❤ 15 ❤

2K 88 19
                                    


- Taman Sri Impian Kluang, Johor Bharu -

- 10.30 pagi -

Sudah 2 bulan lebih Afif kat rumah adiknya. Sebenarnya Afif ada adik perempuan. Mereka terpisah masa itu umur Afif 6 tahun.

Adik Afif dihantar duduk sama atuknya di Johor kerna mereka tidak ada wang. Sejak itu Afif susah nak jumpa adiknya.

Alhamdulillah sejak adiknya sudah kembali ke pangkuan mereka, adik dia banyak bantu keluarga. Sebab itu keluarga Afif boleh hidup senang.

Si adik menghampiri si abang yang sedang termenung jauh. Si adik melabuhkan punggung di sebelah abangnya membuat Afif terkejut.

"Ehhh Abby. Abang ingat siapa tadi" kata Afif sambil senyum. Abby hanya senyum dan diberikan air kopi kepada abangnya.

"Pensyarah mana boleh termenung jauh. Nanti hilang kacak tu" kata Abby pada Afif. Abby menunggu apa respon Afif tapi lelaki itu lebih pilih mahu termenung.

Diciut bahu Afif dengan lembut membuatkan Afif pandang Abby. "Apa yang abang pikirkan? Mak dengan ayah ka? Mereka sihat. Malam tadi Abby baru sembang dengan Mak" ujur Abby pada Afif.

Afif masih mengeluh. "Malas la cakap dengan abang. Ingat cuti boleh juga sembang dengan abang tapi kena palau malas nak layan" ujur Abby yang sudah merajuk.

Dia mahu pergi dari situ tapi cepat-cepat Afif tarik tangan milik Abby. Abby duduk semula dan menunggu apa yang abang dia akan luahkan.

"Abang rindukan mak dengan ayah. Rindukan kampung. Rindukan kawan-kawan abang. Rindukan vivi abang" kata Afif lalu mengeluh lagi.

Abbu terus kerutkan dahinya. "Vivi? Siapa tu? Kawan ka? Girlfriend ka?" soal Abby pelik. Afif tersengih bila Abby tanya siapakah Vivi.

"Ehhhh! Dia special tau! He my friend! Ayam katik!" kata Afif dengan gembira. Abby terus jadi panas hati bila dapat tahu siapa Vivi.

"Ayam rupanya. Eleh dia pun nak rindu jugak ka? Nyek sungguh! Ingat menatang apa tadi" bebel Abby sakit hati dikena oleh Afif.

"Abang. Japgi abang ambil kembar boleh tak kat tadika mereka? Ziyad call tadi dia balik lewat" pinta Abby pada Afif.

Afif mengangguk faham. Sebenarnya Ziyad Fadiah adalah kawan baik kepada Afif. Tidak sangka adiknya Abby Farhana jatuh cinta sama lelaki kaya itu.

"Thank abang. Jangan termenung sangat. Kalau rindukan dia, call dia. Tanya khabar dia" kata Abby terus berlalu masuk ke dapur untuk masak tengah hari.

__________________

- Kampung Gunung Hulu, Alor Setar -

- 3.00 petang -

Makcik Limah menghampiri Makcik Rosmah yang sedang baring di paking tengah sawah itu. Kakinya bergoyang-goyang menandakan dia tengah gembira.

"Kau nampak happy jer. Aku jer yang kecewa sebab Ustaz Afif dah pergi dari kampung ini" kata Makcik Limah dengan sedihnya.

Makcik Limah terus bangun dan pandang kawan dia dengan muka menyampah. "Sapa suruh beria cerita pasal dia dengan Lya? Padan muka!" kata Makcik Limah.

Makcik Rosmah pandang dengan muka sakit hati. "Kau yang cerita! Aku suruh yang baik-baik jer tapi hang tambah sampai beromen asal?" soal Makcik Rosmah dengan kasar lalu tubuh Makcik limah ditolak kuat.

Makcik Limah pandang Makcik Rosmah dengan penuh sakit hati. Tetiba salah seorang dari mereka datang minta maaf.

"Sorry ya. Aku salah. Aku tak nak gaduh dengan hang! Hang sahabat aku" kata Makcik Limah terus berpelukan dengan Makcik Rosmah.

[𝙲] 𝚂𝙴𝚃𝚄𝙻𝚄𝚂 𝙷𝙰𝚃𝙸 𝙼𝙴𝙽𝙲𝙸𝙽𝚃𝙰𝙸𝙼𝚄 - 𝙺𝙹𝙸 🌹Where stories live. Discover now