Bab 51

28.7K 1K 23
                                    

Azrul bangun tidur. Lambat sungguh dia bangun. Dia membuka handphonenya memandangkan dia terdengar bunyi mesej masuk banyak kali sejak subuh tadi. Tapi pergi lantak lah tak nak buka siapa suruh kacau tidur orang. (kalau lah emergency habislah)

Azrul membuka handphonenya. Wallpaper gambar Athirah muncul. Dia mengusap gambar Athirah. Terasa rindu pada gadis itu. Semakin hari perasaan sayang itu semakin menebal dalam dirinya lagi lagi sejak Athirah berhasrat untuk berubah.

Masuk 11 mesej.....

Sayang ❤

Awk sorry psl tadi.
tanak reply chat sye ke?

Good Morning Awk!
Ermm..tanak reply ke?
Awk mak beli nasi lemak awk beli haritu. Rase dia same.
Awk tanak dtg sini? Mak rindu awk. Saye? Lagi rindu awk.
Sayang...Ermm takpelah tanak reply.
Sorry awk. Janganlah macam ni.

Rindu awk.
Saye dh mkn tengahari.
Ibu dh pergi kerja. I aloneeee.

Azrul sedih.

"Awak! Saya pun rindukan awak." kata Azrul sendiri pada telefonnya. Dia nak jumpa Athirah tapi egonya lebih mengatasi dari perasaan ingin jumpa. Dia tutup handphone kembali. Dia mendengus.

Dia menggaru kepala. Lantas tuala pun dicapai dan keluar dari bilik. Bunyi ibunya bergelak ketawa dengan sebuah suara garau dan semestinya itu lelaki. Dia menggeleng kepala saje. Ini bukan pertama kali dia dengar. Dia sudah dengar benda-benda ni 5 bulan selepas kepergian bapanya. Dalam tempoh 5 bulan itu, Ibunya tekanan jiwa dan murung. Tetapi beransur pulih selepas itu dan datang dengan perangai baru yang bersilih ganti lelaki.

***

"Baby Sharkk...Dododododo baby shark dododododo baby shark! Mommy shark dodoodoo mommy sharkk ddododo dod mommy shark!...." Alya menyanyi bersama Adam. Adam senyum sambil gigit jari dapat dengar lagu tu.

 Adam senyum sambil gigit jari dapat dengar lagu tu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Daddy Shark.. dodododoodo daddy shark dodododo daddy shark!" Alya menyanyi lagi sambil menyuapkan bubur nasi ke dalam mulut. Sekarang Adam obses dengan lagu tu pulak. Bila lagu tu dah habis. Adam akan menangis untuk pinta diulang balik.

"Siapa anak Baba dengan Ibu?" soal Alya. Adam yang sedang melayani lagu baby shark pandang Alya. "Saya!! Saya!! Baba dengan Ibu sayang saya!!" Alya jawab sendiri. Dia tanya dia jawab. Adam gelak kepalanya satu round seperti planet round dekat orbit. Habit baru Adam kalau dia suka dengan apa yang dia dengar.

***

Athirah turun ke bawah rumahnya. Nak beli roti memandangkan dia lapar. Tak sengaja dia terlanggar Eyoy. Bekas boyfriend dia sebelum couple dengan Radhi dan semestinya sebelum Azrul juga.

"Hi Athirah kan?"

"Ha ye. ye. Yoy kau buat apa sini?" tanya Athirah senyum pada Eyoy. Eyoy mengangkat kening.

"Rambut dah hitam lepastu pendek paras leher. Comel." Eyoy tak mengendahkan soalan Athirah sebaliknya memuji pula. Athirah tersenyum bangga bila ada orang puji. Lagi dia bangga bila Azrul yang suggest rambut tu. "Haha! Sampai bila nak rambut karat tu kan. Itu bukan rambut dari aku lahir. Baik tukar rambut asli aku." balas Athirah dalam masa yang sama memerli Eyoy yang rambut karat dengan jambul yang panjang.

"Boleh tahan mulut kau ni. Cium kang depan public ni." gurau Eyoy dalam masa yang sama dia tertarik dengan penampilan baru Athirah. Comel sangat rambut pendeknya itu.

"Ehh ehh. Tak eh. Aku nak berubah. Tak nak main dah benda-benda macam tu." Athirah pantas menolak. Dia membayar di cashier berhasrat untuk beredar tetapi....

"aku nak kau balik." pinta Eyoy menggengam lengan Athirah. Athirah menolak lengan itu perlahan.

