MTB | 1

3.5K 265 32
                                    

"Letih nya."

Keluh perempuan itu sambil memukul bahu nya yang terasa lenguh itu. Hari ini, banyak sangat pelanggan yang datang. Dan semua nya diuruskan oleh dia sahaja. Manakala, kaunter dijaga oleh Minsuk. Satu - satu nya pekerja lelaki di situ. Tidak menang tangan dia nak melayan setiap pelanggan yang datang dengan pelbagai ragam.

"Awak letih?"

Tegur Minsuk. Jung Jieun sekadar mengangguk. Lemah sekali anggukkan itu. Minsuk ketawa kecil melihat Jieun. Dia berlari pergi untuk membuat air cappucino sejuk kepada Jieun. Bagi segar sikit badan nya itu. Dan lepas beberapa minit, dia datang semula dengan air di tangan.

"Ambil lah. Untuk awak."

"Thanks."

Rasa lega sangat apabila air cappucino sejuk itu masuk ke dalam tekak nya. Sangat menyegarkan badan. Dia tersenyum kepada Minsuk yang berada disebelah nya. Sekarang, dia nak rileks sahaja. Sebab sekarang dah pukul 10:45 malam. Orang pun dah nak beransur balik.

Namun, ada lagi pelanggan baru yang datang ke cafe. Jung Jieun mendecit. Baru sahaja dia nak lepak santai dekat kerusi. Minsuk ketawa tiba - tiba. Faham sangat dengan decitan gadis itu. Kemudian, Minsuk menyuruh nya buat kerja kembali sementara dia berada di kaunter.

"Encik, nak apa?"

"Give me one hot coffee and ice coffee. And two chocolate doughnuts ok. Fast as possible! Before my mum come!"

Kata lelaki itu dengan jelas dan tegas nya. Sudah lah dia langsung tidak mengangkat muka semasa nak pesan itu. Mata asyik hadap telefon sahaja. Menyampah pula Jieun melihat dengan tingkah nya. Nak berlagak ada iphone 7+ laa tuey. Ingat kau sorang ada? Aku pun ada lah!

"Okey. Tunggu sekejap."

Lelaki itu mengangguk laju sambil hadap telefon. Dahi nya berkerut - kerut. Baca apa lah sampai khusyuk macam itu sekali. Sesekali dia menguak rambut blonde nya itu ke belakang. Nampak sangat hot dan cool. Lelaki kalau dah hensem, pakai apa pun mesti sentiasa nampak hensem.

"Park Jimin."

"Mummy…"

"Sorry lambat. Mummy ada hal kena urus dekat pejabat tadi. Kamu dah lama ke tunggu mummy?"

"Eh, baru je."

Tak lama selepas itu, Jieun datang dengan membawa makanan dan minuman yang dipesan lelaki itu tadi. Dia menundukkan badan nya kepada mereka sebelum mereka. Puan Rina tersenyum kepada nya sebelum menumpukan perhatian nya kepada anak nya itu.

"So, esok kamu ada blind date."

"What, mummy?"

"Blind date. Selagi kamu tak kahwin, selagi itu kamu kena pergi ke blind date yang mummy aturkan. This is for you, son. For your future. Sampai bila kamu nak membujang."

"Mummy please lah! Jimin dah tak nak pergi blind date. Cukup lah tempoh hari kena simbah dengan air kopi. Dah serik lah."

"Kalau kamu tak nak ke blind date, dalam tempoh seminggu, cari mana - mana perempuan untuk dijadikan isteri kamu."

"Cari dekat mana, mummy? Dekat pasar? Dia lelong berapa - berapa, terus boleh beli macam tuey? Ingat senang ke nak cari perempuan. Dibuat nya perempuan itu buruk perangai nya."

"Mummy tak kira! Dalam seminggu, kamu kena bawa dia jumpa mummy jugak. And after that, kita akan fikir soal perkahwinan lepas mummy tengok bagaimana budak tuey."

