BAB 35

2.6K 89 6
                                    

Seusai Mak nampak aku dia segera berlari anak merangkul erat tubuhku. Terasa pelukan hangat dari seorang mak yang ku rindui. Tersedu-sedu mak menangis terasa air matanya yang jatuh berguguran ke bahuku.

"Apa dah jadi dengan hang nak oi. Kenapa sampai bercerai berai?" Ujar mak tersekat-sekat.

Aku meleraikan pelukan.

"Mak ini semua salah faham, Esha tak pernah curang. Ini semua fitnah." Air mataku turut berlinangan sebak rasanya.

"Mak percayakan hang nak. Mai masuk rumah mesti hang penat." Aku melangkah masuk ke dalam rumah dengan langkah yang berat.

Aku dan mak melabuhkan punggung di sofa.

"Macam mana sampai bercerai ni? Ryana cuba cerita sat." Ryana yang lama mendiamkan diri mula terkejut sebentar.

"Panjang ceritanya, tak tau la nak cerita lagumana nanti Ryana cerita ye."

"Mak bagilah Esha dengan Ryana rehat sat. Kesian Ryana dia pun tengah mengandung." Ujarku dan mak pun mengangguk faham keadaan masing-masing.

"Mak kecewa dengan apa yang Faiq buat pada kau nak. Mak berasa bersalah sebab setuju kau kahwin dengan dia. Kalau tak semua takkan jadi macam ni." Entah kenapa yang keluar dari bibir mak membuatkan ku jadi tambah sebak.

Wajah Ryana tiba-tiba berubah jadi muram.

"Jangan macam tu, ni semua salah Ryana. Ryana yang beria jodohkan mereka. Ryana nampak ketulusan dan keikhlasan dari Faiq tapi tak sangka dia sanggup hilang kepercayaan pada Esha sekelip mata. Ryana yang bersalah mak cik. Maafkan Ryana." Sayu Ryana mengungkapkan kata maaf.

Shakeel yang jadi pemerhati sejak tadi mengusap lembut bahu isterinya. Shakeel faham dengan niat isterinya untuk melihat sahabatnya bahagia. Tetapi apakan daya itu adalah ujian dari-Nya yang perlu aku hadap.

"Tak perlulah nak salahkan diri masing-masing. Itu semua berlaku atas kehendak-Nya. Tuhan itu sebaik-baik perancang. Kalau dah jodoh Esha dengan dia dah tak ada nak buat macam mana. Dah tertulis pengakhiran jodoh kami macam ni. Esha tak salahkan mak mahupun kau pun Ryana. Aku tau kau nak tengok aku bahagia. Aku tahu rancangan kau nak satukan aku dengan cinta pertama aku. Aku tahu, tapi jodoh kami tak panjang. Cukuplah anugerah malaikat kecil yang Tuhan dah kurniakan pada aku hasil perkongsian hidup aku dengan dia. Aku dah bahagia Ryana. Mak pun doakan yang terbaik untuk Esha. Suami Esha dah tak ada. Lepas ni Esha kena besarkan anak sorang-sorang tanpa suami disisi. Esha tak layak untuk dia dan dia dah ada perempuan yang lebih baik dari Esha." Lepas segala luahan yang sudah lama terbuku di hatiku.

"Mak sentiasa doakan untuk hang nak. Kasih mak pada hang takkan pernah berubah. Semua orang dalam dunia ni boleh buang hang tapi bukan mak." tersedu-sedu mak menuturkannya.

"Esha, aku sebagai kawan Faiq betul-betul kesal dengan apa yang jadi. Kami semua nak tengok kau bahagia. Kami akan cuba bantu kau selagi kami terdaya. Anak kau dan Faiq adalah tanggungjawab aku juga." Ujar Shakeel tiba-tiba.

"Tak payahlah nak tanggungjawab. Aku bukan menolak tuah. Aku tau itu rezeki anak aku. Aku tak boleh menerima sebulat-bulatnya bantuan orang. Aku masih mampu kerja untuk tampung hidup. Aku akan buat walaupun tak mampu senangkan hidup anak aku bakal lahir ini. Sekurang-kurangnya anak ini bakal merasa kemudahan yang aku dapat sediakan walaupun ada kekurangan. Bertuah anak aku masih ada yang sayang padanya." Aku mengusap perlahan perutku.

"Dahlah tak payah sembang banyak sangat pergilah berehat. Mak tau hang penat dan stress. Hang kan tengah mengandung masa ni lah hang kena jaga kandungan pada peringkat awal." Mak mula memintas walaupun aku tau mak masih berkali-kali menyeka air matanya.

𝙍𝙞𝙣𝙩𝙞𝙝𝙖𝙣 𝙈𝙚𝙡𝙤𝙙𝙞 𝙍𝙞𝙣𝙙𝙪Where stories live. Discover now