Bab 71

26.2K 600 16
                                    

Erynna membantu Puan Kalsum menyediakan makan malam. Setelah lauk-pauk dihidangkan , mereka mulai menjamu selera bersama.

Erynna mencubit sedikit isi ketam dan disuapkan dengan nasi kepada Mikyad.

" ami!! " Mikyad memukul lembut lengan Erynna. Erynna memandang ke arah anaknya.

" dap!! " ucap Mikyad riang sambil menunjukkan thumb up nya.

Erynna ketawa kecil melihat gelagat anaknya.

" edi!! Nyang!! Dap!! " ucap Mikyad lagi dengan kepalanya yang dianggukan.

" dap?! Mamam agi pat " balas Tengku Mukhriz.

" meh nyang suap. " ucap Puan Kalsum sambil menyuakan segumpal nasi kepada Mikyad. Mikyad terus mengunyah suapan itu.

" Rynn! Hang ni opah tengok makin berisi. Hang ada apa-apa ka? " soal Puan Kalsum.

" mestilah opah! Along nak dapat adik baru kan? " Tengku Mukhriz membuat high 5 dengan anaknya. Mikyad membalas dengan menepuk tapak tangan bapanya.

" lah. Berapa bulan dah? "

" baru sebulan. " balas Erynna.

" awal lagi ni. Hang jaga kandungan elok-elok na. Jangan buat kerja berat-berat. Jangan buat benda lasak-lasak dengan anak. Budak kecik kita tak tau. Takut dia tertolak , tersepak. " Puan Kalsum sudah mula menyampaikan amanatnya.

Erynna hanya mengangguk mendengar.

" nasihat betul-betul opah. Rynn ni degil. Orang tak bagi tulah , yang dia degil nak buat. " sampuk Tengku Mukhriz.

Erynna menjeling ke arah suaminya dan mencebikkan bibir tanda merajuk.

***

Tengku Mukhriz bersandar di kepala katil manakala Erynna bersandar di bidang dada suaminya.

" esok sayang check up kan? " Tengku Mukhriz menguis rambut lembut isterinya.

" haah. Abang ikut tak? " Erynna memandang suaminya penuh berharap.

" mestilah sayang. Abang dah cukup menyesal dah dulu. Abang tak nak lepaskan peluang kedua. " umbun-umbun Erynna dicium bertalu-talu.

" abang nak baby girl le baby boy? " Erynna mengusap perutnya yang kini berusia 7 bulan.

" abang tak kesah sayang. Girl ke boy ke. Asalkan sayang dengan anak kita selamat. " ucap Tengku Mukhriz. Tangannya diletakkan di atas tangan Erynna dan turut sama mengusap bakal anak mereka.

Erynna duduk dari posisi mereka dalam keadaan rapat itu kepada posisi bersila. Begitu juga dengan Tengku Mukhriz. Dahi Erynna dengan Tengku Mukhriz bersentuhan. Tengku Mukhriz memandang tepat ke dalam anak mata Erynna. Erynna juga memandang tepat ke dalam anak mata Tengku Mukhriz.

" sayang. Terima kasih sebab sudi mengandungkan zuriat abang untuk 9 bulan. Sudi untuk jadi ibu kepada anak-anak abang. Sudi berkorban nyawa untuk melahirkan anak-anak abang. Sudi untuk jadi permaisuri yang bertaktha di hati abang. Terima kasih sayang. Tak ada apa yang mampu abang buat , untuk balas perngorbanan sayang. " Tengku Mukhriz berkata romantis.

" abang janganlah cakap macam tu. Itu semua tugas sayang sebagai seorang isteri dan seorang ibu. " balas Erynna.

" abang. Selagi sayang bernafas dalam dunia ni. Selagi itulah tugas sayang untuk mencintai abang. Dan andai kata jodoh antara kita tak panjang , dan sayang terpaksa tinggalkan abang. Abang janji dengan sayang jaga along elok-elok ya. Jaga anak kita yang bakal lahir ni elok-elok. Jangan bezakan sikit pun kasih sayang abang dengan anak-anak kita. Kalau sayang dah takdek kat dunia ni lagi. Tugas sayang untuk menyayangi dan mencintai abang dah hilang. Abang cari isteri yang boleh jaga makan pakai abang lebih baik dari sayang jaga abang okey? Cari ibu untuk along dengan bakal anak kita. Andai kata abang dah kahwin lain. Abang jangan lupakan sayang tau. Sayang tetap tunggu abang dekat syurga. Sebab abanglah suami sayang dunia dan akhirat. " ucap Erynna syahdu seraya itu air matanya bergelinangan jatuh.

Tengku Mukhriz menggenggam erat tangan Erynna. Matanya yang sudah berkaca tidla dihiraukan lagi.

" please sayang jangan cakap macam ni. Abang tak sukalah. Sayang kena yakin yang sayang selamat. Abang tak nak bakal anak kita ni ada ibu susuan. Abang nak sayang je yang susukan anak-anak kita. Abang tak perlu isteri lain sebab sayang dah cukup sempurna untuk abang. Abang.. " jari Erynna berada di bibir milik Tengku Mukhriz.

" kalau boleh sayang pun tak nak anak-anak kita ada ibu susuan. Sayang nak tengok anak-anak kita membesar depan mata sayang. Sayang nak tengok anak-anak kita membesar dengan susu sayang sendiri. Tapi sayang takut sayang terlepas peluang tu. Sayang takut sayang tak sempat dengan semua tu. " ucap Erynna memotong kata-kata suaminya.

" dahlah sayang. Abang tak suka sayang cakap macam ni lagi. " ibu jari Tengku Mukhriz mengelap air mata Erynna yang mengalir. Tubuh Erynna dipeluk erat bagi mengalirkan rasa cinta yang hadir. Sungguh hatinya kini benar-benar menyayangi Erynna dan mungkin tidak dapat digantikan dengan orang lain.

Hanya Dia ! Where stories live. Discover now