Bab 26

29.2K 738 5
                                    

Tengku Mukhriz melangkah masuk ke dalam wad Erynna. Bilik VIP yang besar, agar isterinya lebih selesa. Tengku Mukhriz memandang sayu wajah pucat Erynna. Tengku Mukhriz perlahan-lahan mendekati Erynna. Dia duduk di atas sofa khas yang berada di situ. Jari-jemarinya menggenggam erat jari- jemari Erynna. Dirinya diselimuti rasa bersalah.

" kau memang bodoh lah Riz! Dia dah cukup baik dengan kau! Dia yang jaga makan pakai kau! Tapi napa kau sanggup tengok dia sakit camni. Kau memang bodoh! " monolog Tengku Mukhriz di dalam hati.

Tengku Mukhriz mulai merasa jari-jemari Erynna bergerak perlahan-lahan. Dia terus memandang wajah Erynna. Erynna membuka matanya perlahan-lahan. Kepalanya terasa agak sakit. Erynna terus memegang kepalanya dengan lembut. Matanya melilau memandang sekeliling.
" awk kat hospital. " kata Tengku Mukhriz seolah-olah memahami persoalan yang berlaga-laga di kepala isterinya itu.

Erynna melepaskan tangannya dari digenggam Tengku Mukhriz. Rasa sakit hatinya belum pulih bila dihina sebegitu. Kepalanya dialih ke arah bertentangan. Berpaling dari memandang Tengku Mukhriz.
" saya minta maaf. " kata Tengku Mukhriz.

" awak tak payah nak buat baik la. " kata Erynna.

" awak nak makan? Saya pergi beli. Awak nak makan apa? " soal Tengku Mukhriz.

Erynna hanya mendiamkan diri.
Tanpa menunggu jawapan dari Erynna. Tengku Mukhriz terus keluar.
" barang-barang keperluan awak dekat atas sofa tu tau. Nak apa-apa call je saya. Saya nak keluar beli makanan untuk awak jap. " kata Tengku Mukhriz sambil membuka pintu.

Erynna tetap diam.
***

Erynna bangun dari perbaringannya. Tangannya mencabut jarum yang menyambungkan tube air ke badannya. Dia mengaduh kesakitan. Langkahnya terus diatur ke sofa yang menempatkan beg pakaiannya.Saat jarinya membuka zip beg. Pintu dikuak dari luar. Tengku Mukhriz masuk sambil membawa satu beg plastik.

Setelah meletakkan beg plastik di atas meja makan pesakit, Tengku Mukhriz terus melulu ke arah Erynna.

" awak buat apa ni? Tau tak yang awak tu tengah sakit. "

" saya nak balik. "

" tak boleh. Doktor tak kasi. Saya baru je jumpa doktor tadi. "

" saya tak kira. Saya nak balik jugak. Saya duduk sini pun. Bukan ada orang kesah. " balas Erynna.

Memandangkan dia seorang doktor. Erynna tahu keadaan dirinya sekarang. Dengan tekanan darah yang tak menentu.

Tangan Erynna yang sedang mencari baju diraih Tengku Mukhriz. Erynna hanya menurut. Tengku Mukhriz meraih dagu runcing Erynna agar memandangnnya.

" sapa kata takde sape yang kesah tentang awak. Yang dekat depan awak ni siapa? Suami awak kan. So , sayalah yang akan kesah tentang diri awak. " kata Tengku Mukhriz lembut.
" akan.... " belum sempat Erynna menghabiskan kata-katanya. Kepalanya berpinar. Erynna memegang kepalanya yang mulai berdenyut. Erynna rebah. Akibat kedudukan mereka rapat , Erynna jatuh di bidang dada Tengku Mukhriz. Tengku Mukhriz terkejut. Dia terus memeluk Erynna supaya badan Erynna tidak jatuh.

Tengku Mukhriz terus mencempung Erynna ke katil sambil mulutnya menjerit memanggil doktor. Setelah dia meletakkan Erynna. Dia terus menekan suis kecemasan yang berdekatan dengan katil.
***

Erynna menghadapkan badannya ke luar tingkap. Tengku Mukhriz fokus ke arah jalan raya. Erynna hanya diam seribu bahasa. Tengku Mukhriz memandang silih berganti Erynna & jalan yang terbentang luas dihadapannya.
***

Pagar automatic dibuka. Kereta Tengku Mukhriz meluncur masuk. Erynna terus keluar & pergi ke arah tempat duduk belakang , belakang pemandu. Saat tangannya hendak mencapai beg pakaiannya , ada satu tangan yang lebih laju. Tangan Tengku Mukhriz , berada di pinggang Erynna. Kedudukan mereka rapat. Jantung masing-masing memainkan peranan.
" takpe. Biar saya bawa. " Tanpa bantahan. Erynna terus berlalu pergi.

***

Erynna berjalan perlahan-lahan mendaki tangga. Tiba-tiba pinggangnya dipegang. Erynna tersentak. Ditoleh Tengku Mukhriz yang berada di sebelah.

" ei! Tak payahlah! " kata Erynna sambil menolak bahu Tengku Mukhriz jauh darinya.

" biarlah saya tolong awak. Awak kan tengah sakit. " kata Tengku Mukhriz lembut.

" sy dah keluar wad kan. Maksudnya saya dah sihat. " kata Erynna sedikit kuat. Kakinya terus melangkah tangga. Entah mengapa lututnya berasa lemah. Erynna hampir terjatuh. Tengku Mukhriz yang menyedari hal itu , terus memeluk bahu Erynna.
" tulah , lain kali dengar cakap suami. Berdosa tau lawan kata suami. Allah balas kejap je. " perli Tengku Mukhriz.
" kalau nak memerli baik takyah tolong. " balas Erynna.

" lah. Awak terasa ke? " kata Tengku Mukhriz sambil tersenyum menahan ketawa memandang Erynna.
Erynna hanya menjeling ke arahnya. Makin dilayan , makin menjadi.

Tengku Mukhriz terus memimpin Erynna mendaki tangga ke tingkat atas.

***

Usai solat maghrib, Erynna duduk di birai katilnya. Telekung & sejadah telah diletakkan di tempat asal.

Sedang Erynna leka dengan iphonenya. Pintu dikuak dari luar. Tengku Mukhriz masuk dengan menatang dulang yang berisi sepinggan nasi & segelas jus oren.

Erynna hanya memandang Tengku Mukhriz yang masuk ke biliknya.

Tengku Mukhriz meletakkan dulang tersebut di meja kecil yang bersebelahan katil Erynna. Dia terus melabuhkan punggung di birai katil bersama Erynna.

Erynna tidak berkata sedikit pun. Malah dia tidak berganjak dari kedudukan tempat duduknya.

Tengku Mukhriz mencapai pinggan yang berisi nasi & ayam. Tengku Mukhriz menyuakan sudu tersebut kepada Erynna. Erynna hanya menggeleng.

" makanlah. Kalau tak bila awak nak sihat. " pujuk Tengku Mukhriz lembut.

Erynna tetap diam.

Sekali lagi Tengku Mukhriz menyuakan sesudu nasi kepada Erynna. Erynna diam & tidak membuka mulut.

" awak nak makan ke nak saya teman awak tidur malam ni. " tiada jalan lain. Hanya dengan ugutan je boleh jalan.

Erynna segera membuka mulutnya.

Tengku Mukhriz senyum kemenangan.

Hanya Dia ! Where stories live. Discover now