BAB 3

29K 1.1K 15
                                    

Langkahku aku percepatkan menuju ke arah kedai Pak Semat yang masih berada jauh di hadapan. Entah kenapa, jantung aku asyik berkobar sahaja apabila namaku masih diseru suara garau dari arah belakang.

"Sara, tunggu aku.. Sara!" laung nya berkali dari arah belakang.

Dari jarak suara, aku dapat rasakan jarak antara dia dan aku semakin dekat. Baru sahaja aku mahu ubah langkahku kepada pecut tak semena- mena tanganku disambar nya dari belakang. Terus mati langkahku dibuatnya.

"Apa ni?!" gertakku cuba melepaskan tanganku daripada digenggamnya erat.

Lelaki di hadapanku itu masih memainkan wajah bersalahnya. Aku pula sudah cuba untuk meloloskan diri daripada pandangannya. Fitrah aku sebagai seorang perempuan sangat menghadkan aku untuk melepaskan diri.

"Cuba dengar dulu apa yang aku nak cakapkan ni?" rayunya masih memegang tanganku erat.

"Then,kau bercakap itu pakai tangan ke pakai mulut? Please, lepaskan aku!" jerkah ku dalam nada marah.

"Cuma kalau kau janji, yang kau tak kan lari dari bercakap dengan aku?" soal lelaki itu sudah mahu buat perjanjian.

Pada awalnya, aku memberontak namun akhirnya, aku cuba untuk tenangkan diri. Wajah Firzan yang ada di hadapanku aku pandang dengan wajah yang cuba ditenang- tenangkan.

"Fine. Aku dengar then le.. pas.. kan." aku sebut satu persatu suku kata pada hujung perkataan.

Terus Firzan lepaskan aku. Disebab kan aku sudah berjanji dengannya, jadi aku terpaksa untuk dengar butir bicara yang mahu dibahaskannya. Ikutkan hati memang aku nak terus melarikan diri tapi.. aku takut pula kalau kali kedua aku larikan diri and dia still dapat tangkap aku. Hmm, bahaya bhai..

"Cepatlah cakap apa yang kau nak cakapkan itu?!" soalku dalam nada acuh tak acuh. Tanganku sudah bersilang di dada.

Firzan mengeluh perlahan memandang aku. Sempat dia mencuri pandang melihat wajah aku sebelum pandangannya dialihkan ke tempat lain.

"Aku masih sayangkan kau." spontan ayat keramat itu dihamburnya pada aku.

Terbeliak biji mata aku dibuatnya tatkala mendengar luahan hati Firzan itu. "Apa yang kau merepekkan ni?" terjahku dengan nada pelik plus tak puas hati.

"Aku sayangkan kau, Sara. Aku sayangkan kau.." berkali dia sebut perkataan sayang itu sehingga buat kan telinga aku rasa nak bernanah.

Firzan Daud bin Haji Md. Idris, anak ketua kampung Sungai Selamat sekaligus anak Imam kampung ini. Aku dan dia bersekolah menengah sama-sama dahulu. Di sekolah dulu, dia juga memegang jawatan tertinggi sebagai Ketua Pengawas Sekolah Sungai Selamat. Yurp, pengaruhnya dalam kepimpinan sangat kuat cuma sayang,.. dia bukannya bagus untuk semua perkara.

Biasalah bila zaman remaja, buat hal manis sekali sekala itu perkara biasa. Aku bercinta dengan Firzan selama dua tahun tapi bukan atas dasar cinta yang tulus dan ikhlas daripada hati tetapi.. hanya desakan rakan semata-mata. Dahulu, aku adalah Pengerusi kepada Pengawas Perpustakaan jadi kawan-kawan aku yang lain suka satu-satukan aku dengan mamat annoying ini. Nak dijadikan cerita, disebabkan otak remaja aku itu penuh dengan kecetekan.. akhirnya aku sudi bercinta dengan Firzan selama dua tahun.

Nampaknya aku ni tak adalah rugi sangat bercinta dengan dia memandangkan setiap kali keluar temujanji, dia yang akan belanja aku. Bila bayangkan semula, memang mewah hidup aku waktu itu. Dua kali hari jadi aku ditemani dengan hadiah mahal. Ahahah.. tapi, hubungan itu tak berpanjangan bila kawan-kawan aku beritahu aku yang Firzan pasang perempuan lain belakang aku.

Kecewa? Marah? Putus asa? Putus cinta? Pfftt.. semua itu aku tak rasa bila dapat tahu dia ada perempuan lain belakang aku. Cuma, satu aje yang aku rasakan ketika itu.. diperbodohkan oleh seorang lelaki yang bukannya ajnabi aku. Itulah kali terakhir aku bercinta dengan lelaki dan lepas itu, aku tekad taknak bercinta hmm.. kalau boleh terus kahwin aje. Tak payah nak susahkan hidup!

Bila Hati Bisik Cinta (✅ Completed)Where stories live. Discover now