Park Jimin mengeluh kesal. Nampak nya mummy dia itu tersangat nekad nak menantu. Apa lah nasib. Dah tiga tahun, dia hidup dalam keadaan disoal mummy nya bila nak kahwin. Kusut fikiran nya. Dalam masa seminggu kena cari perempuan? Kat mana nak cari? Tiba - tiba, Jimin ternampak Jieun yang sedang mengelap meja dihujung sana. Dia mengukir senyuman.

"Okey, mum! Dalam masa seminggu, confirm mummy akan tengok calon bakal menantu mummy tuey. Jim akan pastikan."

"Bagus lah! Jangan cakap kosong pulak. Kamu kena bawa dia jumpa mummy nanti. Okey lah. Mummy nak balik dah. Habis kan lah donut tuey."

"Okey, mummy."

Park Jimin ditinggalkan seorang dalam cafe itu. Mata nya tidak lepas dari memandang Jieun. Dia yakin, gadis itu adalah yang paling sesuai untuk dijadikan isteri nya nanti. Dia tidak mahu mana - mana perempuan. Hanya Jung Jieun sahaja dia mahukan.

×××

Jung Jieun merengus kasar. Bukan dia tidak nampak lelaki berambut blonde itu asyik melihat nya tadi. Terasa seram sejuk pula apabila melihat renungan lelaki itu. Dibuat nya, lelaki itu lelaki jahat. Naya dia nanti! Jadi takut lah dia nak balik nanti malam - malam.

"Hoi!"

"Argh!!"

Jung Jieun menjerit. Abang nya pula ketawa kan dia. Tak sangka pula dia dah buat adik nya itu terkejut sampai macam itu sekali. Jung Jieun mengurut dada nya. Lega apabila melihat muka abang nya. Dia ingatkan orang jahat mana lah tadi datang sergah dia.

"Abang niey! Buat terkejut Eun aje lah. Lain kali jangan lah buat macam tuey lagi. Dah lah orang tengah takut niey."

"Eun tuey termenung. Tercegat aje dekat pagar niey. Bukan nya nak masuk dalam ke apa. Kenapa takut? Ada orang ganggu adik abang ke?"

"Bukan. Cuma, adalah sorang laki niey dekat cafe. Dia tengok Eun semacam aje. Pastu, dia senyum - senyum. Seram lah Eun!"

"Kalau macam tuey, Eun berhenti lah kerja dekat situ. Bahaya pula dengar cerita Eun tuey. Eun tuey seorang perempuan."

"Tak nak lah, Eun. Eun sayang dengan kerja tuey. Walaupun penat tapi berbaloi. Gaji banyak. Kalau Eun berhenti, nak cari kerja dekat mana lepas niey? Mesti tak de orang nak ambik Eun kerja."

"Banyak pula kau berceramah dekat abang malam niey. Sudah! Pergi masuk sana. Abang dah masak untuk Eun tadi."

"Okey! Thanks, abang!!"

Kata Jieun seraya berlari masuk ke dalam rumah. Jung Hoseok menggeleng kepala sambil menutup pintu pagar rumah nya. Itu lah satu - satu nya adik yang dia ada. Ibu dan ayah mereka sudah tiada 5 tahun lepas. Hoseok lah yang jaga Jung Jieun sampai lah Jieun berumur 20 tahun sekarang.

Dia berharap sangat suatu hari nanti, ada lelaki baik yang mahu menyunting adik nya itu. Dia mahu melihat adik nya bahagia. Bahagia disamping orang tersayang yang bergelar suami.

×××

to be continued.

finally can open this and publish.
tadi ada problem. tba-ii tak lewh bkk plak. bngang tul.
so, i will update after i get 60+ readers boleh? hehe.

vote.
comment. .

02.04.2017 ❤

[C] Meant To Be | pjmWhere stories live. Discover now