BAB 28 | DOA

1.1K 203 4
                                    

"FASHA!" panggil seseorang. Fasha terus berpaling. Kelihatan Wardina sedang berjalan ke arahnya. Fasha hanya berdiri di situ, membiarkan gadis itu sendiri yang datang. Kejamnya Fasha!

"Awak panggil saya?" tanya Fasha. Dia tahu yang soalan itu bodoh. Namun, dia sengaja bertanya juga.

"Siapa lagi selain awak yang berdiri di sini," kata Wardina. Awning tudungnya dibetulkan sedikit.

"Ehh ada. Fahrin." kata Fasha. Selamba. Wardina terus memandang Fasha.

"Fahrin? Siapa tu? Lelaki yang baru je tinggalkan awak tadi tu ke?" tanya Wardina dengan terkejut. Matanya membulat.

"Ya. Kenapa?" ujar Fasha sambil mengangkat kening.

Alahai, diapun sudah terpengaruh dengan perangai Fahrin yang satu itu. Manalah dia tidak cair! Wardina terus menutup mulut.

"Seriously? Dia teman lelaki awak ke? Ke tunang awak?" tanya Wardina.

"Dua-dua tak. Saya je yang bertepuk sebelah tangan," keluh Fasha.

"Fasha, awak ambil jurusan apa?" tanya Wardina secara tiba-tiba.

"Undang-undang. Kenapa?" Sekali lagi Wardina terkejut.

"Awak tahu tak yang dia yang akan jadi pensyarah awak?" kata Wardina. Fasha terus membulatkan matanya. Dia memang tidak percaya!

"Seriously?"

"Iye. Kenapa saya nak menipu awak pula. Saya nampak nama dia dalam senarai pensyarah bahagian undang-undang," kata Wardina. Fasha terlalu terkejut. Terus dia ingin berpatah balik. Namun, Wardina segera menghalang.

"Ehh? Awak nak pergi mana?"

"Saya nak tengok senarai tu lah," kata Fasha.

"Tak payahlah. Mereka dah buang tadi," ujar Wardina.

"Cepatnya. Tak kan dah buang."

"Iye. Betullah. Saya baru nampak tadi," kata Wardina dengan yakin. Fasha mengeluh.

"Tunggu sekejap! Macam mana awak boleh tahu dan ingat nama dia sedangkan awak baru je tahu nama dia sekarang?" soal Fasha.

"Apalah awak ni. Kalau awak nak tahu, saya ni seorang yang mudah menghafal tau. Sebab tu saya boleh ingat," ujar Wardina. Fasha hanya mengangguk. Ada betulnya juga.

"Jomlah kita balik. Kemas apa yang patut. Dengarnya, esok pagi akan ada sesi orientasi," kata Wardina.

"Okey. Jomlah. Baju saya pun tak kemas lagi. Gara-gara awaklah yang nak pergi shopping tadi," kata Fasha. Wardina hanya sengih.

"Hehe. Nasib baik awak ingatkan. Barang shopping awak tadi, ada dalam kereta saya. Mari kita ambil dulu," ujar Wardina bersama senyuman comelnya. Kunci kereta dikeluarkan. Fasha hanya tersenyum.











•¤•











SETIBANYA di sepertiga malam, Wardina terus terjaga dari tidur dengan sendirinya. Dia menyelak selimut lalu menggeliat kecil. Mata digosok perlahan. Cuba untuk menghilangkan rasa mengantuk. Setelah memastikan dia sedar sepenuhnya, Wardina segera bangun dari katil lalu menuju ke katil untuk mengambil air wudhuk.

Kemudian, telekung putihnya diambil lalu disarung. Sejadah dibentangkan. Solat sunat tahajud segera dilakukan diiringi dengan solat sunat taubat dan hajat. Setiap pergerakannya dilakukan dengan penuh kusyuk dan toma'ninah. Setiap bait perkataan bacaan solatnya dihayati dengan penuh takjub dan rasa rendah diri.

BUKAN KERANA DIA [COMPLETED]Where stories live. Discover now