BAB 49

2.8K 104 5
                                    

Setiba aku dan Hilman di hospital kami terus berjumpa dengan Faiq yang teresak-esak menangis begitu juga adik beradik yang lain. Aku berasa hairan apa yang jadi pada Puan Maria? Namun ku memilih untuk mendiamkan diri.

"Bang Hilman, mama sakit." Suara Feiqah kedengaran.

"Sakit apa Feiqah?" Hilman pun turut risau dengan keadaan mak saudaranya yang ditimpa sakit itu.

"Mama kena strok. Mungkin dia akan mengalami lumpuh separuh badannya. Feiqah salah! Feiqah rasa berdosa sangat sebab tak jaga mama baik-baik." Feiqah menepuk dadanya berkali-kali. Mungkin kesal yang teramat sangat dengan kejadian yang baru berlaku.

"Papa yang patut rasa bersalah sebab tak jaga mama baik-baik." Encik Nasir turut menyalahkan diri sendiri. Dia sebagai suami dan yang paling rapat dengan Puan Maria mungkin sedikit sebanyak rasa bersalah juga.

"Mak lang dah sedarkan diri ke belum?" Soal Hilman lagi. Ambil berat betul dia dengan Puan Maria.

Feiqah hanya menggeleng.

"Kak Najla mana?" Soal Hilman lagi setelah puas mencari kelibat Kak Najla tak ada.

"Kak Najla baru balik, semalaman dia berjaga tunggu mama. Pak lang suruh dia balik dulu. Uruskan suami dengan anak-anak dulu. Itu pun puas Pak Lang pujuk Kak Najla balik. Dia berkeras nak tunggu mak lang sini." Encik Nasir membalas.

Kebetulan seorang jururawat perempuan bertudung. Dia tiba-tiba bersuara.

"Boleh saya tahu siapa ahli keluarga yang bernama Esha ya? Pesakit sedar saja dia terus menyebut Esha ini." Lemah lembut suara jururawat perempuan itu.

Aku terus kecut perut.

Hilman memandang aku yang berada disebelahnya. Semua mata juga tertumpu pada aku.

"Saya Esha. Kenapa ya?" Soalku takut-takut.

"Saya harap awak boleh berjumpa dengan pesakit. Pesakit nak sangat berjumpa dengan awak."

Aku segera menggeleng.

"Saya minta maaf, saya sibuk. Saya nak balik." Tanpa berfikir panjang aku mengangkat kaki untuk balik belum sempat aku melangkah. Feiqah mencapai lenganku.

"Kak, tolonglah kali ini Feiqah rayu sangat. Jumpa dengan mama. Mama tengah sakit. Kalau Kak Esha suruh Feiqah melutut pada Kak. Feiqah sanggup. Tolonglah jumpa mama Feiqah."

Aku lihat muka Feiqah berkulit putih itu bertukar kemerah-merahan. Siapa saja yang tak sedih bila ibunya sakit. Ibu adalah nyawa untuk anak-anak melainkan anak tak kenang budi aje tak ingat jasa ibu.

"Untuk apa Kak Esha jumpa dengan dia? Maki hamun apa pulak dia nak hamburkan pada akak. Lebih baik akak pergi daripada buat mama Feiqah runsing. Dia baru sedar nanti bertambah sakit pulak." Ujarku dengan nada lembut tapi masih dengan ayat berbisa.

Feiqah menggeleng kepalanya berkali-kali.

"Tak kak! Feiqah yakin mama takkan sakitkan hati akak lagi. Tolonglah jumpa dengan mama. Mungkin mama ada hajat yang dia nak sampaikan." Hatiku berbelah bagi antara kasihan dan dendam. Tapi aku lemah dengan pujukan. Kasihan melihat Feiqah yang sanggup melutut merayu kepadaku demi mamanya.

"Iya, Akak masuk." Tanpa banyak kata aku mengiyakan saja lalu mengikut jururawat perempuan tadi.

