Bab 4

7.7K 452 7
                                    

Rules 4

Jealousy is a part of love

"So, siapa Hairul? " Aakiff tiba-tiba membuka mulut.  Ketika ini mereka dalam perjalanan ke rumah Aakiff di selangor.  Cuti sem cuma berbaki 2 minggu. 

"Macam mana kau tahu nama dia Hairul?" soal Adwa hairan. 

"Aku tanya ummi, " balas Aakiff tenang.  Wajahnya tenang tanpa sebarang riak. Adwa mengangguk paham.

"Ex aku masa zaman diploma dulu, " keluh Adwa.  Rasa berat hatinya untuk bercerita membuka kisah lama.
"Teruk jugak taste kau ni, " senda Aakiff.  Adwa sekadar mengeluh berat.  Memang tidak ada salahnya kata-kata Aakiff.  Dia sendiri tidak pasti kenapa dia boleh sukakan si. hairul yang gila tu.

"Well,  people who are in love tend to be blind, " balas Adwa kesal.

"Kau still cintakan dia ke? " Aakiff bertanya.  Adwa memandang Aakiff untuk melihat kalau-kalau ada tanda cemburu di wajahnya.  Namun begitu,  wajah Aakiff tetap seperti biasa. Tanpa riak.  Adwa mencebik kecil.

"Tak.  Kalau aku cintakan someone,  aku takkan mudah terima kau jadi suami aku, " jawab Adwa ikhlas. Dan itulah kenyataannya.  Bila dia jatuh cinta. Adwa takkan mudah untuk terima orang lain.  Sebab hatinya hanya mahukan orang yang dicintainya saja.

"Kau pulak? " Adwa menyoal.  Aakiff mengangkat kening. 

"Kongsilah sikit pengalaman kau jatuh cinta, selau aku tanya kau. Kau akan balas no comment.  I think i deserve to know now that i am your wife. Betul tak? " Adwa cuba memancing Aakiff.  Dia sebenarnya curiga dan teringin nak tahu tentang kisah hidup Aakiff.

"Not really that interesting." kata Aakiff membuatkan Adwa menjeling geram.  Suka sangat berahsia.

"Well,  at least not before this one, " sambung Aakif lagi menarik perhatian Adwa.

"This one?" Adwa mengerutkan dahi.  Aakiff mengganguk.

"Let just say,  she's so special, " balas Aakiff dengan senyuman di bibir.  Adwa merasakan satu perasaan tidak tenang hadir di hatinya.  Apa kena dengan aku ni.

"Kau still sayang dia lagi? " takut-takut Adwa bertanya.  Namun cuba mengawal suara agar tidak menunjukkan rasa kecewa yang tiba-tiba muncul dalam dirinya ketika itu.

Aakiff sekadar mengangkat bahu.  Ketika itu,  Adwa rasa dirinya teramat kecewa.  Kenapa Aakiff setuju untuk berkahwin dengannya kalau hatinya untuk orang lain.  Bukankah itu suatu penyiksaan untuk diri sendiri dan mungkin juga untuk Adwa.

Adwa memilih untuk mendiamkan diri sepanjang perjalanan.  Dia mencapai earphone dari begnya dan mendengar lagu.  Lagu di playlistnya berkumandang.  Mendengar lagu It's you Ost kdrama Healer,  menambahkan sayu di hatinya.  Perlahan-lahan Adwa memejam mata.
Aakiff yang sedang memandu menjeling sekilas ke arah Adwa yang telahpun memejamkan mata.  Dia menarik nafas lemah sebelum menguak rambut.

Kereta itu sunyi sepi,  sehinggalah Aakiff memberhentikan kereta di RnR untuk makan dan solat.  Dia bersandar pada kerusi kereta.  Bermacam-macam timbul di benak fikirannya ketika itu. 

Ketika itu,  Adwa juga mula sedar dari lenanya.  Dia berpaling ke arah Aakiff yang sedang termenung.  Apalah yang berada di fikiran insan bernama Aakiff ni.

Perlahan dia menyentuh lengan Aakiff. Aakiff lantas berpaling ke arahnya.

"Jauh termenung, " tegurnya.

Aakiff sekadar memandangnya tanpa berkata apa-apa. Adwa mengerutkan dahi.  Dah kenapa pulak? 

"Jom makan, " ujar Aakiff dan terus berlalu keluar daripada kereta.

Mine (Always & Forever) ✔️ CompletedWhere stories live. Discover now