Kerana Adam Iskandar

By jojobentelis

2.6M 88.3K 2.6K

Hariz pelajar yang bermasalah di sekolah. Muncul saja mukanya di sekolah, pasti ada saja perkara yang menyusa... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19 (The Confession)
Bab 20
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34 (The Real Lies)
Bab 35 (The Real Pleasure)
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39 (The Azrah)
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
Bab 66
Bab 67
Bab 68
Bab 69
Bab 70 (The Fani)
Bab 71
Bab 72
Bab 73
Bab 74
Bab 75
Bab 76
Bab 77
Bab 78
Bab 79
Bab 80
Epilog
Kerana Adam Iskandar 2 : Cinta Kita

Bab 21

33.5K 1.8K 9
By jojobentelis

"rumah ni tak boleh murah lagi bang?" soal Hariz pada tuan rumah jenis rumah kedai itu. Pantas tuan rumah itu menggeleng.

"Ini standard punya harga dan kira murah lah juga ni dengan keadaan kawasan dalam bandar ni." Alasan saja apa yang dilontarkan tuan rumah itu demi untuk mengaut keuntungan. Hariz memandang Alya yang meninjau keadaan di dalam rumah itu. Alya memegang Adam.

cantik rumah ni. Mesti orang dah pernah tinggal. Ok lah. Asalkan ada tempat aku, Hariz dengan Adam berlindung. bisik hati nurani Alya. Alya terlihat muka Hariz inginkan jawapan Alya. Alya lekas mengangguk sekali gus melontarkan senyuman manis ke arah Hariz. Hariz pun segera bersetuju dengan rumah itu.

Selesai menyusun kotak-kotak di tempatnya. Hariz pun rebahkan dirinya di sofa rumah itu.

"penatnya!" Hariz mengeluh. Dia berusaha menutup matanya untuk catnap sebentar bagi memulihkan kembali tenaganya.

***

"Lailah Ya Allah Riz kenapa tak bagitahu Ummi Riz dah pindah. Ummi dekat depan rumah Maksu ni." marah Puan Mariam dalam nada sedikit lembut di gagang telefon.

"Yela!yela! Ummi datang sana. Riz whatsapp location. Ok Bye Assalammualaikum." Puan Mariam masuk ke dalam kereta kembali terus meluncur bawa kereta jenis Honda Jazz Gray miliknya.

"Ummi nak datang." Suara Hariz muncul di dapur tatkala Alya sedang memproses apa yang ada di dapur rumah sewa tersebut. Terkejut Alya melompat dan satu langkah kebelakang sebab terkejut punya pasal ni lah.

"Ummi nak datang?" Hariz pantas mengangguk. Dia juga cuma mentafsir apa yang ada di dapur rumah baru itu.

"Takpelah. Aku pergi beli apa yang ada dekat kedai bawah." Hariz mencapai kunci motor dan walletnya dan keluar dari rumah.

Hariz selesai membeli biskut dan uncang teh serta gula. Dia pun berjalan ke arah tangga untuk naik rumahnya.

"Riz!" panggil satu suara yang Hariz cukup kenal. Itu lah Puan Mariam. Hariz menoleh pada Umminya.

"Cepat Ummi sampai." tegur Hariz setelah menyalam tangan Ibunya. Puan Maria membetulkan tudungnya yang dibelit sebelum menjawab soalan Hariz.

"Ummi ni Racer dulu. Ingat tak?" sempat Puan Mariam melawak. Hariz gelak saja walaupun lawak Puan Mariam sedikit hambar. Lol!

"mana rumah baru Riz?" Tanya Puan Mariam melihat kawasan disekitarnya. Tak melambangkan ada kawasan perumahan pun disitu. Hariz menunjuk di atas. Puan Mariam tak percaya.

"Riz tinggal dekat mana ni?" Puan Mariam masih tak percaya. Dia memandang sekelilingnya. Hariz terus menarik tangan Umminya dan mereka mendaki tangga sehingga ke tingkat 2 rumah kedai tersebut.

