabung ke atas jenazah lebih tiga hari kecuali terhadap suaminya". Ṣaybah bin Farruẖ telah merawi hadis tentangnya kepada kami; *Abdul *Azīz, yakni Ibn Muslim telah merawi hadis kepada kami; *Abdullah bin Dīnār telah merawi hadis kepada kami, daripada Nāfi* dengan sanad hadis al-Layṯ yang sama riwayatnya. [Ṣoḥīḥ Muslim, kitāb at-Tolāq, no. 2829].

Penggunaan "atau" di sini pada sanad menunjukkan sama erti dengan "dan", manakala "atau" pada sanad kemungkinan percubaan untuk menggabungkan riwayat memandangkan Ṣofiyyah tidak hanya mendengar daripada seorang isteri Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- sahaja. Bahkan, kemungkinan Rasulullah -ṣollallahu *alayhi wasallam- menyebutkan perkara yang sama dengan lafaz yang berbeza. Maka, penggunaan "atau" ini merupakan cubaan untuk gandingkan bersama dalam satu teks.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/622929495473700864/dialog-hadis-9-lafaz-atau-bukan-semestinya

com/post/622929495473700864/dialog-hadis-9-lafaz-atau-bukan-semestinya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Al-H̱iṭōb Al-Wajīz : Isu HadisWhere stories live. Discover now