"Sorry! Tapi hati aku dah berpunya." Athirah perlahan menolak tangan Eyoy dari pegang tangannya. Eyoy ikut.

"Siapa?" bentak Eyoy membuatkan Athirah terkejut. Dia berusaha untuk cool. Hatinya pula berharap kalau lah Azrul ada dekat sini dan pertahankan dia. Alahai indahnya tapi Azrul tak kelihatan.

"Azrul. Aku sayang dia. Dia juga penyebab aku berubah." perlahan dan lembut saja kata-kata Athirah tolak cinta Eyoy. Dia perlahan pegang tangan Eyoy.

"Banyak lagi perempuan yang bagus dari aku. Carilah." pinta Athirah lalu beredar dari situ.

Jujur dia terasa sebak sebab lelaki kebanyakkannya semua buat kekerasan keatas dia dan tidak tertinggal Azrul juga! Tapi Azrul jugalah penyebab dia ingin berubah.

Masuk rumah, Athirah segera kunci pintu. Takut budak Eyoy tu ikut ke apa ke. Athirah masuk ke bilik. Dia mencapai handphonenya. Dia mendial nombor Azrul.

Tapi tak angkat. Athirah tinggalkan voicemail pada Azrul.

***

Azrul selesai mandi. Terdapat 3 missed calls dari Sayang ❤ dapat juga voicemail. Segera Azrul membuka.

"Awak!! Kenapa awak tak angkat? Kenapa awak tak nak angkat?Awak tak sayang ke? Awak. lengan saya sakit. Saya jumpa Eyoy. Dia genggam tangan saya. Saya takut. Awak tak...." Azrul tak tahan marahnya. Dia terus menutup handphone. Dia rindu suara itu tapi dia lagi marah bila Athirah report sebegitu rupa.

Dia keluar dari bilik capai kunci motornya. Dia pecut motor ke markas Eyoy. Eyoy kebetulan baru pulang. Dia nak masuk ke dalam rumah. Azrul segera turun dari motor.

"Oii Sial!" panggil Azrul. Eyoy menoleh pada Azrul pelik. Azrul berjalan pantas lalu menghadiahkan satu tumbukan mengena pada muka Eyoy. Hentakan lutut mengena pada perut Eyoy. Eyoy rebah di tanah. Dia pegang mukanya yang sudah berdarah. Kena pukul dengan orang yang tengah marah memang teruklah jadi dia en.

Azrul sepak punggung Eyoy beberapa kali sebelum naik motor dan beredar. Sempat dia tunjuk 'middle finger' pada Eyoy. Eyoy diam dan berusaha untuk bangun. Dia meludah darah yang di mulutnya.

***

Azrul parked motornya di hadapan flat Athirah. Dia turun motor.

Azrul mengetuk pintu rumah Athirah. Athirah membuka terkejut Athirah terus memeluk Azrul. Betapa dia rindu bau Azrul betapa dia rindu dengan Azrul.

"Awak!!" Athirah gembira. Azrul tidak membalas pelukan Athirah. Muka gembira Athirah adalah penenang Azrul. Azrul berasa tenang nampak Athirah.

"Tengok tangan." Azrul lekas meleraikan pelukan itu. Dia menarik tangan Athirah. Nasib tak luka.

"Jaga diri. Sayy..Aku balik dulu." Kata Azrul gagap. Dia terus beredar dari situ.

Athirah pandang kepergian Azrul sambil mulutnya mengira detik. "Awak pandang belakang." Athirah berkata sendiri. Azrul berhenti lepastu teruskan perjalanannya semula. Hampeh! (ingatkan berhenti tu nak pusing)

Disebalik dinding lif, Azrul meninjau Athirah yang masuk ke dalam rumah dengan wajah sedih. Lagi dia menderita tengok Athirah macam tu tapi dia masih marah bila Athirah tak bagitahu dia apa-apa tentang duit pil itu. Sakit hati!

*anotherupdate

*Azrul boleh laga kepala dengan Encik Abu. Ego tu melampau.

*Halya or Azrah?

*Dont forget to leave your comment and vote below!

*Keep Supporting Kerana Adam Iskandar.

*Please vote to appreciate my story. Tak rugi apa pun vote je. Sekurang-kurangnya ada juga lah orang yang hargai karya saya. Bukan jadi silent reader semata! Saya tak marah guys pun jangan marah

Kerana Adam IskandarWhere stories live. Discover now