Masuk saja dalam bilik wad yang sejuk itu aku lihat sekujur tubuh yang tak bermaya. Puan Maria dengan bibirnya menjadi herot akibat tarikan urat dalaman menjadikan dia strok.

Matanya melilau di sekitar. Akhirnya pandangan terhenti pada satu susuk tubuh. Dia nampak aku lalu dia memanggil aku.

"Esha... Esha...." Panggilnya dengan nada yang lemah.

Aku merenung Puan Maria dan memandang bibirnya yang pucat dan herot itu. Ya Allah, itulah bibir yang selalu mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati aku. Hari ini, sekelip mata saja Tuhan telah menunjukkan kuasanya. Nikmat yang pernah Puan Maria kecapi selama ini telah tiada.

Sayu hati melihatnya. Aku tertanya di mana Ratna? Bakal menantu kesayangannya. Bukankah sepatutnya dalam keadaan begini Ratna yang harus berada di sisinya. Mungkin Ratna sibuk. Aku masih berfikiran positif.

"Esha... maafkan saya." Suara Puan Maria tersekat-sekat.

Tanpa ku sedari air mataku mengalir di pipi. Aku rasa seperti Puan Maria bagaikan ibu ku. Simpati atas takdir Puan Maria. Benarkah wanita tua ini telah menyesal dengan perbuatannya dahulu.

"Puan... tak perlu paksa diri. Puan rehat diri tu dulu. Kalau tak ada apa-apa saya minta diri." Aku ingin keluar dari wad itu namun aku nampak mata Puan Maria sudah bergenang air mata. Dia cuba melakukan pergerakan tapi badannya tak mampu. Dia tersangat lemah.

"Saya tahu saya banyak dosa dengan Esha. Tolonglah maafkan saya. Saya tak tahu macam mana nak tebus kesalahan itu." Walaupun agak kurang jelas percakapannya tetapi aku masih dapat memahami. Seperti tadi juga Puan Maria mengucapkannya dalam keadaan tersekat-sekat.

"Kalau Puan nakkan kemaafan saya. Tolong dengar cakap saya. Saya tak nak Puan bertambah sakit nanti saya juga yang akan dipersalahkan. Tolonglah, rehat. Puan masih lemah. Saya nak cepat lagipun saya datang dengan Hilman." Sebelum aku berangkat pergi. Aku mencium tangan milik Puan Maria.

Puan Maria kelihatan terharu melihat perlakuanku. Aku malas banyak bicara. Mungkin ini ujian dari Allah buat Puan Maria.

Setelah keluar daripada wad Feiqah terus menerpa ke arahku. Dia memeluk erat tubuhku.

"Terima kasih sebab sudi berjumpa dengan mama Feiqah. Kak, Feiqah mintak sangat nak berjumpa dengan akak esok. Ada benda yang Feiqah nak cakapkan."

Aku meleraikan pelukan.

"Ada apa-apa yang penting ke?"

"Penting kak, tersangat penting. Feiqah harap akak tak bagitau sesiapa yang Feiqah nak berjumpa akak. Ini soal hidup dan mati." Kata Feiqah seolah berbisik.

Dah kenapa pulak budak ni nak jumpa aku? Lepas tu tak nak orang lain tahu. Entah-entah dia ada plan nak kenakan aku pulak ke?

"Akak tak janji Feiqah."

"Feiqah tak paksa, esok pukul 4 petang. Jumpa Feiqah dekat Taman Nova." Ujar Feiqah kemudian terus berlalu pergi.

Aku menjadi penasaran. Sejujurnya aku dah tak percayakan sesiapa saja termasuk Feiqah walaupun aku sudah memaafkan dia.

 Sejujurnya aku dah tak percayakan sesiapa saja termasuk Feiqah walaupun aku sudah memaafkan dia

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
𝙍𝙞𝙣𝙩𝙞𝙝𝙖𝙣 𝙈𝙚𝙡𝙤𝙙𝙞 𝙍𝙞𝙣𝙙𝙪Where stories live. Discover now