BAB 30

3.7K 139 8
                                    

“Bie, please jangan macam ni. Tadi tu sumpah Ryana! Bukan sesiapa pun.” Aku mengangkat tangan sebagai tanda bersumpah dengan kenyataanku sebentar tadi. Susah betul nak percaya. Apa dia ingat aku nak menggatal dengan siapa? Jadi madu Ryana? Hisy, tak pernah terlintas langsung dalam kepala otak ni.

“Kenapa tak turun bawah?”

“Kan tadi dah cakap si budak Ryana ni yang call. Sorry sebab sampai lupa nak turun bawah.”

“Sayang tau kan kenapa bie buat macam ni?”

“Maksud bie?”

“Tak ada apa-apa... sayang pergilah sekali sekala bertegur dengan adik beradik bie tu.” Faiq seakan mengelak daripadaku. Kakinya segera melangkah untuk meninggalkan aku. Mungkin dia hampir nak terlepas cakap yang sebenarnya mama memang tak sukakan aku?

“Bie, nak pergi mana tu?”

“Tak pergi mana-mana pun,” balasnya dingin.

“Apa kata bie cuba kenalkan sayang dengan adik beradik bie. Masa makan tadi papa ada kata yang adik beradik abang nak datang makan malam sama-sama.”

Faiq menghentikan langkahnya lalu menoleh ke arahku.

“Jangan risau, cadangnya memang macam tu pun. Sayang pun nanti turunlah bawah pergi tolong mama apa yang patut dekat dapur tu. Jangan terperap pulak dalam bilik macam anak dara.” Sindiran dari Faiq itu cukup mengguris hati aku. Apa dia ingat aku ni pemalas sangat ke?

“Iyalah, nanti sayang turunlah,” balasku. Tanpa banyak kata Faiq mengatur langkah keluar, paling memeranjatkan aku pintu bilik ditutup secara kuat oleh Faiq. Marah betul laki aku ni.

❁❁❁❁❁

       Entah kenapa suasana ketika ini sunyi tanpa sebarang suara langsung, masing-masing sibuk makan. Adakah mereka memang sejenis tak akan bersembang pada waktu makan ataupun mereka yang tak selesa aku ada di situ? Kak Najla pun tak ada malam ini katanya ada kerja, kalau tidak bolehlah aku berbual dengan dia. Aku mula terfikirkan sesuatu perkara.

“Bie, Esha pergi tandas sekejap tau.” Aku berbisik pada telinga Faiq dan bangun menuju ke dapur. Setelah memasuki kawasan dapur aku segera bersembunyi dibalik dinding dapur itu. Terdengar gelak tawa mereka yang rancak bersembang. Entah apa yang disembang itu aku tidak tahu. Aku tak dapat menangkap suara itu dengan jelas.

Hati aku mula terdetik, kau siapa Esha, sedarlah diri yang kau masuk dalam keluarga ini seperti tetamu yang tak diundang. Mereka tak sukakan kau, Esha. Entah mengapa ada bagusnya kalau aku langsung tak terlibat untuk makan bersama dengan mereka tadi.

“Kau buat apa dekat sini?” soal Feiqah yang tiba-tiba muncul dia merupakan anak bongsu dalam keluarga ini.

“Tak ada apa.” Aku terus berhasrat ingin meninggalkan dia tanpa banyak bicara.

“Nanti dulu.” Feiqah cuba menghalang aku.

“Kenapa?”

“Aku nak tanya kaulah apalah yang kau buat sampai abang aku sanggup nak kahwin dengan kau, ke kau ada buat ubat guna-guna sampai abang aku sanggup melawan cakap mama semata-mata nak kahwin dengan kau. Nak cakap cantik sangat tak adalah cantik mana pun, cantik lagi Kak Ratna!” Berdesing telinga aku dengar budak ni bercakap. Memang tak ada adab ke macam mana.

“Kalau betullah aku buat ubat guna-guna, lebih baik aku buat dekat dato yang ada tender berjuta-juta ataupun lelaki yang kaya dah tentu hidup aku lebih senang dari apa yang aku ada sekarang ni. Nak tau boleh tak? kau memang sejenis tak ada adab eh.” Ambik kau budak! Tak ada adab langsung. Pantang betul aku tengok budak-budak kurang ajar dengan dengan orang yang lebih tua ni. Baru 18 tahun dah fitnah aku macam-macam.

“Kurang ajar kau eh, kau dengar ni abang aku tu takkan lama mana pun dengan kau. Dia akan kahwin dengan Kak Ratna suatu hari nanti. Kau tunggulah nanti bila abang aku dah ceraikan kau, akulah orang yang pertama akan bertepuk tangan nanti.”

“Kau siapa nak menentukan berapa lama jodoh aku dengan abang kau, kalau betul dah memang suratan takdir tertulis aku dengan dia dah tak ada jodoh apa yang aku boleh buat kan? Kau tu muda lagi, kahwin pun belum jangan sampai apa yang kau cakap terbalik kena pada diri sendiri. Adik jenis apa kau ni, mendoakan benda yang tak baik untuk abang sendiri.”

“Kau tak payah nak tunjuk baiklah perempuan, sebab aku tau kau perempuan yang tak baiklah aku mohon sangat pada Tuhan supaya jodoh korang takkan kekal lama. Hari ni kau bolehlah cakap macam tu, kau tunggulah bila Kak Ratna muncul.”

“Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya, terpulanglah pada kau nak cakap apa pun. Iyalah bila bertekak dengan orang macam kau memang takkan menang kan maklumlah budak-budak akal tak panjang lagi. Walau apa pun yang akan terjadi antara aku dengan abang kau bukanlah masalah kau pun. Kau tu fokuslah belajar dulu, tak payah sibuk hal rumah tangga orang dan jangan lupa belajar adab sekali supaya bakal suami kau tak tinggalkan kau pulak.”

“Sayang, borak apa ni dengan Ucu?” soal Faiq pula yang tiba-tiba muncul. Aik, mood baik pulak Faiq ni nak tegur aku, kalau tak muka masam mencuka aje siap hempas pintu bilik tadi. Eloklah dia muncul sebelum terjadinya peperangan dekat dapur ni. Tak pernah tengok aku mengamuk lagi bolehlah satu famili pijak kepala aku. Kalau tak sebab si suami sekarang jugak aku keluar dari rumah ni. Apa ingat aku kemaruk sangat nak berlakikan abang dia ni. Bikin panas aje budak ni.

“Tak ada apalah borak kosong aje, Sayang nak pergi depan dulu ya.” Ujar aku kemudian berlalu pergi meninggalkan Faiq bersama adik kesayangannya yang 'mulut manis' itu. Kalau adik aku dah lama aku tonyoh muka tu dengan cili padi biar berakal sikit.

❁❁❁❁❁

❁❁❁❁❁

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
𝙍𝙞𝙣𝙩𝙞𝙝𝙖𝙣 𝙈𝙚𝙡𝙤𝙙𝙞 𝙍𝙞𝙣𝙙𝙪Where stories live. Discover now