Part 11 - Daniel Seavey

31 9 0
                                    

"Sanggup ehh Lucas sunbae tu buat kau macam tu kan, Hyerin?" soal Jongdae.

"Kalau dah sayang tu, sanggup buat apa je. Kan, Chanyeol?" tanya Baekhyun. Bahu Chanyeol ditepuk-tepuk sebelum diurut leher Chanyeol. Chanyeol menjeling Baekhyun sebelum mengangguk perlahan.

FLASHBACK

EXO bergerak ke rumah Hyerin. Mereka hanya bersebelas memandangkan Kyungsoo tidak dapat ikut harini. Chanyeol yang berjalan di belakang sekali berhenti saat member lain berhenti. Mereka semua memandang Chanyeol.

"Wae?" soal Chanyeol garang.

"Kau bukan suka Hyerin ke? Tapi kenapa kau cakap kau tolong dia semalam sebab dia dah tolong selesaikan hutang appa kau dengan sebab kawan?" soal Jongdae.

Mata Chanyeol membulat. Menyesal sebab bagitau Jongdae yang dia suka Hyerin. Member lain tayang riak terkejut. Jongdae pula sudah menekup mulutnya tanda kantoi.

"Kau suka Hyerin?" tanya mereka serentak. Chanyeol hanya mengusutkan rambutnya dan berlalu pergi.

"Macam mana kau tahu yang dia suka Hyerin?" soal Luhan kepada Jongdae.

"Dia yang bagitau aku. Sebenarnya dia tak kasi bagitau korang tapi aku terlepas cakap. Hehehe." kata Jongdae sambil menggosok lehernya.

"Patutlah dia angin. Dah lah, jom gerak. Nanti lambat sampai rumah Hyerin." arah Junmyeon.

END OF FLASHBACK

Member lain sudah tersenyum-senyum menahan tawa. Hyerin pula pelik. Chanyeol sayang dia sebagai kawan je kan? Apa yang kelakar?

"Thanks korang sebab tolong aku semalam. Kalau korang tak datang, aku tak tau apa yang sunbae buat kat aku."

"Kitorang membantu je Hyerin. Yang banyak tolong sebenarnya Kyungsoo dengan Chanyeol. Kyungsoo yang nampak kau kena culik and Chanyeol tolong pukul sunbae." kata Luhan. Hyerin tersenyum. Pandangannya dialihkan ke arah Chanyeol.

"Thanks, Chanyeol."

Chanyeol hanya membalas dengan senyuman. Dan sekali lagi, member lain sudah tersenyum-senyum. Dasar kawan. Tak menganjing tak sah!

●●●

Hyerin yang baru tiba bersama Hyecheol pelik apabila ramai pelajar berkumpul di papan kenyataan.

"Apa yang diorang tengok tu?" soal Hyerin kepada seorang pelajar.

"List students yang dapat join Program Pertukaran Pelajar Korea - New York."

Pelajar itu berlalu pergi selepas melihat namanya tiada di dalam senarai. Jelas sedikit riak kekecewaan pada mukanya. Hyerin memandang Hyecheol.

"Confirm tak ada nama kita. Program ni mesti untuk orang yang tak mampu. Kita ni lebih dari mampu, Rin." Hyerin cemberut.

"Rin tak berharap pun ada nama kita. Kalau ada pun Rin tak pergi kut. Well, bagilah peluang dekat orang lain nak merasa sekolah dekat sana. Kitakan dah merasa." Hyecheol mengusap rambut Hyerin.

"Macam nilah adik hyung. Dah jom masuk kelas."

●●●

Today is the day. Harini pelajar dari New York tiba. Mereka tiba di Korea beberapa hari lalu. Pelajar dari Korea pula sudah bertolak minggu lalu. Harini juga mereka mula bersekolah di sana. Program ini hanya berlangsung selama sebulan.

Hyerin duduk di mejanya. Dia tak teruja langsung dengan kehadiran pelajar dari New York itu. Khabarnya, setiap kelas akan menerima seorang pelajar.

Kelas tiba-tiba sahaja bising tatkala pelajar kelas itu berduyun-duyun masuk kerana kehadiran cikgu. Mata Hyerin membulat saat melihat pelajar yang berada di belakang guru kelasnya itu.

"Daniel!!!" jerit Hyerin.

Semua pelajar di kelas itu memandang Hyerin pelik. Hyerin menunduk tanda maaf atas kelakuannya. Hyerin terlalu gembira apabila melihat rakan baiknya berada di situ. Selain Tiffany, Daniel juga rakan baik Hyerin.

Mereka bertiga memang bersahabat sejak kecil. Ibu bapa mereka juga saling mengenali. Cuma awal tahun lalu, keluarga Daniel menetap di rumah neneknya atas faktor kesihatan nenek dia.

"Daniel, you can introduce yourself." arah guru kelas.

"Hye. My name is Daniel James Seavey. You can call me Daniel. I hope you can give me good cooperation."

"So, welcome to Korea, Daniel. You can take your seat beside Hyerin."

Daniel menuju ke sebelah Hyerin. Sebelah Hyerin kosong semenjak Eunji pergi. Mujur sahaja sebelah kanannya ada Chanyeol. Kurang sedikit bosannya.

"Daniel! I miss you so much! How's your grandma? She's getting better?" soal Hyerin gembira selepas memeluk Daniel.

"Hyerin, fokus. Nanti-nanti boleh sembang dengan Daniel tu. Nanti kamu juga nak ajar dia."

"Nae, saem. Mianhaeyo."

●●●

Chanyeol hanya melihat Hyerin bermesra dengan Daniel dan budak pertukaran pelajar yang lain. Makanannya tidak disentuh dan matanya tak lekang dari memandang meja mereka.

"Dahlah Chan, dorang kat sini sebulan je. Nanti Hyerin lepaklah balik dengan kita. Lagipun ni kan first day, biasalah tu." pujuk Jongdae.

"Entah kau ni. Jealous tak bertempat." sampuk Baekhyun. Kyungsoo terkejut. Dia ada terlepas apa-apa ke?

"Kenapa kau jealous, Chan?" soal Kyungsoo naif.

"Haahlah! Kyungsoo tak tau lagi, kan? Chanyeol suka Hyerin. Masa kitorang nak lawat Hyerin haritu, Jongdae terlepas cakap. Kau tak ada kan masa tu?" Kyungsoo hanya mengangguk.

"Aku pun suka Hyerin tapi Chanyeol kawan aku. Tapi Chanyeol tak bagitahu Hyerin lagi, kan? So aku ada chance lah, kan?" monolog Kyungsoo di dalam hati.

Jeng jeng jeng! Uri kyungsoo ni jahat ke nanti? Tunggu jelah hehwhewhhwhhwheh *gelak jahat* Haa! Jangan lupa vote and comment ;)

update : 20/04/22 - rasanya kan macam every chapter ada flashback tau ㅋㅋㅋ entahlah weh, mayra pun tak tau apa yang mayra tulis dulu so gitu ahh, hadap jelah labu 😂

[C] Yeonam Itu Yeochin Aku (Chanyeol EXO)Where stories live. Discover now