"Jap eh." Hariz mengetuk pintu rumah. Tak lama kemudian, Alya membuka sambil di tangannya Adam yang sedang menghisap puting clip.

"Eh Ummi." Alya segera membuka gril rumah. Maka masuklah Puan Mariam dan Hariz ke dalam rumah. Alya segera menyalam Puan Mariam.

Jelas terpancar di wajah Puan Mariam betapa dia tidak selesa lihat anak dia tinggal di kawasan persekitaran yang macam ni.

Alya menghulurkan Adam pada Hariz. Hariz mencapai dan membawa Adam ke ruang tamu bersama Puan Mariam yang tengok sekeliling rumah itu.

"Riz confirm ke nak duduk sini? Ummi tengok macam tak ok je." Puan Mariam duduk di sofa. Hariz dudukkan Adam di pahanya sebelum menjawab pertanyaan Puan Mariam tadi.

"setakat ni ok je,Mi. Alya ok. Riz pun ok lah. Ni je yang murah." cerita Hariz lagi. Puan Mariam menjuihkan bibir akur jua dengan keputusan anaknya yang mahu tinggal di tempat yang macam ni.

Alya datang dari dapur bersama air teh yang dibancuh dan biskut yang dibeli Hariz tadi dan dihidangkan depan Puan Mariam. Alya mengambil tempat duduk di lantai tanda hormat membelakangi Hariz di belakangnya.

" Alya ok dengan rumah ni?" Tanya Puan Mariam sebelum menghirup air teh panas itu sedikit dengan penuh tertib. Alya pantas mengangguk dengan persoalan Puan Mariam. Nak tak nak, Puan Mariam anggukkan jelah keputusan anak dan menantu yang sudah muktamad untuk menetap di rumah itu. Terpaksa setuju.

"Abah macam mana Mi?" Tanya Hariz tiba-tiba. Pantas Puan Mariam mengangguk. "macam tulah dia. Masih ego. Sayang sangat dekat ego tu." cerita Puan Mariam. Hariz menunjukkan reaksi agak kecewa sikitlah bila bercakap tentang ego abahnya.

"Nak buat macam mana. Abah belum boleh terima lagi, Riz." Pujuk Puan Mariam. Hariz mengangguk dan melontarkan senyuman kelat. Alya diam tak mahu masuk campur. Alya hanya bermain dengan Adam yang sudah pandai menggenggam tangannya.

"Rajin-rajinlah datang rumah Ummi. Manalah tahu nampak Adam ni, sejuk sikit hati orang tua tu." cadang Puan Mariam. Hariz sekadar mengangguk saja.

" Meh sini Ummi nak main dengan cucu Ummi." Puan Mariam segera mengangkat Adam dari Hariz.

***

"apasal korang nak jumpa aku ni. Dulu dekat sekolah tak pernah-pernah call aku lepastu tiba-tiba call aku pulak sekarang. Nak khidmat aku ke?" bebel Athirah panjang sebaik dia tiba di kedai mamak biasa mereka semua lepak suatu ketika dahulu.

Aiman tak menghiraukan Athirah dia sebaliknya menjeling Athirah tajam. Perasaan bencinya pada Athirah masih menebal. Disebabkan betina tulah Azrul gaduh dengan Hariz tak tegur 3 bulan. Kita jadi orang tengah Rul. Itu lah yang diperkatakan dia pada Mirul.

"Kau ingat tak pelayan yang kita suruh dia hantar pil capeng dekat lelaki random nak kenakan Alya minah pengawas tu?" Azrul mulakan ceritanya selepas Athirah meng-order air dari ane mamak.

Athirah berkerut. "yang mana ni?" Athirah menggaru kepala. Azrul menghentak meja geram sebab Athirah tak dapat ingat. "Sial lah kau boleh tak ingat." Habis Athirah di maki hamun. Menyampah untuk lihat Aiman dan Azrul, Athirah segera beredar dari situ.

Nak jumpa aku lepastu carut. Sepak telur kau kang. Terangsang nanti. Sial betul sakit hati Athirah.

