BAB 70

35.3K 957 23
                                    

Suasana gelap di ruang tamu langsung tak membantu Ryle untuk melelapkan mata. Beberapa kali dia cuba untuk melelapkan matanya namun dia masih tak boleh. Entah kenapa, fikirannya asyik teringatkan pada perbualannya bersama Kuza tadi.

"Sanggup you buat I macam ni, Ryle? Apa salah I sampai you sanggup dua kan I?!"jerkah Kuza sambil menangis dalam talian.

Ryle sudah ketap bibir. Satu keluhan berat dia lepaskan.

"I.. I tak duakan youlah, sayang. Itu.. itu cuma salah faham. You jangan percaya semua itu." dalih Ryle walaupun kenyatannya sekarang dia tidak mahu membohongi sesiapa.

Dia mahu beritahu perkara yang sebenar. Dia mahu semua orang tahu siapa Aysara dalam hidupnya namun Ryle tak mampu untuk mengaku fasal hal itu bila dengan Kuza.

"Kalau betul salah faham, kenapa you cari dia??" soal Kuza masih tidak percaya kata-kata Ryle.

Kali ini, Ryle terdiam. Dahinya berkerut.

"Kenapa you cakap I cari dia?"

"I pergi rumah you. I cari you. I cari perempuan itu but you berdua langsung tak ada. So, ada sebab lain ke you keluar dari selain cari dia? You sayangkan dia kan Ryle?! You sayang kan dia dan bukannya I kan, sekarang ni?!"bertubi-tubi soalan dihamburkan oleh Kuza.

Ryle sedikit terkedu dengan andaian Kuza yang seratus peratus betul itu. Tak sangka Kuza dapat tebak segala nya. Dia sudah serba salah.

"Kenapa you sanggup buat I macam ni, Ryle? You kata yang you akan kahwin dengan I but now hati you pada orang lain. Apa yang I buat sampai you sanggup buat benda ni pada I?" tangisan Kuza makin menjadi-jadi.

Bibirnya diketap. Mendengarkan Kuza menangis begitu. Ryle dihimpit rasa bersalah.

Yurp, dulu Kuza adalah segelanya untuk dia. Apa yang dia mahukan ketika itu adalah Kuza. Segalanya tentang Kuza dia sukakan namun sekarang, keadaannya sudah berbeza. Hatinya bukan sepenuhnya pada gadis itu malah.. Ryle akui dalam hatinya kini ada nama orang lain.

Nama gadis yang tiba-tiba hadir dalam hidupnya. Ryle menyauk rambutnya ke belakang. Huh.. gadis itu berjaya rampas hatinya dari terus mencintai Kuza. Ryle akui hatinya sudah mula jatuh sayang pada gadis itu namun entah kenapa sukar untuk Ryle ungkap kan perasaan itu.

"I taknak cakap fasal hal ini, Kuza. I rasa kita tak patut bahaskan fasal benda ni." Ryle cuba berdalih.

"I dah agak dah. You nak mengelak kan? Kenapa, you takut nak mengaku yang sekarang you dah tak sukakan I.. huh?! You memang sama macam lelaki lain, Ryle. Sanggup tinggalkan I demi perempuan lain!! I hate you..!!" luah Kuza dalam nada marah.

"Kuza.. I.." belum sempat Ryle menghabiskan bicaranya, Kuza pantas memangkas.

"I takkan biarkan you jadi milik sesiapa.   Dengar itu, Ryle! I takkan lepaskan you.. you're only mine!!" ugutnya sebelum menghabiskan bicaranya.

Ryle sudah ketap bibir bila teringat kan tentang hal itu. Tak mungkin.. dia kenal Kuza. Gadis itu kalau marah memang akan bercakap macam itu. Ryle cuba sedapkan hati.

Dia kembali membaringkan tubuh nya di atas kerusi. Baru sahaja dia mahu menutup mata, tak semena-mena pandangannya teralih ke arah bilik Aysara.

Senyumannya menyinggah.
...

Kejadian pagi tadi masih bermain dalam fikiranku. Biadab!! Kenapa makin hari, lelaki bernama Firzan itu makin biadab? Dahulu, dia cuma menggatal dengan kata-kata dan sekarang dia berani buat aku macam  perempuan tak ada harga diri.

Bila Hati Bisik Cinta (✅ Completed)Nơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