part 71

2.3K 232 4
                                    

"Kitorang pergi cari kau, tapi kau dah tak ada.. dan Hans cakap kau dah.. mati.." ujar Xara. Gadis berambut coklat bertongcang itu memandang gadis itu sambil tersenyum.

"Lepas saja lanun gigi jarang tu cakap kawan dia dah balik, diorang pukul aku sampai aku pengsan. Bila aku sedar, aku dah ada kat sebuah pulau kecik tanpa penghuni. Aku pun tak pasti macammana aku boleh ada kat sana." Jelas Mel.

"Apa yang jadi dekat Hans?" Soalnya lagi.

"Bila diorang dah kena belasah dengan Pak cik Horn, diorang terus larikan diri. Hahahah. Padan muka. Ada hati bak lawan Pak cik Horn." Ujar Ken sambil ketawa perlahan.

"Aku gembira kau tak ikut diorang, Theo."

"Aku tak sempat. Xavier nak bunuh aku dulu." Theo menyiku lengan Xavier yang sedang duduk di sisinya. Xavier hanya mencebik sebelum memandang ke tempat lain.

"Kau tahu, Mel. Xavier mengamuk gila bila tahu kau dah mati." Ujar Ken pula. Xavier mengetuk kepala lelaki itu menggunakan ulu pedangnya. Wajah Mel sedikit memerah.

Tiba-tiba pintu rumah batu kecil itu diketuk dari luar membuatkan semua mata tertumpu ke situ. Pantas Mel bangkit dari kerusi.

"Korang, sembunyi dalam bilik ni dulu." Mel menunjuk ke arah sebuah bilik yang terbuka pintunya. Tanpa banyak tanya, rakan-rakannya terus bergerak ke bilik itu. Pintu direnggangkan sedikit supaya mereka boleh melihat apa yang berlaku di luar.

Mel berjalan mendekati pintu lalu pintu dibuka dari dalam. Di sebalik pintu berdirinya seorang lelaki berambut belah tepi berwarna hitam memakai pakaian hitam berbelang merah di pinggangnya. Dia memakai sehelai jaket berwarna merah dan terdapat lambang kepala helang pada belakang jaketnya. Dia tersenyum memandang Mel.

"Chief. Lieutenant Blayze mintak semua anggota tertinggi Eagle berkumpul di Hq." Ujar lelaki yang digelar Commander Emmer itu.

"Emmer.. oklah. Kau pergi dulu. Kejap lagi aku menyusul." Ujar Mel dengan wajah yang tegas. Tetapi Emmer tetap tersenyum.

"Haih. Kau tetap cantik walaupun tegas." Ujar lelaki itu.

"Pergilah, Emmer. Nanti aku pergi sendiri." Emmer mencair sebaik melihat senyuman yang terukir di bibir gadis itu.

"Baik~~~ nanti aku jumpa kau dekat hq~~~" lelaki itu menari-nari sebelum beredar dari tempat itu. Mel mengeluh perlahan sebelum menutup pintunya. Sebaik dia berpusing, kelihatan kesemua rakan-rakannya memandnagnya dengan riak terkejut.

"Mel.. kau?" Soal Ken.

"Kenapa orang tu panggil kau Chief?" Soal Xara pula.

"Kenapa kau kena pergi eagle hq?" Soal Theo.

"Siapa kau sebenarnya, Mel?" Soal Xavier. Mereka semua memandang ke arah Mel. Tidak terkecuali Aigle sendiri. Walaupun dia masih tidak faham apa yang berlaku pada dasarnya. Mel masih tenang. Tidak gementar atau menggelabah. Dia tahu, lambat-laun, mereka akan tahu juga. Lebih baik mereka tahu dari mulutnya sendiri. Mel menjemput rakan-rakannya duduk di ruang tamu.

"Apa yang dah jadi?" Soal Xara.

"I was left alone in that island. I have no where to go. No ship or even a boat. Aku survive dengan hanya makan buah-buahan hutan dan minum air sungai. Berbulan-bulan sampailah satu hari, datang sebuah kapal Eagle. Berlabuh dekat pulau tu. Ianya milik Kolonel Aeros." Mel memulakan ceritanya.

"Apa yang Kolonel Aeros buat kat pulau tu?" Soal Ken.

"Dia sedang mencari pulau-pulau tanpa penghuni di seluruh Azurea untuk golongan bangsawan." Jelas Mel membuatkan Ken mencebik. Menyampah betul dia dengan golongan bangsawan ni.

"Lepas tu, apa jadi?" Soal Theo.

"Kolonel Aeros jumpa aku. Dia yang selamatkan aku dari pulau tu. Dia jaga aku, bagi aku tempat tinggal. Dia latih aku dan ajar aku macam-macam. Aku berhutang nyawa dengan Kolonel Aeros. Disebabkan prestasi aku yang melebihi anggota lain, Kolonel Aeros lantik aku sebagai Chief Commander pasukannya." Mel tertunduk.

"Aku terkejut sangat bila aku dapat tahu yang korang dah jadi lanun. Bila wanted poster korang keluar, aku kehilangan kata-kata. Aku dah jadi anggota Eagle. Dah jadi tugas aku untuk tangkap lanun." Mel terdiam.

"We may be pirates, but we will always be your friends, Mel. Mungkin kita akan jadi musuh kat luar sana, tapi kitorang tetap akan anggap kau sebagai kawan kitorang." Ujar Theo sambil tersengih.

"Betul tu, Mel. Kau tak tahu betapa gembiranya kitorang bila dapat tahu kau masih hidup." Ujar Xara pula. Xavier menggapai kedua-dua belah tangan milik Mel.

"Our path might be different. But you will always be a part of us. Kejar apa yang kau impikan. Dan bila kau perlukan kitorang, we will be right beside you. No matter what." Xavier tersenyum membuatkan wajah Mel sedikit merah sebelum dia turut tersenyum.

"Aku akan rindukan korang." Mel menarik Xavier ke dalam pelukan sebelum rakan-rakannya yang lain turut sama memeluk mereka. Aigle di sisi hanya tersenyum sebelum Ken turut menariknya ke dalam pelukan berkumpulan itu.

..................................................................

Xsabar beta nak tunggu 15hb.. hahahahah

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Where stories live. Discover now