Bab 26 - Status

88.7K 1.4K 48
                                    

Apa maksud Haris yang not available tu eh ? Ah serabutlah aku fikir. Dahlah benda ni dalam kepala otok aku dari kelas Haris tadi sampai kemalam aku fikir.

Not available sebab dia dah ada kekasih ? So kalau ada kekasih, awek model dia tu la ?
Habis tu aku siapa pula ? Kawan ? Takkan kawan je kut ?

Peluk cium tiap hari tu apa kalau anggap kawan je ? Ke sebab aku isteri dia je jadi peluk cium benda biasa. Mudahnya.

"Fikir apa sampai dahi berkedut-kedut tu Saffiya?" Suara Haris meleyapkan semua soalan-soalan yang dari tadi bermain dalam otakku.

"Berkedut bie kata. Agak sikit. Berkerutlah"

"Dah memang berkedut. Apa yang difikirkan tu?" Tanya Haris lagi sambil turut serta duduk di ruang tamu tersebut.

"Adalah saya fikir. Perlu ke tahu?" Tanyaku. Aku tengah umpan ni. Mana tahu Haris volunteer nak jawabkan. Untung-untung aku tak payah tanya.

"Okey" balas Haris dan matanya terus memandang tv.

Eee ingat nak tolong selesaikan jawapan. Boleh pula cakap okey je. Aish nak tanya ke tak ? Tapi nanti kalau dia cakap aku menyibuk hal dia pula. Aku kahwin dengan awal-awal pun bukan sebab cinta.

Nanti dia cakap aku ni penyibuk nak mampus.

Huh. Buntu.

"Saffiya dah kenapa mengeluh tu ? Tak baik mengeluh tau" kata Haris.

"Takde apalah" jawabku. Penatlah aku nak fikir masalah ni.

"Kalau nak tanya apa-apa, tanya jela" Haris mula menapak ke arahku. Sampai di kerusi yang aku duduki, Haris terus melabuhkan punggungnya di sisi punggungku.

"Ha tanyalah. Saya offerkan diri saya ni nak menjawab" Kata Haris lagi sambil tanganku di tarik dan diletakkan di pahanya.

"Em be-betul ni nak jawab?" Tersekat-sekat aku bertanya. Aish ni soalan tak keluar lagi, kalau soalan keluar tergagap juga aku rasa.

"Yela bie jawab. Asal ? pasal gosip dalam class pagi tadi eh?" Tanya Haris sambil tangannya menyelit rambutku yang menghurai keluar dari ikatan. Mungkin sebab kusut sangat kepala aku ni sampai ikat rambut pun dah tak reti sekarang.

"Pasal status bie tu. Not available. Bie dah ada siapa-siapa ke?" Sambil lincah tanganku cuba betulkan ikatan rambut.

"Tak panyahlah ikat rambut tu. Bie suka tengok kalau tak terikat. Nampak seksi" kata Haris sambil melepaskan ikatan rambutku dan diletakkan tali pengikat rambutku di meja.

"Oh okey"

Aish asal aku ikut je Haris ni. Aduhh janganlah tergoda dengan suara Haris ni Saffiya Aliya oi. Kau kena tanya juga soalan-soalan dalam kepala kau tu.

Haris tidak lepas bermain dengan rambutku yang kini bebas dari ikatan. Sedikit kusut dan terus dibetulkan oleh Haris. Haris membelai rambutku dengan lembut. Sentuhan di rambutku membuatkan aku sedikit... erkk terasang.

"Awak tau bie suka sangat dekat rambut awak. Cantik dan bila awak lepas makin cantik. Bie suka main rambut awak" bisik Haris tepat ditelingaku.

"Kalau saya rambut pendek bie tak sukalah ? Saya tak cantiklah kira?"

Haris senyum. "Cantik juga tapi lagi cantik kalau rambut panjang. Bie suka perempuan rambut panjang dan bie pun suka kalau perempuan tu lagi muda dari bie tau" katanya sambil terus bermain dengan rambutku.

"Asal ? Kalau yang tua mengorat bie, bie reject terus lah ? Ada apa pada umur pun" kataku. Betul lah kan ada apa je pun dekat angka tu.

"Memang takde apa. But at least kalau ikut angka tu bie mati dulu. So perempuan tu tak akan tinggal bie" balas Haris.

Masih Aku CintaWhere stories live. Discover now