BAB 11

22.3K 929 17
                                    

Satu persatu kedai yang terdapat di sepanjang jalan itu aku cari namun kelibat kedai yang Mina katakan semalam masih belum aku jumpa. Huh?!!! Betul ke si Mina ni? Betul ke tempat ni? Aku sudah mulai ragu.

Macam mana aku boleh ada kat jalan Tunku Abdul Rahman ni? Semuanya sebab nak belikan hadiah untuk adik 'kesayangan' aku itu. Semalam adalah juga aku berura minta dia ubah permintaannya. Mintalah apa saja kecuali dua perkara. Satu, hadiah lebih daripada RM100 dan yang kedua.. poster atau apa-apa barang berkaitan dengan selebriti ini.

Itu yang aku paling malas itu! Si Aysha itu kalau request barang mesti nak limited edition. Cis, dia fikir aku ni berduit sangat nak belikan dia barang tak function itu?

Sat! Aku nak tanya. Apa guna kau kumpul gambar artis pujaan kau berlonggok kalau dia tak pernah pun nak simpan gambar kau sebagai memori? Pfft.. sungguh membuang masa.. plus, ia juga sangat menyedih kan untuk manusia sebegini. Seperti contoh si Aysha itu!

Satu keluhan berat aku lepaskan. Termasuk kali ini, sudah dua kali aku jalan tempat yang sama. Kaki yang terasa lenguh, aku cuba kuatkan. Tolonglah jangan buat usaha aku ni jadi sia-sia please. Sudahlah aku sanggup minta cuti semata-mata nak belikan poster yang tak mendatangkan kebaikan dunia itu. Huh!! Dasar..

Aku cuba tukar langkah menuju masuk ke lorong lain pula. Dalam jiwa, rasa mengalah ku mulai bertandang. Kalau tak jumpa juga kali ini.. aku fad up!! Lantaklah, nak kena sisterzone sekalipun. Aku tak kisah. Yang penting, aku tahu aku pernah berusaha untuk puaskan hati Aysha itu.

Sempat juga mataku melilau mencari sesuatu di situ sehingga lah..

Mataku terus bersinar tatkala melihat sesuatu yang berjaya buat kan aku rasakan ini adalah hari paling indah. Now, sisterzone gonna be die! Senyuman ku terus meleret. Phuh, untung betul aku hari ini.

Terus aku berlari anak menuju masuk ke dalam salah sebuah kedai yang berderet di sepanjang lorong itu. Masuk sahaja ke dalam kedai itu, aku disapa dengan wajah-wajah asing yang aku pasti, aku malas nak ambil tahu.

Ada yang mata sepet, ada yang bibir menjuih, ada yang kulit cerah dan tak lupa juga ada yang acah cool perasan glamor. Dan, mungkin ada yang tahu siapa sebenarnya yang aku maksudkan itu...??

"Ada apa ya, dik?" sapa seorang pakcik berusia lingkungan 50-an tahun. Rasanya, dia penjaga kedai ini.

Aku melukis senyum melihatnya. Mataku sedari tadi memandang ke arah poster yang melekat pada dinding kedai. Jelas besar poster lelaki itu. Huh, muka kereknya itu bertayang. Pfft..

"Poster mamat ni ada lagi tak, pakcik? Kalau ada, saya nak satu." pintaku sambil jari telunjukku menuding ke arah gambar si pelakon yang si Aysha itu minatkan sangat.

Entah apalah bagusnya si Ryle itu sampai Aysha tergila-gilakan artis yang baru menang dua piala itu? Kalau piala cerdik pandai tak apalah jugalah, ini piala tak datangkan apa-apa manfaat. Hanya dijulang atas sebab ramai yang minat dan undi. Huh, kesian..

Pakcik itu terus menoleh ke arah poster Ryle yang terpapar. Lalu senyumannya menjungkit. Wajah aku kemudiannya dipandang.

"Adik memang betul-betul bernasib baik hari ini. Tinggal satu aje lagi poster Ryle ini." beritahunya masih mengukir senyum.

Aku sudah angkat kening. "Laku ke pakcik poster mamat ni?" soalku bila pakcik itu seperti teruja bila aku orang yang 'bertuah' dapatkan poster Ryle itu.

Kali ini soalan ku disambut tawanya mengekek. Aku yang ada di hadapan pakcik itu sudah menarik sengih sumbing. Erk, ada yang kelakar ke pakcik?

"Kalau tak laku, takkannya habis. Baru pagi tadi, 100 keping dia hantar.. tak sampai 24 jam, laku keras poster ini. Hmm.. pakcik tak hairanlah sebab budak Ryle ini memang muka boleh jual." ujar pakcik itu sempat buka ruang berbual dengan aku.

Bila Hati Bisik Cinta (✅ Completed)Where stories live. Discover now