Bab 56

29.2K 1K 21
                                    

Alya..Alya..Alya

***

Alya terjaga dari tidur sebaik Puan Mariam memberhentikan keretanya di hadapan rumah Tokwan iaitu ibu kepada Encik Abu. Perjalanan dari KL ke Tapah hanya ambil masa selama 2 jam setengah.

"Awak.." Kejut Alya menepuk pipi Hariz lembut. Hariz terjaga. Dia menggosok matanya.

"Syok tidur?" perli Puan Mariam kepada semua anaknya tak tertinggal cucunya juga. "Syok Mi. Rasa mimpi yang indah." balas Hadif. Puan Mariam menjeling Hadif.

Mereka disambut Tokwan yang bertongkat di hadapan rumah. Tokwan tersenyum sebaik terlihat cucunya turun dari kereta.

"Abu mana?" soal Tokwan sebaik Puan Mariam menyalamnya. "Abang Abu ada meeting dekat Beaufort." jawab Puan Mariam. Tokwan mengangguk. Hariz turun sambil tangannya membuka seat belt baby car seat. Tokwan masih tak perasan kerana mereka turun ikut pintu sebelah kiri. Tokwan ada di bahagian kanan.

"Awak saya seram lah." Alya mengelap peluh yang ada di tapak tangan itu ke seluar jeans miliknya. "Rileklah. Muka Tokwan saya bukan macam cannibal." sempat pulak dia buat lawak hambar. (sama kan manusia makan orang dengan tokwan nya tu dah kenapa Riz)

"Memang lah tapi saya seram!" Alya masih dengan perasaannya. Alya memegang tangan Hariz takut. Hariz membalas pegangan tangan itu. Sebelah tangan Hariz lagi angkat Adam yang berbaring di bahu Hariz. Moody bila baru bangun tidur.

"Jom!" ajak Hariz

Oops! Questa immagine non segue le nostre linee guida sui contenuti. Per continuare la pubblicazione, provare a rimuoverlo o caricare un altro.

"Jom!" ajak Hariz. Alya mengangguk dan mengikut langkah Hariz. Sebaik terlihat Hariz, hati Tokwannya gembira bila semua cucunya pulang. (Hafiz takde kerana dah sama negara Azrul sekarang ni)

Alya datang dengan senyuman. "Tokwan." sambut Hariz. Tokwannya tersenyum pada Hariz. Hariz menghulurkan Adam pada Alya. Seperti tahu apa yang akan Tokwan buat pada dia.
"Hariz!" Giliran Hariz pula dicium Tokwannya rakus. Hariz tadah mukanya. Hadif tak senonoh dia lap air liur Tokwan yang berbaki. Dia agak tak selesa orang cium tapi Hariz tadah je.

"Rindu cucu tokwan ni. Muka nakal lagi." kata Tokwan. Hariz tersenyum kelat. Tokwan pandang pula pada Alya dan Adam. Alya melontarkan senyuman dan terus menyalam Tokwan.

"Ini isteri Riz, Wan. Nama dia Alya. Ini anak Riz, Adam." Hariz perkenalkan. Tokwan terkejut tetapi melontarkan senyuman selepas itu. "Sini wan nak cium Alia juga." sebut Tokwan. Alya menghulurkan Adam pada Hariz balik. Dia tahu cara ciuman Tokwan tu dahsyat. Tokwan cium pipi Alya, dahi Alya lepastu pipi balik lepastu dahi. Itu benda yang sama dia buat dekat Kaklong dan Hadif. Stress Hadif!

"Wan dah ada cucu menantu." gembira Tokwan. Tokwan memandang Adam. Hariz membelakangkan Tokwan untuk tunjukkan muka Adam yang moody berbaring di bahunya.

"Siapa nama tadi? Amar?" teka Tokwan. "Adam, Tokwan." Hadif sampuk. "Ouh Adam." Tokwan mengusap pipi gebu Adam. Adam diam dan menunjukkan muka pelik dia. Orang baru memang akan dipandang stranger oleh baby. (Tokwan ni agak-agaklah teka nama pun. Dari Adam jadi Amar. Ajaib!)

Kerana Adam IskandarDove le storie prendono vita. Scoprilo ora