***

"awak harini berapa hari bulan?" Jerit Alya dari arah ruang tamu kepada Hariz yang di dalam bilik. Tiada jawapan dari Hariz.

Tak lama kemudian, Hariz keluar dari bilik sambil bermain handphone. Nampak bayang kaki Hariz. Alya yang sedang menulis pun mendongak sambil berkata.

" Wak! Harini berapa hari bulan?" Alya tersentak. Gulp!

mana baju dia? jerit hati Alya.

" Dua tiga dua belas!" jawab Hariz sedikit kasar. Tangan kiri Alya berhenti seketika dari menyambung note. Dia tersentak.

Dia segera berlari masuk ke dalam bilik meninggalkan Adam yang sedang bermain di play mat-nya. Hariz terkejut dengan reaksi wajah Alya yang berubah.

"Adam! Tunggu situ kejap. Kejap je. Tunggu Baba jap." kata Hariz pada Adam lalu dia masuk ke bilik mengikuti Alya.

"Oii! Kau pahal?" tegur Hariz. Alya sedang mengalir airmata sambil menatap di skrin handphonenya. Nampak saja Hariz bersandar di muka pintu memandangnya sambil berpeluk tubuh yang dah half naked tu, Alya segera lap airmata berderai di pipinya.

"Kau kenapa?" Hariz datang di hadapan Alya. Soalannya tak dijawab Alya, suasana di dalam bilik mereka hening yang hanya dengar bunyi sedu-sedan Alya menangis.

dah sudah nangis pulak dah. Sebab aku marah tadi ke ni. Aduh kena pujuk lah ni. bisik hati Hariz .

Hariz duduk di sebelah Alya terus dia tarik kepala dan lurutkan kepala Alya ke bahunya. Rambut Alya diusap.

"Sorry lah aku marah kau tadi." pujuk Hariz. Tangisan Alya semakin kuat pula bila dipujuk Hariz. Hariz dah mengeluh nak pujuk budak ni. Haizzz!

"Awak.. Esok birthday Papa. Saya rindu papa." Tangis Alya semakin kuat esakannya.

Ek eleh aku fikir kau marah aku. Alya..Alya. Nasib nangis pun comel. Terus kalah aku ni. bisik hati Hariz.

"Shhh...Esok kita pergi kubur arwah eh." Pujuk Hariz penuh feel memujuk. Dia pandai memujuk sejak akhir-akhir ni. Sangka Alya.

" Terima kasih wak." Alya menyeka airmatanya sendiri. Dia bangun memandang Hariz. Muka Alya dipegang dengan kedua-dua tangan Hariz

" Aku kan suami kau. Tak guna lah aku jadi suami kau kalau aku tak boleh nak lindung engkau. Tak boleh nak pujuk kau." pujuk Hariz menyeka airmata Alya yang masih turun. Alya tersenyum manis memandang Hariz.

alamak mula dah. Aduh Alya!

*anotherupdate

plss jangan jadi silent reader. I need vote so i can carry on create bab baru dengan mood berkobar-kobar so jalan cerita pun ok lah takdelah you guys baca bosan.


Continue Reading

You'll Also Like

29.5K 1.3K 34
[cover drawn by me] "Kau nak aku buat apa?!" Aisy menjerit, suaranya menjadi nyaring sebab dia terkejut dengan permintaan kawannya. "Shh, eh kau ni...
709K 22.9K 51
Syed Fazreen seorang playboy yang kacak dan kaya dicabar oleh kawan-kawannya untuk couple dengan Arlisa Aryana seorang budak skema yang berkaca mata...
59.9K 4.3K 52
Nur Puteri Gardenia Rose, berusia 28 tahun. Seorang guru yang cemerlang dan berdidikasi. Hidupnya sempurna, ada rumah, kereta sendiri, pekerjaan yang...
116K 2.6K 11
NEW VERSION OF HENDRIYAN "Aku ni tak nampak apa-apa. Yang aku nampak cuma kegelapan..." - HENDRIYAN "Sebab tulah saya ada dekat sini. Saya ni lah ma...