FIFTY ONE

5.8K 161 7
                                    

Seusai makan malam kami semua duduk diruang rehat yang disediakan khas untuk berehat di satu sudut rumah agam ini. Dah nama pun keluarga orang kaya mestilah rumah pun ala ala orang kaya.

Aku rasa lah kan kalau guna duit ptptn yang aku pinjam aku pun belum tentu dapat beli salah satu barang yang ada dalam rumah ni. Irma pun bukan jenis yang high class. Dia ni ala ala low profile juga sebab tu ramai student tak kenal dia sangat sebab dia sorok identiti sebenar. Kelakar pun ada. Tapi pakaian dia mahal mahal lah mana main baju bundle macam aku. Eh?

"Are you ready Amni?" Soal Irma lalu merapati aku yang sedang termenung di sofa yang sedang kami duduk ini. Kedua mama papa Irma aku tengok tengah ligat dengan gadjet masing masing. Syed Imran? Pun sama tapi dia duduk jauh jugaklah daripada kami. Macam ni ke dikatakan quality time? Tak berkualiti je aku tengok masing masing dengan dunia sendiri.

"Weh kau dengar tak apa aku cakap ni?" Sergah Irma tapi dalam nada berbisik yang hanya didengari oleh kami berdua je.

"Hah? Er ye ye aku dengar. Hm aku okay je," gagap aku menjawab. Dalam erti sebenar takut sebenarnya.

Aku lihat Irma seperti ingin membicarakan sesuatu oleh itu dia berdehem agar suaranya dibetulkan sedikit. Aku hanya pandang Irma dengan riak biasa walhal dalam hati hanya Allah je yang tahu.

"Hm hm Mama, papa and abang. Actually Irma dan Amni ada benda penting nak bagitahu ni," tutur Irma lantas memalingkan wajahnya ke arahku supaya aku membantunya dalam memberitahu perihal sebenar.

Mata mama,papa dan abang Irma semuanya sudah tertumpu ke arah kami. Gadjet yang dari tadi menyala kini dimatikan. Syed Imran pula sudah bergerak ke arah mama dan papanya dan kini mereka semua sudah bersedia mendengar luahan kata penting dari mulut aku dan Irma. Macam nak ambil exam weh! C.U.A.K

"Kenapa Irma? Amni?" Soal papa Irma, Pakcik Syed Idrus. Matanya tajam memandang kami berdua.

"Errr...Actually about case abang involved the excident last year everyhting was planned by Amni," jujur Irma lantas kepalanya ditundukkan kebawah. Mukaku yang dari tadi tegak sudah menjadi pucat apabila melihat riak wajah keluarga Irma yang seakan terkejut dengan berita yang disampaikan.

"You did what?!!!" Tengking Syed Imran menyebabkan kami semua terkejut. Aku tak berani angkat kepala sekarang ni.

"Why you do this to me hah!?" Sekali lagi Syed Imran meneningkingku. Mama dan papa mereka hanya diam membatu mungkin masih lagi terkejut.

"Sa..yaa. Min..tak ma..af,"

"Maaf? Heyy Amni i dont know apa motif you buat macamni!"

"Actually ni bukan yang saya rancang!" Aku cuba membela diriku. Tanganku pula sudah ditarik kemas oleh Irma. Puan Aishah dan Encik Idrus memainkan peranan utama menarik Syed Imran agar bersabar. Bahu anak terunanya itu diusap.

"Stop! I dont want hear anything from you bitch!" Amik kau setepek kena carut. Merah betul muka Syed Imran menahan marah.

"Am.. listen jangan hukum orang...."

"No ma! Orang macamni ma nak bela? Kalau anak ma mati dulu macam mana? Better suruh dia keluar!!!" Bidas Syed Imran.

"Syed Imran!!!! Papa tak pernah ajar jadi kurang ajar kan? Why not dengar apa dia nak cakap," marah Encik Idrus apabila melihat amarah Syed Imran sudah naik seoktaf. Mata Syed Imran sudah mula kuyu akibat kepenatan mengeluarkan suara.

Syed Imran mula meredakan marahnya lalu punggungnya diletakkan di sofa sebelah Puan Aishah.

"Continue Amni," arah Encik Idrus.

Aku menarik nafas dalam dalam lantas memulakan perbicaraan.

"Sebenarnya ya memang semua ni dirancang sebab dulu saya taksuka tengok Syafra bahagia. Idk why even saya besfriend dgn dia dari kecil. Then on that day korang nak bernikah saya upah orang untuk batalkan your wedding tapi saya tak suruh pun dia buat awak excident.... maafkan saya,"

SUAMIKU SI PEMUJUK ✔️Where stories live. Discover now