❤ 40 - Ending Part 1 ❤

3.5K 114 46
                                    


- Kampung Gunung Hulu, Alor Setar -

- 8.00 malam -

- 5 Bulan Kemudian -

Ika yang baru selesai solat itu menghampiri Ibu dan Babah yang sedang menonton televisyen. Naira tengah khusyuk main dengan barang mainan yang dibeli oleh Adam arituh.

"Peperangan dari pihak Isreal membuatkan ramai orang ramai di Gaza terkorban. Pihak yang membantu dari malaysia dua kumpulan turut terkorban. Pihak Kolej Insaniah dari Kedah dikhabarkan hilang masa peperangan berlaku"

Air gelas yang dipegang Ika itu terus jatuh pecah. Naira terus bangun kerna terkejut. Babah dan Ibu terus pandang Ika.

"Ika! Jangan macam ini sayang" pinta Ibu terus tarik tubuh Ika yang sudah rebah. Ibu terus peluk tubuh Ika dengan erat.

"Kita jangan terlalu fikir sangat. Apa-apa pun doa pada Allah semoga Allah lindungi Adam dari semua musibah itu"kata Babah cuba bagi Ika kekuatan.

°°°°°°°°°°°°°°
"Ya Allah! Anak aku!" jerit Mak bila dapat panggilan dari pihak kolej insaniah pasal Adam yang hilang masa berlakunya peperangan di Gaza.

Khairina terus keluar dari biliknya bila dengar jeritan Mak. Khairina terus peluk tubuh Maknya dengan erat.

"Abang kamu, Khairina! Patutlah hati saya dari semalam sedap abang!" meraung Mak sambil memukul dadanya.

Khairina yang sudah menangis itu terus peluk tubuh Maknya dengan erat. Uwais di sebelah Bapak terus tenangkan Bapak yang sudah menangis itu.

"Kesian menantu kita abang!" jerit Mak macam orang dah tidak sedar diri. Khairina pegang erat tubuh Mak yang meronta-ronta itu.

__________

- Kampung Gunung Hulu, Alor Setar -

- 9.00 pagi -

Anis dan Nazim baru sampai itu terus menghampiri Lya dan Afif yang sedang duduk termenung di ruang tamu rumah Pakcik Ahmad.

Anis terus peluk tubuh Lya yang sudah menangis itu. "Sabar ya. Kita doa pada Allah semoga abang Adam selamat ya" ujur Anis lalu lap air mata sahabatnya itu.

"Aku kesian dengan kakak aku. Baru khawin suami dah tinggal dia lepas itu jadi macam ini. Aku nak tengok kak ika aku bahagia macam aku juga" ujur Lya dengan sendu.

"Jangan macam ini. Hanya tuh kena kuat untuk anak dalam kandungan hang. Macam Kak Ika dia kena kuat untuk anaknya juga" pinta Anis cuba bagi Lya semangat.

Lya mengangguk dan dia terus rebahkan mukanya pada tubuh Anis. Anis terus pandang Afif dan Nazim yang sedang tengok mereka berdua.

____________

- Kampung Gunung Hulu -

- 8.30 malam -

- 3 bulan kemudian -

"Suami Ika, Khairina!" jerit Ika macam orang gila. Sejak dua hari kes Adam itu Ika jadi tidak keruan. Khairina yang sudah menangis itu cuba pujuk kak iparnya.

"Jangan Ika! Jangan macam ini! Doa pada Allah semoga Allah lindungi dia dari apa-apa musibah. Jangan macam ini, Ika! Ingat anak dalam kandungan hang!!" jerit Khairina pada Ika yang sudah menutup kedua belah telinganya.

Dari jauh Naira sedang peluk tubuh milik Uwais. Dia menangis tengok Ibunya begitu. Khairina terus panggil Naira.

Naira pandang Uwais. "Pergilah dekat maksu" kata Uwais lalu lepaskan Naira. Naira perlahan-perlahan menghampiri Khairina sambil takut tengok Ika.

[𝙲] 𝚂𝙴𝚃𝚄𝙻𝚄𝚂 𝙷𝙰𝚃𝙸 𝙼𝙴𝙽𝙲𝙸𝙽𝚃𝙰𝙸𝙼𝚄 - 𝙺𝙹𝙸 🌹Where stories live. Discover now