Bahagian 6: Kunci

822 43 1
                                    

          "Ya Allah, Kak.. bangunlah.." Suaranya penuh sayu serta perlahan-lahan ia menggoyangkan badan wanita yang terbaring di ribaannya.

Lalu ia mula mencari nadi di leher wanita yang masih tidak sedarkan dirinya itu, namun harapannya sia-sia, getaran nadinya tidak menunjukkan sebarang reaksi. Lantas ia meletakkan kepala wanita itu di lantai secara perlahan, dan mula menggunakan kaedah Resusitasi Kardiopulmonari (CPR) sementara menunggu Ambulans untuk sampai.

Marsya sesekali mengerling jam tangannya. Beberapa minit berlalu, namun wanita tersebut tetap tidak menunjukkan sebarang reaksi. Ambulans sampai tepat pada masanya. Suasana menjadi agak kacau bilau dengan tugas masing-masing.

"Saya dah lakukan CPR sekitar 5 minit lepas." Beritahu Marsya pada seseorang daripada ahli tenaga pengkhidmat yang mengambil alih tugas dan hanya dibalas dengan sebuah anggukan.

Di dalam hati Marsya penuh berharap tiada apa-apa yang buruk berlaku. Kejadian sebentar tadi bermain di fikirannya. Tubuhnya agak gementar, dicuba sedaya upayanya untuk berdiri. Sebuah pistol Lefaucheux M1858 menjadi perhatian utamanya. Timbul tanda tanya, adakah ini benar-benar terjadi seperti apa yang disangkakannya?

"Cik, mari ikut saya ke hospital sebagai wakil keluarga bagi pesakit." Seorang wanita menyapanya di belakang.

Marsya hanya sesekali mengangguk sebelum ia mengerling sekilas akan pistol yang berada di tempat kejadian.

"Lagi satu saya nak pesan, lebih baik kalau Cik laporkan ke Polis tentang hal ini." Wanita tadi bersuara setelah meneliti akan keadaan yang terjadi. Marsya hanya mengangguk kecil.

Beberapa minit berlalu. Kelihatan seorang wanita beserta jejaka di sampingnya berlari anak ke ruangan di luar bilik pembedahan. 

"Doktor ada cakap apa?" Soal wanita separuh abad itu dalam keadaan termengah-mengah mencapai bahu Marsya yang sedang berdiri tegak.

"Apa kau dah buat kat isteri aku hah?" Seorang lelaki pula menarik lilitan tudung di leher Marsya serta menyoal dengan suaranya yang meninggi.

"Zaf, apa ni? Janganlah macam ni." Puan Dalila cuba menenangkan lelaki tersebut dengan merangkul kedua tangan Zaffar. Marsya hanya diam menunduk. Tak mampu untuk bersuara.

"Ma, kalau dia tak pergi tempat tu, Aini tak akan kena macam ni!" Lelaki itu separuh menjerit seakan membantah takdir yang telah berlaku.

"Maaf, adakah ini keluarga Puan Nur Aini?" Suara seorang lelaki membuatkan mereka semua serentak memandang akan kehadiran suara itu.

Pantas Zaffar mengangguk laju,"Ya doktor, macam mana keadaan isteri saya?"

"Saya harap Tuan boleh bersabar, semua di sini buat bertenang." Doktor lelaki itu berkata dengan riak wajah tenang di sebalik penutup mukanya.

"Pada jam 08:47 malam, Puan Aini telah tiada, pergi menghadap ke rahmatullah." Bagaikan petir menyambar dirinya, Zaffar terduduk di kerusi di luar bilik pembedahan itu.

"Innalillah hi wainnailaih hi rajiu'n.." Hanya itu yang keluar dari mulut Puan Dalila dan Marsya sambil menekup mulut terkejut.

"Saya harap Tuan boleh mempercepatkan urusan jenazah." Doktor lelaki tadi memperingatkan sekali lagi sebelum ia berganjak dari situ. 

Puan Dalila mengambil tempat di sisi anaknya dan mengusap lembut bahu jejaka tersebut. Manakala Zaffar lantas bangun dan menerpa ke arah Marsya yang sedang duduk di kerusi berdekatan, lalu menarik leher tudung Marsya secara paksa. Kemudian sebuah tamparan pula singgah ke pipi Marsya. 

Wanita Berbakat ✓ {Editing}Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang